آرشیو شهریور ماه 1400

مشاوره روانشناسي ذهن نو

براي درمان بيش فعالي در كودكان بايد چه كار كرد؟ آيا دارو دادن به كودك تنها راه درمان اين اختلال است؟ متخصصان امروزه روش‌هاي مختلفي را براي كنترل و بهبود علائم بيش فعالي معرفي مي‌كنند. آن‌ها بر اين باورند كه تجويز داروهايي نظير ريتالين تنها بخشي از فرايند بهبود بيش فعالي محسوب مي‌شود. در عين حال كمك گرفتن از روانشناس، شركت در جلسات روان درماني، تمرين مهارت‌هاي مقابله اي و پيروي از يك رژيم غذايي مناسب از جمله ديگر بخش‌هاي مهم درمان اختلال ADHD هستند. در ادامه اين مقاله توضيحات بيشتري در اين باره ارائه كرده‌ايم. براي دريافت راهنمايي‌هاي لازم براي شروع درمان بيش فعالي كودكان، مشاوره كودك دريافت كنيد.

 

منبع : درمان بيش فعالي كودكان بدون دارو

درمان بيش فعالي در كودكان با توجه به تعريف بيماري

اختلال بيش فعالي يا ADHD يكي از اختلالات عصبي رشدي است كه اغلب در سنين كودكي بروز پيدا مي‌كند. كودكان بيش فعال دو نقص عمده دارند كه كم توجهي و تحرك بيش از حد را شامل مي‌شود. براي آشنايي بيشتر با نشانه‌ها و علل اختلال بيش فعالي كودكان كليك كنيد. از جمله علائمي كه در طي ADHD بروز مي‌يابند بايد به موارد زير اشاره كرد.

  • كودكان بيش فعال توجه چنداني به جزئيات ندارند.
  • آن‌ها در حين انجام تكاليف نمي‌توانند تمركز خود را حفظ كنند.
  • دائما حواس‌شان جاي ديگري است و هنگام مكالمه توجه كمي به فرد مقابل دارند.
  • در به پايان رساندن وظايف و تكاليف‌شان با مشكل مواجه هستند.
  • معمولا از انجام تكاليفي كه نيازمند فعاليت ذهني است، متنفرند.
  • در اكثر اوقات وسايل خود را گم مي‌كنند.
  • به راحتي حواس‌شان با محرك‌هاي خارجي پرت مي‌شود.
  • دائما كارهاي روزمره خود را فراموش مي‌كنند.
  • دائما روي صندلي وول مي‌خورند يا هنگامي كه نشسته‌اند دست و پاي خود را تكان مي‌دهند.
  • نمي‌توانند به مدت طولاني روي صندلي بنشينند.
  • معمولا در مكان‌هايي كه مناسبتي ندارد مي‌دوند يا از در و ديوار بالا مي‌روند!
  • فعاليت‌هايشان با سر و صداي زياد همراه است.
  • دائما در حال حركت هستند.
  • بيش از حد حرف مي‌زنند.
  • وسط حرف ديگران مي‌پرند.
  • اگر از آن‌ها سوال بپرسند معمولا قبل از اتمام پرسش پاسخ را مي‌پرانند.
  • انتظار كشيدن در موقعيت‌هايي نظير ماندن در صف برايشان بسيار دشوار است.

گزينه هاي پيش رو براي درمان بيش فعالي در كودكان

با وجود اينكه در برخي موارد مصرف دارو براي درمان بيش فعالي كودكان از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، اما درمان اين اختلال فقط به دريافت دارو محدود نمي‌شود. در واقع درمان‌هاي موثر ديگري نيز وجود دارد كه به مبتلايان كمك مي‌كنند، قدرت توجه خود را بهبود ببخشند، تكانشگري كمتري داشته باشند و در نهايت به كنترل بيشتري روي رفتارهاي خود دست پيدا كنند.

وعده‌هاي غذايي مناسب، اصلاح رفتاري، يادگيري مهارت‌هاي مقابله‌اي جديد و بهبود مهارت‌هاي اجتماعي از جمله ديگر بخش‌هاي فرايند درمان هستند كه مي‌توانند عملكرد فرزندتان را در مدرسه بهبود ببخشند، روابط او با ديگران را تقويت كنند و استرس و ناكامي را در كل خانواده كاهش دهند. براي آشنايي با روش‌هاي تربيت كودكان بيش فعال كليك كنيد.

درمان بيش فعالي در كودكان به كمك دارو

براي درمان بيش فعالي كودكان معمولا از داروهاي محرك سيستم عصبي مركزي استفاده مي‌شود كه از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به ريتالين و آدرال اشاره كرد. اين داروها با افزايش سطح برانگيختگي مغز به بهود علائمي نظير كم توجهي و مشكلات تمركز كمك مي‌كنند. البته هرگز نبايد اين داروها را به طور سرخود به فرزندتان بدهيد چرا كه براي تجويز آن تشخيص پزشك در مورد شدت بيماري و در نظر گرفتن شرايط جسماني و روانشناختي كودك بسيار اهميت دارد. در غير اين صورت ممكن است دارو به جاي ايجاد اثرات درماني به يكسري عوارض جانبي ناخوشايند بيانجامد.

درمان بيش فعالي در كودكان به كمك رفتار درماني

مطالعات پژوهشي نشان مي‌دهند رفتار درماني (يا همان اصلاح رفتار) يكي از روش‌هاي بسيار موثر در بهبود اختلال بيش فعالي است. به خصوص كودكاني كه هم زمان تحت درمان با دارو قرار دارند به طور مضاعفي از فوايد اين روش بهره مند مي‌شوند. در برخي موارد رفتار درماني حتي مي‌تواند به متخصصين كمك كند كه دوز داروها را كاهش دهند و در نتيجه به طور امن‌تري روند درمان را پيش ببرند.

در توضيح رفتار درماني بايد گفت كه درمانگران در اين رويكرد تلاش مي‌كنند رفتارهاي سالم را از طريق تقويت و پاداش دهي افزايش داده و رفتارهاي مخرب را از طريق تعيين محدوديت و پيامدهاي منفي كاهش دهند. رفتار درمانگران معمولا از قدم‌هاي كوچك شروع مي‌كنند. براي مثال كودك بيش فعال معمولا وسط حرف ديگران مي‌پرد و درمانگر اصلاح اين رفتار را مد نظر قرار مي‌دهد.

در همين راستا ابتدا به كودك رفتار صحيح را آموزش مي‌دهد و پس از آن از او مي‌خواهد قبل از شروع به حرف زدن دست خود را بالا بگيرد. هربار كه كودك اين رفتار را به درستي انجام دهد درمانگر به شيوه‌هاي مختلف عمل او را تقويت مي‌كند. تقويت مي تواند حتي با گفتن جملات ساده‌اي نظير آفرين، لبخند زدن يا تكان دادن سر اتفاق بيافتد.

