آیا با روانشناسی رنگ ها آشنا هستید ؟ معمولاً هر شخص بیان میکند که به چندرنگ خاص، بدون هیچ دلیلی، علاقه بیشتری دارد. اما ازنظر دانشمندان حوزه روانشناسی رنگها، این افراد بر اساس ویژگیهای مختلفی، به رنگهای موردعلاقه خود جذبشدهاند. برای مثال شخصیت، حالات روحی غالب و حتی مشکلات روانی اشخاص. بر این اساس، آشنایی با مفهوم اولیه این دانش جدید و نیز معنای هر طیف رنگی، میتوان به شناختی از خود رسید. درعینحال، میتوان با استفاده از این علم، کاربردهای مفیدی برای استفاده مناسب از رنگها بهصورت متناسب با هر محیط به دست آورد. برای آشنایی بیشتر مقاله روانشناسی چیست را بخوانید.
منبع: روانشناسی رنگ ها | رنگ ها در زندگی چه معنایی دارند ؟
اهمیت آشنایی با روانشناسی رنگ ها
احتمالاً شما هم این تجربه را داشتهاید که در مواجهه با رنگهای مختلف، حالات هیجانی متنوعی در خود احساس میکنید. این موضوع، ازجمله اثرات رایج روانشناسی رنگ ها در زندگی انسان به شمار میروند. به همین دلیل، حوزه جدید علمی با عنوان روانشناسی رنگها، درصدد بررسی و کشف این تأثیرها و نیز حوزههای مختلفی در جامعه به نحوه تأثیرگذاری رنگ پی بردهاند و از این اطلاعات برای بهبود شرایط موردنظر خود بهره میگیرند. ازجمله موضوعاتی که تأثیر رنگها بر آنها مشخصشده است، عبارتاند از:
- هیجانطلبی
- تصمیمگیری
- طرز لباس پوشیدن
- تغییر حالتهای خلقی
- انگیزه
- …
از سوی دیگر، بررسی نوع رنگهایی که بهطور غالب توسط افراد مختلف استفاده میشود، میتواند در شناخت شخصیت، ویژگیهای روانی و حتی موضوعات ناهشیار ذهن آنها بسیار مؤثر باشد. بر این اساس، آشنایی با این حوزه جدید علمی و اطلاعات مربوط به رنگهای متنوع، میتواند در شناخت خود و دیگران مفید باشد.
کاربرد علم روانشناسی رنگها
این حیطه جدید مطالعاتی، تلاش دارد تا به تأثیرگذاری رنگهای مختلف موجود در محیط بر روی عملکرد و حالات فیزیولوژیکی یا روانی انسان پی ببرد. اطلاعات بهدستآمده در این علم میتواند برای استفاده در مشاغل و حرفههای گوناگونی، همچون فروش محصولات، سیاست، آموزش، درمان بیماریها و… کاربرد داشته باشد. برخی از مؤثرترین حوزههای استفاده از روانشناسی رنگ، به شرح زیر هستند:
رنگ درمانی
همزمان با آگاهی از اثرگذاری رنگها بر حالات روانی و ذهنی افراد، پژوهش درزمینهٔ استفاده از رنگهای مختلف برای درمان انواع بیماریهای روحی و جسمی شروع شد. حاصل این تحقیقات، شکلگیری یک روش جدید به نام رنگ درمانی بود. رنگ درمانی تاکنون نه بهصورت یک روش درمانی مستقل، بلکه بهعنوان روشی کمکی و مفید در کنار سایر رویکردهای درمان مورداستفاده قرارگرفته است. در رنگ درمانی، استفاده از رنگهای مختلفی برای گونههای خاصی از بیماریهای روانی توصیه میشود. همچنین، برخی از طیفهای رنگی ممکن است با استفاده افراطی و طولانی، در شکلگیری تعدادی از آسیبهای روانی نقش داشته باشند. بهاینترتیب، در تکنیک رنگ درمانی، متخصصان سعی در توصیه رنگهای مناسب برای استفاده در هر بیمار بپردازند. البته باید در این زمینه به میزان استفاده، مدتزمان به کار بردن هر رنگ و نیز مکانهای مناسب برای آنها توجه داشت.
