آرشیو خرداد ماه 1402

مشاوره روانشناسي ذهن نو

فراموشی دوران کودکی به دوره های مختلفی تقسیم می‌شود. همه ما تقریبا هیچ خاطره ای از سنین زیر دو سال نداریم. اما برخی افراد به طور خارق العاده خاطرات دو الی 5 سالگی شان را به روشنی یاد دارند. تاری خاطرات و به یاد آوردن روزهایی که بیشتر درباره شان فکر یا بیان شده، طبیعی است. اما برخی افراد هیچ خاطره ای از دوران کودکی و گاه حتی نوجوانی شان ندارند. آیا همچین چیزی امکان دارد؟

باید بگوییم که این نوع از فراموشی به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. تقریبا فراموشی اجتناب ناپذیر است؛ اما طبیعی هم نیست که خاطرات مهم زندگی خود را به یاد نیاوریم. همچنین یادآوری خاطرات تا قبل از سن 2 سالگی ممکن نیست. ولی برخی از افراد خاطرات بعد از این سن را هم به یاد نمی‌آورند. در ادامه تمام جوانب این موضوع را بررسی کرده ایم. 

 منبع: فراموشی دوران کودکی | چرا هیچی از کودکی یادم نمیاد؟

چرا بعضی افراد هیچ چیز از دوران کودکی به یاد نمی‌آورند؟

 

ارتباط ما با جهان نیز برروی حافظه تاثیر گذار است. کودکان جهان را به شکل دیگری می‌بینند و به همین دلیل با ورود به دنیای بزرگسالی بسیاری از مسائل را فراموش می‌کنند. این نوع از یاد بردن گاهی به صورت ارادی و در مواردی غیرارادی است. اما علت فراموشی دوران کودکی چه می‌تواند باشد؟

علل فراموشی دوران کودکی

به طور کلی، هنوز علت مشخصی برای این پدیده وجود ندارد. اما نظریه های متفاوت و گاهی متضاد، این پدیده را توجیه می‌کنند. فراموشی دوران کودکی تا حدی طبیعی است و بخشی از فرایند رشد محسوب می‌شود. عوامل روانی و جسمانی زیادی در این امر دخیل هستند، به همین جهت نحوه به یادآوری رویدادها برای هر کس تفاوت دارد. در ادامه عللی را که موجب ناتوانی فرد در به یاد آوری خاطرات دوران کودکی می‌شوند را شرح داده‌ایم.

بحران نوجوانی موضوعیست که همه نوجوانان و والدین کم‌ و بیش در مورد آن شنیده‌اند. اما واقعاً بحران نوجوانی چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد و چطور باید با آن روبه‌رو شویم؟ این‌ها اصلی‌ترین پرسش‌هایی هستند که راجع به این موضوع برای والدین یا فرزندان آن‌ها پیش می‌آید. نوجوانی دوره‌ای است که کودک در حال تبدیل‌شدن به یک بزرگ‌سال هست، پس با تغییرات بسیاری درگیر است که شرایط روحی و روانی او را به هم می‌ریزد. در این شرایط نوع رفتار پدر و مادرها با نوجوان اهمیت بسیاری در عبور از این بحران‌ها و سلامت روان فرزندشان دارد. به همین خاطر در این مطلب راجع به بحران نوجوانی و آنچه باید از آن بدانید صحبت خواهیم کرد.

بحران نوجوانی چیست؟

 

نوجوانی دوران بسیار سخت و حساسی است. اگر در این دوران با چالش های زندگی نوجوان تعامل نداشته باشید، در بزرگسالی با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد. اگر والدین بحران های زندگی نوجوان را به خوبی برطرف نکنند؛ نوجوان آسیب های جبران ناپذیری را تجربه خواهند کرد. بحران نوجوانی در زمینه هویت، جنسی، روابط اجتماعی و … خلاصه می‌شود. که به دلیل همسالان، مواد مخدر، جدایی والدین، تجربیات تلخ و … به وجود می‌آید. برای جلوگیری از این چالش ها حتما از روانشناس نوجوان کمک بگیرید. 