رفتار درمانگران معمولا آموزش دهي به خانواده و معلمين را نيز در دستور كار خود قرار مي‌دهند. به اين ترتيب كودك در محيط‌هاي ديگر نيز اصلاح رفتار را تمرين مي‌كند كه همين مسئله در تسريع فرايند درمان اثر بسزايي دارد.

درمان بيش فعالي در كودكان به كمك روان درماني و آموزش مهارت ها

از آنجا كه كودكان مبتلا به اختلال بيش فعالي اغلب در تعاملات اجتماعي ساده مشكل دارند و با عزت نفس پايين دست و پنجه نرم مي‌كنند، نوع ديگري از درمان كه به آنها كمك مي‌كند، آموزش مهارت‌هاي اجتماعي است. آموزش مهارت‌هاي اجتماعي كه معمولاً در محيط گروهي انجام مي‌شود، توسط يك درمانگر هدايت مي‌گردد

به طوري كه ابتدا او به عنوان الگو رفتارهاي مناسب را نشان مي‌دهد و سپس از كودكان مي‌خواهد كه آنها را تكرار كنند. گروه مهارت‌هاي اجتماعي به كودكان مي‌آموزد كه چگونه واكنش‌هاي ديگران را پيش بيني نمايند و چگونه رفتارهاي قابل قبول‌تري داشته باشند. همچنين گروه مهارت‌هاي اجتماعي بايد روي انتقال مهارت‌هاي جديد به دنياي واقعي كار كند.

درمان بيش فعالي در كودكان به كمك رژيم غذايي مناسب

برخي از متخصصين بر اين باورند كه رژيم غذايي كودكان مبتلا به بيش فعالي نيز در فرايند بهبودي آن‌ها تاثير دارد. البته توجه به اين مسئله بسيار ضرورت است كه بدانيد رژيم غذايي مناسب به تنهايي براي درمان اين اختلال كفايت نمي‌كند. از جمله توصيه‌هايي كه در مورد تغذيه كودكان ADHD وجود دارد بايد به موارد زير اشاره كرد.

1- فاصله بين وعده هاي غذايي كودك نبايد بيش از 3 ساعت شود

وعده‌هاي اصلي و ميان وعده‌هاي فرزندتان را طوري تنظيم كنيد كه او هر 3 ساعت مقداري غذا بخورد. اين كار كمك مي‌كند كه قند خون كودك ثابت بماند و همين مسئله به كاهش تحريك پذيري و افزايش تمركز او كمك مي‌كند.

2- گنجاندن پروتئين و كربوهيدرات در وعده هاي غذايي كودك

سعي كنيد در هر وعده غذايي يا ميان وعده كمي پروتئين و كربوهيدرات قرار دهيد. اين غذاها به كودك كمك مي‌كنند تا ميزان فعاليتش كاهش پيدا كند ولي در عين حال هشياري بيشتري داشته باشد.

3- سطح روي، آهن و منيزيم كودك بررسي كنيد

بسياري از كودكان مبتلا به ADHD داراي ميزان كمي از اين مواد معدني مهم هستند. افزايش سطح آنها ممكن است به كنترل علائم ADHD كمك كند. به خصوص افزايش آهن بسيار مفيد مي‌باشد. در همين راستا يك مطالعه نشان داده كه مكمل آهن تقريباً به اندازه مصرف داروهاي محرك علائم بيش فعالي را بهبود مي‌بخشد. با اين حال مكمل‌ها نيز بايد طبق نظر پزشك به كودك داده شوند. در نتيجه به طور سرخود و بيش از حد از آن‌ها استفاده نكنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02166419012 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

 

سوالات متداول

آيا ريتالين به بهبود تمركز بزرگسالان نيز كمك مي كند؟

ريتالين تنها در صورتي مي‌تواند به عنوان درمان مشكلات تمركز تجويز شود كه كودك يا بزرگسال مبتلا به اختلال بيش فعالي باشد. در غير اين صورت مصرف ريتالين منجر به بروز عوارضي نظير تحريك پذيري، اضطراب و بي قراري مي‌شود و حتي ممكن است وابستگي رواني در پي داشته باشد. در نتيجه هرگز از اين دارو به طور سرخود استفاده نكنيد.

 

 

 

منبع : درمان بيش فعالي كودكان بدون دارو

 

 

مشاوره شغلي تلفني يكي از خدمات بسيار مفيد در مراكز مشاوره و روانشناسي است كه به شما كمك مي‌كند از هر كجاي كشور با متخصصين تماس گرفته و در مورد دغدغه‌هاي شغلي خود از آن‌ها كمك بگيريد. برگزار شدن جلسات به صورت تلفني اين امكان را در اختيارتان قرار مي‌دهد كه در وقت و هزينه صرفه جويي بيشتري نماييد و در عين حال بتوانيد به يك تصميم آگاهانه در مورد كار خود برسيد. ما در ادامه اين مقاله به توضيحات بيشتري در مورد مشاوره شغلي پرداخته‌ايم. براي كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه تا انتهاي مطلب با ما همراه باشيد.

 منبع : مشاوره شغلي تلفني

مشاوره شغلي چيست؟

مشاوره شغلي يكي از انواع خدمات مشاوره و روانشناسي است كه به افراد كمك مي‌كند تا بتوانند مسائلي نظير ناتواني در انتخاب يك شغل يا بحران‌هاي مرتبط با موضوعات كاري را راحت‌تر پشت سر بگذارند و تصميمات آگاهانه‌تري در اين باره بگيرند. علاوه بر اين، مشاوره شغلي به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد استعدادهاي خود را بيشتر بشناسيد و به اين بينش دست يابيد كه بيشتر براي انجام چه كاري ساخته شده‌ايد. براي دريافت مشاوره شغلي كليك كنيد.

اهميت كمك گرفتن از مشاوره شغلي

شغل يكي از عوامل بسيار مهم در احساس رضايت از زندگي است. افرادي كه شغل خود را دوست ندارند يا به خاطر آن مجبور به تحمل فشارهاي زيادي هستند اغلب در ساير ابعاد زندگي نيز دچار مشكل مي‌شوند و همواره سطحي از تنش و ناراحتي را تجربه مي‌كنند. از همين رو بسيار اهميت دارد كه در برهه‌هاي حساس زندگي مثل زماني كه مي‌خواهيد در زمينه خاصي آموزش ببينيد از يك مشاور كمك بگيريد و در مورد ويژگي‌هاي خود به آگاهي بيشتري دست يابيد. البته مشاوره شغلي فقط به تصميم گيري براي انتخاب يك حرفه اختصاص ندارد و اگر رضايتمندي شما از كارتان پايين باشد يا تعارضات زيادي را در محيط شغلي تجربه مي‌كنيد بازهم مي‌توانيد از خدمات مشاوره شغلي استفاده نماييد.