استفاده از روانشناسی رنگ در تبلیغات
یکی از زمینه کاربرد رنگهای مختلف در زندگی افراد، به تأثیر آنها بر لحظه تصمیمگیری در افراد، بهخصوص هنگام خرید محصولات دارد. پژوهشهای نشان داده است که به کار بردن رنگهای موجود در محیط و یا رنگ جذاب در جلد محصولات، میتواند تأثیر قابلتوجهی بر حجم فروش آن داشته باشد. البته باید در نظر داشت که هر رنگ با توجه به محصولی خاص میتواند معنای مثبت یا منفی منحصربهفردی داشته باشد. همچنین، برخی از رنگها پیامهای ناهشیاری را به محتوای ذهن انسان انتقال میدهند. برای مثال، طیفهای خاصی از رنگ بنفش و آبی، دربردارنده معنای ثروت هستند. بر این اساس، میتوان از آنها برای موقعیتهای اقتصادی مختلف، استفاده کرد.
معناشناسی رنگها
یکی از ابزارهای مهم برای بررسی شخصیت و ویژگیهای روانی انسان، بررسی رنگهای پرکاربرد یا موردعلاقه هر فرد است. در حقیقت، باور بر آن است که هر شخص با توجه به سبک شخصیتی و ویژگیهای روانی خود، رنگهای خاصی را برای خود میپسندد. به همین دلیل، برخی از ارزیابهای شخصیتی، از مراجعان در مورد رنگ موردعلاقه خود، یا رنگ محیط کار یا استراحت خود سؤال میپرسند.
بهطورکلی، میتوان رنگها را در سه دسته گرم، سرد و خنثی طبقهبندی کرد. هر یک از این دستهها، میتوانند اثرات منحصربهفردی را در افراد القا کنند.
معنی روانشناسی رنگهای سرد
طیف رنگهای بنفش، آبی و سبز در این دسته قرار میگیرند. ایجاد حالت سکون و آرامش، از ویژگیهای اصلی طبقه رنگهای سرد به شمار میرود؛ اما لازم به ذکر است که استفاده بیشازحد و مدام از آنها باعث بروز حس غم و ناراحتی میشود. به همین در افرادی که افسردگی دارند، توصیه میشود زیاد از این رنگها استفاده نکنند.
رنگهای سبز، بنفش و آبی، رنگهای سرد هستند. این رنگها بهطورکلی باعث ایجاد احساس آرامش و به همان میزان نیز باعث ایجاد احساس غم و ناراحتی در افراد میشوند. ویژگیهای خاص هر یک از این طیفها به شرح زیر قرار دارد:
سبز
آرامش این رنگ، آن را مناسب برای استفاده در مراکز درمانی و بیمارستانها کرده است. طیف رنگی سبز بر طبق گزارشهای بالینی باعث حفظ صلح درونی، جلوگیری از سکته، بهبود وضع هضم و کاهش تنش میشود. البته، به کار بردن بیشازحد از این رنگ میتواند باعث ایجاد حس کسالت و خمودی شود. کسانی که سبز را بهعنوان رنگ موردعلاقه خود در نظر میگیرند، دارای ویژگیهای زیر هستند:
- اراده قوی
- خود ارزشمندی زیاد
- کنجکاو
- داشتن پشتکار
- مقاومت در برابر مشکلات
آبی | روانشناسی رنگ ها
آبی، از آرامشبخشترین رنگهای طیف سرد به شمار میرود. بهطورکلی ایجاد حس آرامش، اعتماد، منطق و امنیت از این رنگ در افراد تداعی میشود. بااینحال، این رنگ در کاهش اشتها تأثیر دارد؛ لذا نباید در مکانهای تهیه و مصرف خوراکی استفاده شود. افرادی که این رنگ را موردعلاقه خود میدانند، دارای ویژگیهای زیر است:
- صادق
- وفادار
- رعایت کننده نظم و انضباط
- وظیفهشناس
- درونگرایی بالا
بنفش | روانشناسی رنگ ها
آرامش همراه با منطق، مشخصه اصلی رنگ بنفش به شمار میآید. همچنین گفته میشود برای بهبود وضعیت افراد مبتلابه میگرن و اعتیاد، میتوان از این رنگ استفاده کرد. افراد علاقهمند به این رنگ، معمولاً از ویژگیهای زیر برخوردار هستند:
- دانایی و منطق
- خلاقیت بالا
- مهارت حل مسئله قوی
- جسارت
معنی روانشناسی رنگهای گرم
این دسته شامل رنگهای طیف زرد، نارنجی و قرمز میشود. افزایش انگیختگی، عصبانیت و شدت بخشیدن به هیجانها میشود. همچنین، میتوان از این رنگها برای افزایش اشتها نیز استفاده کرد.