انواع بحران ها در نوجوانی

نوجوانی سنی است که از کودکی به سمت بزرگسالی می‌رویم. پس اگر هدف نوجوانی این باشد، باید در تمام جنبه‌ها تغییرات جدی داشته باشیم و این دقیقاً همان دلیلی است که باعث بحران‌های نوجوانی می‌شود. تغییرات سریع و ناگهانی نوجوان مزید بر علت این بحران‌ها هستند، در نتیجه فرصتی برای تفکر و یادگرفتن نحوه حل مسائل باقی نمی‌ماند. مهم‌ترین بحران نوجوانی به شرح زیر است.

ویکتور فرانکل با رویکرد معنادرمانی یا لوگوتراپی به شهرت رسید. او یک روانپزشک و عصب شناس اتریشی است که گام‌های مهمی در حوزه روانشناسی برداشته است. فرانکل در طول زندگی حرفه ای خود با افراد مهمی ملاقات کرده و حتی دچار چالش هایی با آنان نیز شده است. همچنین او گردآورنده 39 عنوان کتاب است که انسان در جستجوی معنا، ازمهم ترین آنهاست. این مکتب بر اساس روانشناسی انسان گرایانه و وجودی شکل گرفته است. در ادامه درباره زندگی و عوامل ایجاد کننده دیدگاه ها ویکتور فرانکل به زندگی آورده‌ایم.

ویکتورفرانکل

 

او در یک خانواده یهودی، در اتریش متولد شد. تولد او با جنگ جهانی اول مصادف و در طول دوران کودکی ونوجوانی با محرومیت های شدیدی مواجه شد. اما همه این مشکلات، نتوانست مانعی برای ویکتور فرانکل ایجاد کند و او همواره در طول زندگی به نظریه پردازی پرداخت. او در کنار مطالعه روانپزشکی در دانشگاه، در کلاس های روانشناسی کاربردی نیز شرکت می‌کرد و از همان ابتدا به نقش معنا در سلامتی روان، علاقه داشت. او فعایت در این حوزه را با در خواست اجازه برای انتشار یکی از مقالتش توسط فروید آغاز کرد.

اریک اریکسون یک روانشناس آلمانی بود؛ اما بیشتر دوران زندگی خود را در آمریکا گذراند. خدمات شایسته ای به روانشناسی، مخصوصا روانشناسی رشد کرد. او دانش آموخته استادانی مشهور مثل آنا فروید است. اما در زندگی حرفه ای خود، دانشجویان موفق زیادی داشته است. او در نظریه پردازی، از روانشناس دیگر نیز الهام گرفته و رویکرد خود را با کمک آنها تبیین کرده است. بسیاری از روانشناسان، رشد را فقط محدود به کودکی می‌دانند. اما اریکسون از معدود دانشمندانی است که نظریات رشد خود را تا زمان مرگ نیز گسترش داده است.

منبع: اریک اریکسون که بود | نظریه و روش های درمان

اریک اریکسون

اریکسون در سال 1902 در فرانکفورت آلمان متولد شد. و توسط مادر خود پرورش یافت. او در دوران تحصیل به دلیل مذهب کلیمی و ظاهر متفاوت اش، مورد تمسخر قرار گرفت؛ اما ناامید نشد. پدر قبل از تولد او، خانواده را ترک کرد و این اولین تجربه بحران هویتی او بود. اریکسون به دلیل این مشکلات که هیچ نقشی در آنها نداشت؛ افسرده و گوشه گیر شده بود.

صرفه جویی در زندگی یک عادت کارآمد است. عده ای تصور می‌کنند؛ صرفه جویی فقط مربوط به پول می‌شود، اما اینطور نیست. با صرفه جویی می‌توان در وقت، انرژی و هزینه، صرفه جویی کرد و به اهداف خود رسید. صرفه جویی، به معنای خساسات نیست. افراد خسیس به طورکلی، به شکل افراطی عمل می‌کنند. آنها همیشه در حال حساب کتاب هستند و هیچ لذتی از زندگی نمی‌برند. شاید تفاوت محسوسی میان صرفه جویی با خساست نباشد؛ اما قطعا این دو مفهوم متفاوت هستند