 

مشاوره شغلي تلفني

مشاوره شغلي تلفني يكي از خدمات جديدي است كه امروزه مراجعين بيش از هر زمان ديگري از آن استقبال مي‌كنند. وجود مسائلي مثل شيوع ويروس كرونا، مشغله‌هاي بسيار زياد روزمره و عدم دسترسي نزديك به مراكز روانشناسي معتبر باعث شده است كه بسياري از افراد به دنبال روش‌هايي براي دريافت مشاوره غيرحضوري باشند. در اين شرايط مشاوره شغلي تلفني به شما اين امكان را مي‌دهد تا از هر جاي كشور با مراكز مشاوره تماس گرفته و با تعيين كردن مشكل خود از يك متخصص در حوزه مربوطه كمك بگيريد.

مزيت‌هاي استفاده از مشاوره شغلي تلفني

همان طور كه گفته شد خدمات مشاوره تلفني امروزه محبوبيت بيشتري پيدا كرده است و بسياري از افراد آن را به مراجعه حضوري ترجيح مي‌دهند. از جمله مزيت‌هاي مشاوره شغلي تلفني نسبت به مشاوره حضوري مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

صرفه جويي در وقت و هزينه

رفت و آمد به مركز مشاوره آن هم در شهرهاي بزرگ يكي از موانع مهمي است كه وقت و هزينه بسياري را به افراد تحميل مي‌كند. همين امر باعث مي‌شود كه آن‌ها در بسياري از موارد مراجعه به مشاور و روانشناس را دائماً پشت گوش بياندازند و آن را به زمان دورتري موكول كنند؛ اما مشاوره شغلي تلفني اين امكان را فراهم مي‌نمايد تا بتوانيد بر محدوديت‌هاي زماني و مكاني غلبه كرده و تنها با يك تماس از خدمات دلخواه خود بهره‌مند شويد. به اين ترتيب با بيشترين صرفه جويي در وقت و هزينه مي‌توانيد جلسات مشاوره روانشناسي را نيز تجربه كنيد.

دسترسي آسان‌تر از مزاياي مشاوره شغلي تلفني

در مراجعه حضوري شما همواره از نظر دسترسي با محدوديت‌هايي روبه‌رو هستيد. براي مثال مشاور يا روانشناس در هر ساعتي نمي‌تواند در دفتر خود حاضر شود و شما بايد زمان خود را با او تنظيم نماييد؛ اما در مشاوره تلفني شما آزادي عمل بيشتري داريد چراكه در مراكز مشاوره تلفني درمانگران زيادي به طور هم زمان آماده پاسخگويي به سؤالات شما هستند.

آزادي بيشتر در بيان مسائل

مراجعه كردن به يك مشاور و كمك گرفتن از او براي همه افراد كار آساني نيست. براي مثال يك مرد كارمند ميان‌سال را در نظر بگيريد كه شخصيت مغروري دارد، كم صحبت است و در عين حال با گذشت اين همه سال احساس مي‌كند رضايت شغلي چنداني ندارد و از اين بابت آشفته است. صحبت كردن در جلسات حضوري و گفت‌وگو در مورد نقاط ضعف و قوت ممكن است براي اين فرد بسيار دشوار باشد و او در حضور مشاور كمتر بتواند نگراني‌ها و دغدغه‌هاي خود را ابراز كند؛ اما در مشاوره تلفني به دليل قابل مشاهده نبودن، بسياري از افراد احساس آزادي بيشتري مي‌كنند و راحت‌تر مي‌توانند مشكلات خود را با درمانگر در ميان بگذارند.

براي دريافت مشاوره در زمينه مشاغل مختلف مي توانيد از طريق شماره 02166419012 با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي كليك كنيد. 

سؤالات متداول

 

آيا براي انتخاب رشته در دوران تحصيل نيز مي‌توان مشاوره شغلي دريافت كرد؟

بله. مشاوره شغلي و مشاوره تحصيلي تا حد زيادي به يكديگر مرتبط هستند. شما مي‌توانيد به كمك يك روانشناس يا مشاور استعدادهاي كودكتان را شناسايي كرده و متناسب با شخصيت و توانمندي‌هايش او را در مسيري هدايت كنيد كه در آينده بيشترين بازدهي شغلي را براي او به همراه داشته باشد.

آيا ممكن است در مشاوره شغلي روانشناس بخواهد كه حتماً مراجعه حضوري داشته باشيم؟

در برخي موارد مراجعه حضوري ضرورت پيدا مي‌كند. براي مثال زماني كه شما مي‌خواهيد ارزيابي كاملي از استعدادهاي خود يا فرزندتان به عمل بياوريد روانشناسان پيشنهاد مي‌دهند كه به صورت حضوري مراجعه كرده و آزمون‌هايي نظير تست شخصيت، هوش يا استعداد را انجام دهيد.

 

براي عضويت در اينستاگرام (ذهن نو) كليك كنيد

آخرين تحقيقات علمي روانشناسي

 

 ورود به صفحه

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

 شماره تماس با موبايل : 09397993559

 

 

 

 منبع : مشاوره شغلي تلفني

 

مشكلات گوارشي نظير حالت تهوع، استفراغ، يبوست و اسهال در بارداري به طور مكرر براي اكثر زنان اتفاق مي‌افتند. در اين ميان تجربه اسهال و استفراغ اغلب دشوارتر است چراكه باعث تحليل رفتن قواي جسماني، كم آبي بدن و احساس ضعف يا خستگي مي‌‌گردد. از جمله عللي كه منجر به بروز اين مشكلات مي‌شود مي‌توان به نوسانات هورموني، تغيير يافتن رژيم غذايي و اضافه شدن استرس‌ و اضطراب‌هاي جديد اشاره كرد. ما در ادامه به طور اختصاصي به علل و راهكارهاي درمان اسهال در بارداري پرداخته‌ايم. بهره بردن از مشاوره روانشناسي به شما كمك مي‌كند تا با كاهش عوامل تنش زاي رواني بتوانيد سلامت خود و فرزندتان را افزايش دهيد. براي دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

 منبع : اسهال در بارداري چقدر خطرناك است

علل بروز اسهال در دوران بارداري

اسهال در بارداري به داشتن بيش از 3 بار اجابت مزاج در طول روز گفته مي‌شود. تجربه اسهال بين بانوان باردار امري رايج است. البته هميشه اسهال به عنوان علامت بارداري در نظر گرفته نمي‌شود چرا كه مسائل ديگري نظير ورود يك ويروس يا باكتري به بدن، مسموميت، عوارض داروها و بيماري‌هايي مثل سندروم روده تحريك پذير هم مي‌توانند زمينه بروز اسهال را فراهم كنند. با اين حال عواملي كه به طور اختصاصي در ارتباط با بارداري منجر به اسهال مي‌شوند موارد زير را در بر مي‌گيرند. براي آشنايي با خطرات بارداري كليك كنيد.