قرمز
این رنگ باعث بالا رفتن فشارخون و افزایش حالت برانگیختگی در افراد میشود. قرمز نمادی از عشق، صمیمیت و عاطفه شدید است. برخی پژوهشها اظهار کردهاند که این رنگ در افزایش میل جنسی، تحریک سیستم عصبی بدن و نیز بالا بردن سطح آدرنالین خون مؤثر است. افراد علاقهمند به این رنگ، معمولاً دارای ویژگیهای زیر هستند:
- خوشقلب
- عجول
- خون گرم
- حساس و تحریکپذیر
- مهربان
نارنجی | روانشناسی رنگ ها
این رنگ، خوشبینی و مثبت اندیشی را تداعی میکند. بااینحال، استفاده افراطی از آن، باعث افزایش حس احتیاط در افراد میشود. کسانی که به رنگ نارنجی علاقهمند هستند، ویژگیهایی به شرح زیر دارند:
- اجتماعی بودن
- خوشبرخورد
- فداکار
- دلسوز
- مثبت اندیش
زرد | روانشناسی رنگ ها
شادترین و روشنترین رنگ، زرد است. این رنگ باعث افزایش سوختوساز بدن شده و در بالا بردن اشتها نقش دارد. بااینحال، احساس عصبانیت را بهشدت در افراد القا میکند. افراد علاقهمند به رنگ زرد، معمولاً ویژگیهای زیر را دارا هستند:
- بلندپرواز
- جذاب
- پرتلاش
- پر جنبوجوش
- علاقهمند به پیشرفت و رشد
معنی روانشناسی رنگهای خنثی
رنگهای موجود در این دسته، برخلاف دوطبقه پیشین، هیجانهای انسان را تغییر نمیدهند. بهعبارتدیگر، نوعی احساس آرامش ناشی از سکون را به افراد منتقل میکنند.
سفید | روانشناسی رنگ ها
بیگناهی و پاک بودن، از اصلیترین معانی این رنگ به شمار میروند. افراد علاقهمند به این رنگ، معمولاً خصوصیات زیر را دارا هستند:
- خلاق
- صلحطلب
- آرام
- شنونده بدون قضاوت
- نیازمند آرامش
مشکی | روانشناسی رنگ ها
رنگ سیاه نمادی از قدرت، سلطه وبرتری است. این رنگ بااینکه بنا بر فرهنگ مردم، در مراسمهای عزاداری استفاده میشود، نشاندهنده ذوق و قریحه سرشار است. افراد علاقهمند به این رنگ، دارای ویژگیهای زیر هستند:
- خودنمایی و غرور
- خوشذوق
- احترام به دیگران
- کمککننده و حمایت گر
برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی رنگ ها می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.
- یکشنبه ۰۶ آذر ۰۱ ۱۱:۲۲
- ۲۷ بازديد
- ۰ نظر