منبع: صرفه جویی در زندگی | تفاوت صرفه جویی با خساست

صرفه جویی در زندگی

در دنیای پر زرق و برق امروزی صرفه جویی در زندگی کار چندان آسانی نیست. اما خیلی از افراد به خاطر شرایط و تجارب سخت صرفه جویی را بخشی از زندگی خود کرده اند. صرفه جویی در زندگی شباهت زیادی با خساست دارد. خیلی از اطرافیان صرفه جو ها را خسیس صدا می‌زنند. حال آن که این افراد به دنبال اهدافی مخارج خود را کنترل می‌کنند. اما در زمان لازم مورد نیاز می دانند که چطور خرج نمایند.

تفاوت صرفه جویی در زندگی با خساست 

صرفه جویی در زندگی با برنامه ریزی و نظم ایجاد می‌شود. اما افراد خسیس، برای هیچ چیز، حاضر به صرف وقت یا هزینه نیستند؛ آن‌ها همیشه در حال جمع آوری هستند. در این مقاله قصد داریم با بیان ویژگی های هرکدام از این افراد، قضاوت را بر عهده شما بگذاریم.

صرفه جویی در زندگی | نشانه های افراد صرفه جو

صرفه جویی در زندگی به معنی استفاده به موقع و صحیح از منابع است. آن‌ها از هر چیزی استفاده حداکثری می‌کنند. آن‌ها در مخارج میانه روی می‌کنند و آینده نگر هستند. در این قسمت ویژگی افراد صرفه جو را بیان می‌کنیم.

عمه درمانی به معنی کمک از دیگران به جای روانشناس برای حل مشکلات است. در این روش درمانی افراد به جای کمک علمی و اصولی به سوی کمک اطرافیان می‌روند. گاهی مشکلات به قدری دشوار است که شخصیت فرد و رابطه او را تحت تاثیر قرار داده است. و حل مشکل تنها توسط فرد با تحصیلات علمی امکان پذیر است.

با عمه درمانی نه تنها مشکلات افزایش می‌یابد، بلکه به قدری پیچیده می‌شود که آسیب های جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. در نهایت حسرت کمک از روانشناس را خواهید خورد. بنابراین در اولین فرصت از روانشناس کمک بگیرید.

منبع: عمه درمانی | 10 بیماری که هرگز با عمه درمانی بهبود نمی‌یابد

عمه درمانی چیست؟

زمانی که کسی برای حل مشکلات به جای روانشناس و مشاور از اطرافیان، فامیل و دوستان کمک می‌گیرد؛ عمه درمانی کرده است. اما این مشکلات گاه به قدری دشوار است که باعث آسیب های جبران ناپذیر می‌شود. و دردی را از شما دوا نمی‌کند. در نهایت زندگی ما در زمینه های گوناگون دچار نابسامانی می‌شود. بنابراین برای حل مشکلات و مسائل حتما فقط به روانشناس و شخص متخصص رجوع کنید.

عدم رجوع به روانشناس و تمایل به این نوع روش درمانی باعث بروز هرچه بیشتر مشکلات می‌شود. عمه درمانی یا عمه تراپی با نصیحت و سرزنش دیگران آغاز می‌شود. حتی گمان دارند که با این رفتار مشکلات فردی بهبود می‌یابد.

آیا عمه درمانی باعث کاهش افسردگی، اضطراب و استرس می‌شود؟ اختلالات عمده ای که در بیش از نیمی از افراد وجود دارد. اما این اختلالات تنها با کمک روانشناسان و راهکارهای مناسب بهبود می‌یابد. برای هر نوع مشکل تنها به روانشناس رجوع کنید. شاید چالش های شما ریشه در شخصیت و تربیت شما داشته باشد.

تفاوت عمه درمانی و روان درمانی در چیست؟

روان درمانی و عمه درمانی بسیار با یکدیگر متفاوتند. عده ای از افراد هنوز تفاوت عمه درمانی و روان درمانی را نمی‌دانند. به همین دلیل عمه تراپی را اولویت می‌دانند. در این بخش مقاله راجع به تفاوت عمه درمانی و روان درمانی توضیح داده ایم.