1- ايجاد تغييراتي در رژيم غذايي

برخي از زنان وقتي از بارداري خود مطلع مي‌شوند تغييرات بسيار زيادي در رژيم غذايي خود ايجاد مي‌كنند. اين تغييرات گسترده و ناگهاني مي‌تواند باعث ايجاد ناراحتي گوارشي شده و در نهايت با علائمي نظير اسهال خود را نشان دهد.

2- اسهال در بارداري | حساسيت‌هاي غذايي جديد

بروز حساسيت‌هاي غذايي جديد يكي از اولين علائمي است كه در دوران بارداري تجربه مي‌شود. در واقع زنان باردار متوجه اين موضوع مي‌شوند كه برخي غذاها كه در گذشته استفاده از آن‌ها مشكل ساز نمي‌شده امروزه به بروز علائم مرتبط با حساسيت نظير حالت تهوع، استفراغ و اسهال مي‌انجامد.

3- مصرف مكمل‌هاي غذايي

متخصصين معمولا براي دوران بارداري مكمل‌هاي غذايي حاوي انواع مواد معدني و ويتامين را تجويز مي‌كنند. مصرف اين مكمل‌ها براي سلامت مادر مفيد بوده و به رشد كودك كمك مي‌كند. با اين حال استفاده از آن‌ها براي برخي افراد ناراحتي‌هاي گوارشي به همراه آورده و زمينه بروز اسهال را فراهم مي‌كند. 

4- اسهال در بارداري | نوسانات هورموني

در دوران بارداري بدن بانوان دست خوش نوسانات هورموني گسترده‌اي مي‌شود. اين نوسانات در برخي موارد منجر به كند شدن عملكرد دستگاه گوارشي شده كه در پي آن يبوست اتفاق مي‌افتد. بالعكس در برخي شرايط تغييرات هورموني باعث افزايش سرعت سيستم گوارشي مي‌شود كه نتيجه آن بروز مكرر اسهال خواهد بود.

5- اضافه شدن استرس‌هاي جديد

داشتن استرس زياد از جمله عواملي است كه سيستم عصبي موجود در دستگاه گوارش را تحريك مي‌كند. همين مسئله باعث مي‌شود زماني كه مضطرب يا عصبي هستيد علائمي نظير سوزش سر دل، حالت تهوع و اسهال را تجربه نماييد. از آنجايي كه بارداري يك موقعيت جديد است طي آن اكثر بانوان به خصوص زماني كه براي اولين بار باردار مي‌شوند استرس‌هاي زيادي را تجربه مي‌كنند.

همين مسئله باعث مي‌شود كه مشكلات گوارشي نظير اسهال به طور رايج در حاملگي اتفاق بيافتند. اگر كنار آمدن با شرايط جديد براي شما دشوار است و احساس مي‌كنيد در مديريت اضطراب‌هاي خود با مشكل مواجه شده‌ايد مراجعه به يك روانشناس به ارتقاي وضعيت سلامت روان شما و ايجاد آمادگي كافي براي مادر شدن كمك خواهد كرد.

توصيه‌هايي براي بهبود اسهال در دوران بارداري

براي اينكه بتوانيد در دوران بارداري بر مشكل اسهال غلبه كنيد راهكارهاي زير مي‌تواند تا حد زيادي كمك كننده باشد.

1- به خودتان زمان بدهيد

در اوايل بارداري لازم است كه به خودتان زمان بدهيد چرا كه به مرور متوجه اين مي‌شويد كه چه غذاهايي منجر به ناراحتي گوارشي در شما مي‌شود و همچنين به مرور با رژيم غذايي جديد خود سازگار مي‌شويد. اسهال مرتبط با دوران بارداري معمولا بسيار شديد نخواهد بود و طي چند روز برطرف مي‌شود. در اين شرايط بهتر است كه بدن خود را هيدراته نگه داريد و آب بيشتري بنوشيد.

2- عوارض داروها را در نظر بگيريد

در دوران بارداري مصرف هرگونه دارو بايد با دقت و نظارت بيشتري مصرف شود. اگر قرص يا داروي خاصي مصرف مي‌كنيد حتما در مورد آن با پزشك مشورت نماييد. اگر اين مشكل در نتيجه عوارض دارويي ايجاد شده باشد متخصص به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد داروي جايگزين مناسبي را پيدا كنيد.

3- از يك متخصص كمك بگيريد

در نظر داشته باشيد كه اسهال مرتبط با بارداري اغلب ظرف 3 الي 4 روز بهبود مي‌يابد. در نتيجه اگر اين مشكل بيش از حد طولاني شد حتما به يك متخصص مراجعه نماييد. پزشك ممكن است معاينات بدني و انجام آزمايش خون را براي بررسي بهتر علل بروز اسهال در دستور كار خود قرار دهد.

4- از خوردن برخي غذاها خودداري كنيد

مصرف برخي غذاها مي‌تواند مشكل اسهال را تشديد نمايد. از جمله رايج‌ترين مواد غذايي كه منجر به ناراحتي گوارشي بيشتر براي مادران باردار مي‌شود مي‌توان به غذاهاي پرفيبر، سرخ كرده، پرچرب، حاوي ادويه زياد، شير و انواع لبنيات اشاره كرد.

5- با روش‌هاي خود آرام سازي آشنا شويد

همان طور كه گفته شد در بسياري از موارد اسهال در پي استرس‌هاي شديد مادر بروز مي‌يابد. در اين شرايط لازم است فنون خود آرام سازي را فراگرفته و از آن‌ها براي مديريت هيجانات ناخوشايند خود استفاده نماييد. از جمله تكنيك‌هاي متداول براي آرام كردن خود در شرايط پر تنش مي‌توان به ريلكسيشن، فنون ذهن آگاهي و تنفس عميق اشاره كرد. براي يادگيري بهتر اين موارد لازم است از يك روانشناس براي بهبود بخشيدن اوضاع كمك بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02166419012 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

 

سوالات متداول

چه زماني به خاطر اسهال در بارداري بايد به يك متخصص مراجعه كنيم؟

زماني كه اسهال بيش از 3 يا 4 روز طول مي‌كشد و در كنار آن علائمي نظير سرگيجه، سر درد، احساس سبكي در سر، تشنگي مفرط و خشكي دهان تجربه مي‌شود لازم است كه وضعيت خود را با يك متخصص در ميان بگذاريد.

 

 

 

 

 

 

 منبع : اسهال در بارداري چقدر خطرناك است

 

اختلالات و مشكلات جنسي در زنان يكي از علل مهم نارضايتي‌هاي زناشويي است. اين اختلالات سبب سردي روابط و گسترش طلاق مي‌شود. بسياري از خانم‌ها به دليل شرم و حيا براي مشكلات جنسي شان به متخصص مراجعه نمي‌كنند و در عين حال از رابطه لذت نمي‌برند. چنين سيكلي در رابطه جنسي موجب پايين آمدن كيفيت رابطه زناشويي و حتي ناكامي همسرانشان نيز مي‌شود. چرا كه عدم ارضاي خانم، به همسرشان اين باور را مي‌دهد كه در رابطه خوب نيستند. بنابراين مشكلات جنسي خانم تنها به خودش آسيب نزده بلكه بر روي رابطه جنسي و خودانگاره همسرش نيز تاثير منفي دارد. بنابراين حتما بايد براي درمان به موقع اقدام نمايد. همين الان براي دريافت مشاوره جنسي كليك كنيد.