درک همسر همیشه از چالش های بزرگ زوجین بوده است. خیلی از زن و شوهرهای تازه وارد از اینکه توسط همسر خود درک نمی‌شوند، شکایت دارند. برای درک همسر باید مهارت های لازم را آموزش ببینید. کسب این مهارت ها از هر چیزی واجب تر است.

برای درک همسر در اقدام اول باید خود را جای همسرتان بگذارید. و بگویید که آیا سرزنش راجع به درک او منطقی است؟ با این روش به راحتی می‌توانید توقعات خود را کاهش دهید و همسرتان را راحت تر درک کنید.

منبع: درک همسر | 10 راه برای درک همسر

درک همسر چگونه امکان پذیر است؟

برای زندگی موفق، درک همسر همیشه باید در اولویت باشد. برای درک نیز باید احساسات و هیجانات همسرتان را شناسایی کنید. شاید این رفتار در سال های اولیه زندگی دشوار باشد. اما به مرور زمان شناخت اتفاق می‌افتد و باعث ساخت زندگی و روابطه سالم می‌شود. و تا زمانی که زوجین احساسات یکدیگر را شناسایی نکنند، به درک خوبی از هم نخواهند رسید.

درک همسر به زبان عامیانه یعنی دریافت اطلاعات محیط و رفتارهای همسر. پس از دریافت باید رفتارهای همسر را پردازش کنید و واکنش مناسب نشان دهید. عکس العمل ها در نتیجه رفتارهای همسر در همه یکسان نیست. بنابراین هرگز خودتان را با زوجین دیگر مقایسه نکنید. برای درک بهتر همسر حتما از روانشناس کمک کنید

.راه های درک همسر چیست؟

برای درک همسر نیازمند برخی ویژگی ها و احساسات هستیم. با توجه به ویژگی های فردی، هر فردی با دیگری نیز متفاوت است. بنابراین باید با دقت بیشتری نیازهای همسر خود را درک کنید. در این بخش مقاله راجع به راه های درک همسر توضیح داده ایم.

دعوای خواهر و برادر را تقریبا همه تجربه کرده اند. مخصوصا اگر فاصله سنی خواهر و برادر با یکدیگر کم باشد این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد. معمولا به دلایلی مثل تفاوت های شخصیتی، میزان اهمیت والدین، وسایل مشترک و … دعوا رخ می‌دهد.

والدین برای جلوگیری از دعوای خواهر و برادر باید راهکارهای کنترل این جدال را آموزش ببینند. این رفتارها طبیعی است اما نیازمند مدیریت می‌باشد. شخصیت خواهر و برادر نیز در میزان دعواها مهم است. اگر خصلت، خلق و خو یکی از بچه ها تند باشد، قطعا دعوا بین آن‌ها بیشتر خواهد شد. اما روش های کاهش دعوا در خواهر‌و برادر وجود دارد که با کمک روانشناس صورت می‌گیرد.

منبع: دعوای خواهر و برادر | 6 راه کنترل دعوای خواهر و برادر

دعوای خواهر و برادر چیست؟

 

دعوای خواهر و برادر امر طبیعی است. زمانی که تعامل بین خواهر و برادر زیاد باشد، دعوای آنها نیز افزایش می‌یابد. اگر یکی از فرزندان شخصیت تند خویی داشته باشد این دعواها بیشتر نیز خواهد شد. میزان دعوای خواهر و برادر بستگی به نحوه برخورد والدین دارد. زمانی که والدین نحوه برخورد با دعوای خواهر‌و برادر را بدانند؛ کمتر با صحنه های دعوا روبرو خواهند شد. .

والدین برای کاهش دعوای خواهر و برادر باید به تفاوت های فرزندان خود آگاه باشند. بین آنها تفاوت نگذارند و به یک اندازه توجه کنند. هرگز برای تربیت فرزندان از یک روش استفاده نکنید. و آنها را با یکدیگر مقایسه نکنید. در نهایت برای احترام به آنها از راه های غیر تنبیه و خشونت استفاده کنید. در این مقاله راجع به دلایل و راهکارهای کنترل دعوای خواهر‌و برادر توضیح داده ایم.