 

منبع : اختلالات و مشكلات جنسي

اختلالات و مشكلات جنسي زنان

مشكلات جنسي زنان از جمله مسائل مهمي هستند كه كيفيت روابط زناشويي را تحت تاثير قرار مي‌دهند. آمارها نشان داده كه ريشه بسياري از مشكلاتي كه در زندگي زوجين وجود دارد از عدم برقراري رابطه جنسي درست است.

لازم است به اين نكته اشاره كنيم كه بسياري از زنان از بيان مشكلات جنسي شان خجالت مي‌كشند. اين زنان بيان كردند كه مشكلات جنسي خود را برخلاف حجب و حيايي مي‌دانند كه ساليان دراز به آن امر شده‌اند. پس در ارتباط با اختلالات جنسي زنان بهتر است اول از هر چيز اين ديدگاه كنار گذاشته شود. اگر زنان احساس مي‌كنند با مشكلاتي رو به رو هستند حتما بايد به سكس تراپيست ها مراجعه كنند. توجه داشته باشيد كه تشخيص بسياري از اختلالات جنسي زنان توسط متخصصين انجام مي‌شود، چرا كه نشانه‌ها به راحتي قابل شناسايي نبوده و ممكن است به نظر خود خانم عادي باشد.

اختلالات و مشكلات جنسي زنان چند نوع است؟

بي ميلي يا سردمزاجي در زنان

بي ميلي جنسي در برهه‌هاي مختلف مي‌تواند به سراغ زنان بيايد. به عنوان مثال برخي زنان در طول دوران بارداري دچار بي ميلي جنسي مي‌شوند. همچنين در زمان‌هايي كه استرس و فشار به روي زنان بيشتر است، بي ميلي جنسي در آنها بيشتر مي‌شود. به طور كلي بي ميلي جنسي از عوامل مختلف رواني و فيزيولوژيكي ناشي مي‌شود. براي آشنايي با درمان و نشانه هاي بي ميلي جنسي در زنان كليك كنيد.

اختلالات جنسي زنان | اختلال بيزاري يا تنفر جنسي

اگر بي‌ميلي جنسي شدت پيدا كند به طوري كه خانم به طرق مختلف از رابطه امتناع كند و حتي هيچ لذتي از رابطه نبرد، مي گوييم دچار اختلال بيزاري يا تنفر جنسي شده است. همسران خانم‌هايي كه دچار بيزاري جنسي شده‌اند، متوجه علت اين رفتارها نمي‌شوند و ممكن است خود را مقصر بدانند. اين اختلال ممكن است قبل از اولين رابطه حتي وجود داشته باشد و يا بعد از مدت‌ها از اولين رابطه با همسر ايجاد شود. در چنين شرايطي سكستراپيست علت را بررسي كرده و در صدد رفع آن خواهد بود.

مشكلات جنسي زنان | اختلال در برانگيختگي جنسي

در اين اختلال خانم تمايل به برقراري رابطه جنسي دارد، اما علارغم تمام تلاش‌ها هيچ گونه تحريك و برانگيختگي به وجود نمي‌آيد. مصرف برخي داروها، استرس، عدم باور به خود، تابوهاي جنسي و… از علل رايج اين نوع اختلال هستند.

اختلالات جنسي زنان | هراس از آلت

هراس از آلت موجب ترس و اضطراب شديد و حتي گرفتگي عضلات شكم، راه و دست در خانم مي‌شود. معمولا اين اختلال دراثر يك حادثه و يا همبودي محركي مشابه ايجاد مي‌شود. اگر مشكل جنسي تنها محدود به هراس از آلت باشد در دسته انواع فوبياها قرار گرفته و درمانگر از روش‌هاي درمان استرس و اضطراب استفاده خواهد كرد.

مشكلات جنسي زنان | واژينيسموس

يكي از اختلالات رايج در ميان كشورهايي است كه در آن رابطه جنسي براي زنان تابو بوده و جامعه تاكيد زيادي بر پاك دامني خانم‌ها دارد. در اين اختلال عضلات ورودي واژن هنگام دخول دچار انقباض شديد مي‌شود. اين اختلال از جمله مشكلات شايع زنان در رابطه جنسي است. اختلال واژينيسموس منجر به نگراني و پريشان حالي زيادي در زنان مي شود. از جمله ديگر دلايل بروز واژينيسموس مي توان به مشكلات در رابطه با همسر، ترس از بارداري يا تجربه رابطه جنسي قبلي دردناك اشاره كرد. براي آشنايي بيشتر با نشانه ها و درمان واژينيسموس كليك كنيد.

اختلالات جنسي زنان | آميزش دردناك

برخي خانم ها با وجود تحريك مناسب و برانگيختگي بالا در برقراري رابطه جنسي، پس از دخول دچار درد شده و لذتي از رابطه نمي‌برند. اين درد مي‌تواند به دليل مشكلات جسماني باشد و يا به عوامل ذهني ارتباط داشته باشد. براي بهبود ابتدا متخصصان زنان معاينات اوليه را انجام مي‌دهند، در صورتي كه مساله جسماني وجود نداشت براي درمان حتما بايد مشاوره جنسي دريافت شود. براي پي بردن به علل خشكي واژن و سوزش واژن هنگام نزديكي كليك كنيد.

اختلال نرسيدن به ارگاسم

اين مشكل در زنان به دو صورت اوليه و ثانويه بروز پيدا مي‌كند. در حالت اوليه، زن تا به حال ارگاسم را تجربه نكرده است. در حالت ثانويه خانم قبلا ارگاسم را تجربه كرده، اما حالا در آن به مشكل مي‌خورد. برخي زنان بدون رسيدن به ارگاسم نيز از رابطه جنسي لذت مي‌برند و در واقع طبيعي است. اما براي برخي ديگر نرسيدن به ارگاسم مشكل بزرگي است كه شريك جنسي آنها را نيز درگير مي‌كند. بنابراين اگر با وجود تمام تغييرات در حين رابطه هرگز به ارگاسم نرسيده‌ايد، ممكن است جزء خانم‌هايي باشيد كه به طور طبيعي ارگاسم را با نشانه‌هاي مربوطه تجربه نمي‌كنند، اما از رابطه لذت مي‌برند.

اختلالات جنسي زنان | اختلال سردرد پس از آميزش

برخي خانم‌ها بعد از آميزش دچار سردرد، سرگيجه و تهوع مي‌شوند، اين حالات مي‌تواند موجب سردمزاجي و يا تنفر از رابطه شود، بنابراين حتما براي درمان و رفع آن اقدام نماييد.