دلایل دعوای خواهر و برادر شامل چه چیزهایی می‌شود؟

دعوای خواهر و برادر به دلایل مختلفی بروز می‌کند. مانند تمامی چالش های دیگر حتما این نوع دعوا نیز دلایل مخصوص به خود را دارد. در ادامه راجع به دلایل دعوای خواهر و برادر توضیح داده ایم.

احساس تعلق مارا به یک گروه ، فرد یا مکان متصل می‌کند. تعلق خاطری که به کشور یا خانواده خود داریم؛ چیزهایی نیستند که با احساسات دیگر جایگزین شوند. تقریبا ما در شکل گیری این احساسات، هیچ نقشی نداریم. اما احتمالا با قرارگیری در شرایط مختلف، این موضوع را تجربه خواهیم کرد. اما برای ادامه زندگی در اجتماعات کوچک وبزرگ، نیاز به پذیرفته شدن داریم. در طول زندگی خود در مکان های مختلفی قرار می‌گیریم؛ که بدون احساس تعلق، نمی‌توانیم دوام آوریم. در این مقاله به جنبه های مختلف این موضوع خواهیم پرداخت.

احساس تعلق

انسان، با عواطف پیچیده خود، همیشه نیاز دارد؛ به چیزی یا جایی، تعلق داشته باشد. ما به طور ذاتی، به این حس، نیاز داریم. احساس تعلق با پذیرفته شدن از طرف دیگران به وجود می‌آید. برای مثال با پذیرفته شدن از طرف خانواده، یا تایید گرفتن از طرف مردم کشوری دیگر، احساس تعلق می‌کنیم. کسب مقبولیت و گرفتن توجه از دیگران به ما در مورد این حس کمک خواهد کرد.

جنبه های مختلف احساس تعلق

اما در چه شرایطی، نیاز داریم احساس تعلق کنیم؟ حتما برای شما هم پیش آمده است که در مکان های جدید یا موقعیت های ناآشنا، دچار اضطراب یا ترس شده باشید؛ یکی از دلایل این موضوع، عدم احساس تعلق شماست. در این قسمت چند نمونه از شرایطی را که در آنها نیاز به حس مقبولیت داریم را ذکر خواهیم کرد.

ذهن آگاهی (Mindfulness) به معنی حضور تمام و کمال در زمان حال است. زندگی شلوغ و پرمشغله دنیای امروز، افراد را از تمرکز و اندیشیدن، وا می‌دارد. همیشه یا در حال فکر کردن به گذشته هستیم؛ یا برای آینده برنامه ریزی می‌کنیم. درواقع از زمان حال خود لذت نمی‌بریم و برای آن ارزشی قائل نیستم. مفهوم ذهن آگاهی و تکنیک های آن به ما کمک می‌کنند؛ ذهن خود را متمرکز کرده و برروی آن کنترل پیدا کنیم. این علم در روانشناسی، قدمتی طولانی دارد و بسیاری از آن بهره می‌گیرند.

تکنیک های ذهن آگاهی

معمولا افکار ما غیرارادی هستند و در یک زمان واحد، به چیزهای مختلفی فکر می‌کنیم. تمرینات ذهن آگاهی مارا به زمان حال برگردانده و افسار افکار را به دست می‌گیرد. این روش، برای درمان بسیاری از مشکلات روانی و حتی جسمانی، توصیه می‌شود. هوشیاری نسبت به ادراکات حسی و فرصت حضور به هر نوع تجربه ای، ذهن آگاهی معنی می‌شود.

عوامل ذهن آگاهی

ذهن آگاهی، مولفه های مختلفی دارد. برای حضور کامل و حس کردن همه چیز، نیاز به ویژگی‌ها و عواملی داریم. تجربه پذیری و خودتنظیمی از این عوامل هستند؛ که باید تقویت شوند. این مولفه ها تاثیر مستقیم بر ذهن آگاهی دارند و مستلزم توجه می‌باشند.