اختلال ملال پس از آميزش

برخي خانم‌ها با وجود اينكه از رابطه لذت برده‌اند و به ارگاسم رسيده‌اند، بعد از آميزش دچار غم و اندوه شديد مي‌شود و ممكن است گريه كنند. اين وضعيت به احتمال زياد به وضعيت روحي خانم ارتباط دارد و براي درمان بايد به متخصصان روانشناسي براي دريافت مشاوره فردي مراجعه نمايد.

كدام يك از مشكلات جنسي زنان حادتر است؟

بيزاري جنسي از همه مشكلات جنسي زنان حادتر است و درمان آن از همه سخت‌تر مي‌باشد. در اين اختلال فرد نه تنها تمايلي به نزديكي ندارد، بلكه از آن بيزار و متنفر است. ممكن است خانم در كودكي مورد سوءاستفاده جنسي قرار گرفته باشد و در بزرگسالي اين اختلال در او بروز پيدا كند. تجاور و كودك آزاري حتي توسط محارم، يا فرهنگ و تربيت سخت و متعصبانه در خانواده مي‎‌تواند منجر به بروز اين اختلال شود.

بعضي مواقع آموزش‌هايي كه منجر به خشم زن نسبت به رابطه جنسي مي‌شوند نيز مي‌توانند علت اين اختلال باشند. مثلا ممكن است يك زن مقاربت را نشانه بيچارگي، تسليم بودن و ستم پذيري‌اش بداند. اين باورها به خشم و بيزاري جنسي منجر مي‌شود.

درمان اختلالات و مشكلات جنسي در زنان

سكس تراپي به درمان مشكلات جنسي در زنان كمك شاياني مي‌كند. اولين قدم اين است كه خجالت خود را كنار بگذاريد و با همسر خود درباره مشكل جنسي كه درگير آن هستيد صحبت كنيد. مي‌توانيد همراه همسر خود به يك مشاوره جنسي مراجعه كنيد تا در برطرف كردن مشكل‌تان به شما كمك كند.

از جمله عواملي كه منجر مي شود فرد تصميم به درمان خود نگيرد اين است كه او فكر مي‌كند تنها اوست كه به اين مشكل دچار شده است. در حالي كه بايد بدانيد تقريبا 40 درصد از زنان در زندگي خود يك يا چند نوع اختلال جنسي را تجربه كرده‌اند.

بهتر است هر چه سريع‌تر روند درمان خود را آغاز كنيد. در اين راستا مي‌توانيد از كمك روانشناس، سكس تراپيست و يا مشاوره جنسي بهره بگيريد. دارودرماني نيز در بعضي مواقع به درمان مشكل شما كمك مي‌كند.

براي دريافت مشاوره در زمينه مسائل زناشويي مي‌توانيد در ساعت از روز براي مشاوره جنسي تلفني از طريق شماره 02166419012 با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو تماس حاصل نماييد.

 

سوالات متداول

با چه روشي به درمان مشكلات جنسي بپردازيم؟

روش هاي مختلفي در جهت درمان اين مشكلات وجود دارند. روانشناس و سكس تراپيست مي تواند در بهبود مشكلات جنسي شما كمك شاياني بكند.

 

ازدواج نقطه عطفي در زندگي هركدام ماست، هم مردان و هم زنان  بايد براي شروع زندگي حساسيت زيادي به خرج دهند، در اين مقاله قصد داريم نشانه هاي زنان خطرناك براي ازدواج را بررسي كنيم، چرا كه يك انتخاب مناسب همسر مي‌تواند شما را به اوج خوشبختي و پيشرفت برساند؛ درعين‌حال يك انتخاب اشتباه مشكلات بسياري را در زندگي‌تان به همراه خواهد داشت. در كل هر خصوصيت اخلاقي كه احساس مي‌كنيد با شما و افكارتان جور درنمي‌آيد مي‌تواند براي ازدواج شما خطرناك باشد؛ پس براي قطعي كردن تصميم‌تان مشاوره‌هاي پيش از ازدواج را جدي بگيريد. اما در كنار اين‌ها بايد آگاه باشيد كه پس از آشنايي و مشاوره اگر ويژگي هاي زنان خطرناك براي ازدواج را ديديد، حتما بيشتر در مورد انتخاب‌تان تامل كنيد. براي آشنايي با ملاك انتخاب همسر كليك كنيد.

 

منبع : زنان خطرناك براي ازدواج كدامند

ويژگي‌هاي زنان خطرناك براي ازدواج

بيماري‌هاي رواني

مشكلات روحي مثل افسردگي يا اضطراب بيش‌ازحد، از آن دسته مسائلي هستند كه بايد توجه ويژه به آن‌ها داشته باشيد. اين مشكلات مي‌تواند شدت پيدا كند و درگيري‌هاي بسياري را در زندگي مشترك شما ايجاد كند. درعين‌حال بسياري از اين اختلالات به ارث مي‌رسند؛ اين به معناي آن است كه احتمال دارد فرزندان شما هم درگير اين بيماري‌ها بشوند. با همه اين‌ها بيماري‌هاي رواني كه بايد از آن‌ها جدا اجتناب كنيد افسردگي و اضطراب نيستند؛ مشكلاتي مانند اختلال شخصيت، اسكيزوفرني يا اختلال دوقطبي بيماري‌هايي هستند كه نوسانات جدي در زندگي‌تان ايجاد مي‌كنند. پس سعي كنيد پيش از ازدواج به نشانه‌هاي بيماري و سلامت روان توجه كافي داشته باشيد.

زنان خطرناك براي ازدواج و دروغ‌گويي

دروغ يكي از بدترين ويژگي‌هايي است كه مي‌تواند زندگي شما را تحت تأثير خود قرار دهد. همه ما اين را مي‌دانيم كه صداقت مهم‌ترين شرط ازدواج است. اگر امروز دروغ يا پنهان‌كاري‌هاي ساده‌اي از همسرتان مي‌بينيد بايد به اين موضوع دقت داشته باشيد كه رفته‌رفته اين دروغ‌ها بزرگ‌تر مي‌شوند. به همين خاطر راجع به اين رفتار طرف مقابل با او صحبت كنيد. اگر صحبت‌هاي شما به يك راه و نتيجه منطقي نمي‌رسد شايد بهتر باشد در تصميمتان براي ازدواج تجديدنظر كنيد.

 

بيشتر بخوانيد : با چه كساني نبايد ازدواج كرد

 

بي‌هدف

بي‌هدف بودن و تنبلي يكي ديگر از ويژگي‌هايي است كه براي ازدواج بايد از آن دوري كنيد. يادتان باشد يكي از نشانه‌هاي ازدواج سالم اين است كه شما و همسرتان بتوانيد به رشد يكديگر كمك كنيد. اگر طرف مقابل شما علاقه‌اي به اين ماجرا نداشته باشد به‌تدريج شرايط براي شما هم خسته‌كننده خواهد شد. به‌علاوه زناني كه هدف و انگيزه خاصي در زندگي ندارند نمي‌توانند مادران خوبي باشند و احتمالاً در تربيت فرزندانتان هم پيشرفت و انگيزه تغيير را به آن‌ها آموزش نمي‌دهد.

وابستگي بيش‌ازحد به خانواده

بسياري از خانم‌ها حتي پس از ازدواج هم به خانواده خود وابسته هستند. البته قرار نيست دختر يا پسر بعد از ازدواج خانواده‌اش را فراموش كند. اما صحبت از وابستگي بيش‌ازحد است. وابستگي بيش‌ازحد يعني او در تمام تصميمات زندگي مشترك هم چشم به دهان خانواده‌اش دارد. اين رفتار دير يا زود باعث مي‌شود كه احساس كنيد خانواده همسرتان در زندگي شما دخالت مي‌كنند و مشكلات بسيار ديگري به دنبال آن ايجاد خواهد شد.

زنان خطرناك براي ازدواج و مادي‌گرايي

اگر تنها معيار طرف مقابل شما براي ازدواج پول است، شايد بهتر باشد از او دوري كنيد. اين قبيل زنان احترامي براي شخصيت شما قائل نيستند. آن‌ها احساس مي‌كنند تنها وظيفه همسرشان تأمين معاش آن‌هاست. درنتيجه اگر روزي شرايط مالي شما تغيير كند احتمالاً ديگر كنارتان نخواهند ماند. به‌علاوه آن‌ها دائماً درگير چشم‌و‌هم‌چشمي با سايرين هستند و اين موضوع مي‌تواند تنش‌هاي بسياري را در زندگي شما ايجاد كند. البته بهتر است به اين نكته هم توجه داشته باشيم كه براي شروع يك زندگي وجود حداقل‌هاي مالي مسئله ضروري است. اما اگر طرف مقابل شما تنها به اين مسائل توجه دارد كمي با دقت به اين موضوع توجه كنيد.

اعتياد در زنان خطرناك براي ازدواج

اعتياد بيماري است كه بسياري را درگير خود كرده است. متأسفانه بسياري از آقايان وقتي متوجه اين موضوع مي‌شوند كه خانم درگير اعتياد است تصور مي‌كنند كه مي‌توانند او را ترك دهند. اما به اين نكته توجه داشته باشيد كه ترك اعتياد اصلاً كار آساني نيست. حتي بسياري از اين بيماران به‌تدريج مجبورند ميزان مصرف را افزايش دهند يا درگير چند مصرفي مي‌شوند. در كنار تمامي مشكلات جسمي و رواني كه اعتياد همسرتان به همراه دارد شما درگير مشكلات قانوني بسياري نيز خواهيد شد.

شكاكي زنان خطرناك براي ازدواج

يكي از مهم‌ترين سنگ بناهاي ازدواج اعتماد متقابل طرفين به يكديگر است. زناني كه بيش‌ازحد به همسرشان شك دارند جو ناآرامي را در محيط خانواده ايجاد مي‌كنند. آن‌ها هميشه نگران اين هستند كه مبادا همسرشان با زن ديگري در ارتباط باشد. اين ترس باعث مي‌شود كه خودشان هم نتوانند به‌خوبي از همسر و فرزندانشان مراقبت كنند. به همين خاطر شايد بهتر باشد راجع به شك همسرتان با او صحبت كنيد يا از يك مشاور كمك بگيريد.

سلطه‌گري

سلطه گري چه از طرف زن و چه از طرف مرد موضوع جالبي نيست. هركسي دوست دارد آزاد باشد و راجع به شرايط زندگي خود تصميم بگيرد. اگر طرف مقابل شما سلطه‌گر است يا به عبارتي مي‌خواهد شما را مطابق ميل خودش حركت دهد؛ بهتر است از همين ابتدا براي ادامه رابطه يك تصميم جدي بگيريد.

زنان خطرناك براي ازدواج و اهميت مشاوره پيش از ازدواج

همان‌طور كه در ابتداي صحبت‌ها گفتيم زنان خطرناك براي ازدواج مي‌توانند ويژگي‌هاي بسياري داشته باشند. واقعيت اين است كه اگر شما راجع به هر موضوعي مثل هم فكر نمي‌كنيد اين اختلاف مي‌تواند براي زندگي مشتركتان خطرناك باشد. به‌علاوه بسياري از مواقع زمان آشنايي كوتاه‌تر از اين است كه شما بتوانيد همسر آينده‌تان را به‌خوبي بشناسيد يا نشانه‌هاي نامطلوب را در او تشخيص دهيد.

به همين خاطر بهتر است پيش از ازدواج از جلسات مشاوره كمك بگيريد. مشاورين با استفاده از مصاحبه و همين‌طور تست‌هاي شخصيت، خصوصيات شما و طرف مقابل‌تان را بررسي مي‌كنند و اين سؤال را جواب مي‌دهند كه شما چقدر براي يكديگر مناسب هستيد. به‌علاوه اگر تصميم داريد علي‌رغم تفاوت‌ها باهم ازدواج كنيد، راه‌هايي را براي كنار آمدن باهم به شما آموزش مي‌دهند. براي دريافت مشاوره قبل از ازدواج كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ازدواج مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني ازدواج با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

سؤالات متداول

نشانه زنان خطرناك براي ازدواج چيست؟

شكاكيت، سلطه گري، بيماري‌هاي روحي، نداشتن هدف و همين‌طور مادي‌گرايي از نشانه‌هايي هستند كه بايد نسبت به آن‌ها دقت داشته باشيد.

 

براي عضويت در اينستاگرام (ذهن نو) كليك كنيد

آخرين تحقيقات علمي روانشناسي

 

 ورود به صفحه

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

 شماره تماس با موبايل : 09397993559

 

 

 

منبع : زنان خطرناك براي ازدواج كدامند

 

 

قرص ونلافاكسين يكي از داروهايي است كه معمولا پزشكان آن را جهت درمان اختلالات روحي و رواني شامل بيماري افسردگي تجويز مي‌كنند. اين دسته از داروها براي جلوگيري از افكار و يا اقدام به خودكشي بيمار تجويز مي‌گردد، نكته‌اي كه راجع به اين دارو وجود دارد، اين است كه اگر فرد نحوه استفاده از ونلافاكسين را نداند، مخصوصا در كساني كه داراي سن كمتر از ۲۵ سال هستند، ممكن است عوارض بدي را تجربه كنند. اين دسته از داروها در صورت مصرف نادرست موجب افسردگي شديد، اختلالات رواني و افكار يا اقدام به خودكشي مي‌گردد و باعث بروز مواردي شامل تشديد اضطراب، حملات اضطرابي، مشكلات خواب، خشونت يا احساس عصبانيت، اعمال بدون فكر و هيجاني، بي‌حوصلگي شديد و حرف زدن سريع مي‌شود. براي آشنايي بيشتر با داروهاي ضد افسردگي كليك كنيد.

 

منبع : قرص ونلافاكسين و بهترين زمان مصرف

موارد مصرف قرص ونلافاكسين

قرص ونلافاكسين با نام تجاري افكسور و با نام رايج ونلافاكسين (Venlafaxine) در داروخانه‌ها موجود مي‌باشد. كاربرد و مصرف اصلي اين دارو جهت درمان افسردگي است كه با عملكردي كه بر روي مغز دارد، باعث افزايش انرژي بيمار شده و خلق و خوي او را بهتر مي‌كند، از اين جهت داروي ونلافاكسين را به عنوان داروي مهاركننده باز جذب هورمون سروتونين مي‌شناسند.

لازم است اشاره كنيم كه داروي ونلافاكسين در درمان اختلال افسردگي اساسي، اختلال اضطراب فراگير، اختلال پانيك يا وحشت زدگي نيز موثر عمل كرده است. براي آشنايي با ساير انواع افسردگي كليك كنيد.

نحوه مصرف قرص ونلافاكسين

پيش از شروع مصرف قرص ونلافاكسين ابتدا بايد راهنماي داخل جعبه را به دقت مطالعه نماييد. داروي ونلافاكسين به صورت خوراكي و معمولا بايستي ۲ يا ۳ بار روزانه همراه يا بدون غذا مصرف مي‌شود كه زمان و نحوه مصرف آن توسط پزشك معالج مشخص خواهد شد.

اينكه پزشك معالج چه دوزي را براي مصرف شما تعيين مي‌كند، وابسته به وضعيت بيماري و پاسخگويي بدن شما به روند درمان خواهد بود. كه معمولا با دوزهاي پايين شروع مي‌شود.

يكي از مواردي كه‌ تاثيرگذاري داروي ونلافاكسين را افزايش مي‌دهد، مصرف روزانه و منظم اين داور است، بنابراين سعي كنيد آن را در ساعات معيني از روز مصرف كنيد. افزايش دوز مصرفي و يا قطع يكباره مصرف دارو ممكن است عوارض جدي شامل آشفتگي، تغييرات رواني، سردرد، خستگي، مشكلات خواب و … را در پي داشته باشد، بنابراين بدون مشورت پزشك و خودسرانه اقدامي نكنيد.

توجه كنيد كه عملكرد دارو ونلافاكسين حداقل پس از گذشت چند هفته از شروع مصرف دارو مشخص خواهد شد. سلامت دارو نيز بر نحوه عملكرد آن تاثيرگذار است، بنابراين بهتر است داروي ونلافاكسين را در دماي اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس كودكان نگهداري كنيد. همينطور داروي تاريخ گذشته را نيز دور بياندازيد.

 

بيشتر بخوانيد : نشانه هاي افسردگي 

 

مسموميت دارويي با قرص ونلافاكسين

گاها مصرف بيش از حد تعيين شده اين دارو توسط پزشك، باعث ايجاد مسموميت و اوردوز مي‌گردد. علائم اوردوز داروي ونلافاكسين شامل بي هوشي، خواب‌آلودگي، تشنج، تپش قلب نامنظم يا سريع و مشكلات تنفسي مي‌باشد.

در صورتي كه هر كدام از عوارض فوق را داشتيد، با پزشك خود در ميان بگذاريد، تا با انجام برخي آزمايش‌هاي پزشكي همچون فشار خون و آزمايش بررسي كلسترول خون به صورت دوره‌اي اين عوارض برطرف گردد.

عوارض ونلافاكسين

مصرف منظم و مداوم داروي ونلافاكسين از عوارض جانبي اين دارو مي‌كاهد و به طور كلي فوايد آن بيش از عوارضش است.

از عوارض شايع مصرف ونلافاكسين مي‌توان به تهوع، خواب آلودگي، خشكي دهان، افزايش تعرق، يبوست، از دست دادن اشتها، تاري ديد، مشكلات خواب و خميازه اشاره كرد. 

چنانچه پس از مصرف داروي ونلافاكسين دچار فشار خون نيز شديد، بهتر است با پزشك خود جهت رفع اين مشكل صحبت كنيد.

از عوارض نادر اما جديد داروي ونلافاكسين مي‌توان به خونريزي يا كبودي غيرطبيعي، كاهش توان يا ميل جنسي، گرفتگي عضلاني، سرفه‌‌هاي طولاني و مداوم، تنگي نفس، درد قفسه سينه، سردرد شديد و ضربه‌اي، مدفوع خوني يا تيره، استفراغ، تورم يا سرخي چشم، گشادي مردمك، تغييرات بينايي همچون ديدن رنگين كمان دور منابع نوري موقع شب و تشنج را اشاره كرد.

همينطور اين دارو مي‌تواند با افزايش سطح سروتونين در بدن باعث ايجاد سندروم و يا مسموميت سروتونين شود كه البته نادر است.

موارد احتياط مصرف قرص ونلافاكسين

در برخي موارد ممكن است بيماري كه داروي ونلافاكسين مصرف مي‌كند، دچار حساسيت شود. بنابراين بايد سوابق پزشكي خود را به پزشك معالج ارائه دهيد. بيماري‌هاي زير از مهم‌ترين مواردي است كه بايستي به اطلاع پزشك برسانيد.

  • مشكلات خونريزي
  • سابقه گلوكوم
  • فشار خون بالا
  • مشكلات قلبي همچون نارسايي قلبي و سابقه حمله قلبي
  • سابقه كلسترول بالا
  • بيماري‌هاي كليوي
  • بيماري‌هاي كبدي
  • تشنج
  • بيماري تيروئيد

تداخلات دارويي ونلافاكسين

چنانچه دارويي را كه با ونلافاكسين داراي تداخل دارويي است مصرف نماييد، ممكن است علاوه بر اينكه عملكرد دارو را تضعيف كند، داراي عوارض نيز باشد.

بنابراين ليست داروهايي را كه مصرف مي‌كند، به اطلاع پزشك خود برسانيد. در ادامه ليست دارو‌هايي كه با ونلافاكسين در تداخل است را ارائه كرده‌ايم.

  • داروهايي كه باعث خونريزي يا كبودي مي‌شود، شامل آنتي‌پلاتلت‌هايي مانند كلوپيدوگرل، ضد التهاب‌هاي غير استروئيدي مانند ايبوپروفن
  • رقيق‌كننده‌هايي مانند وارفارين و آسپرين 
  • داروهاي بازدارنده مونوآمين اكسيداز (MAO) مانند آيزوكروبوكسازيد، لينزوليد، متيلن بلو، موكلوبمايد، فنلزين، پروكاربازين، رازاگيلين، سافيناميد، سلژيلين و ترانيل سيپرومين 
  • داروهايي افزايش دهنده سطح سرتونين در بدن شامل قرص‌هاي اكستاسي/MDMA، قرص‌هاي ضد افسردگي مانند فلوكستين، پروكستين، SNRIهايي مانند دولوكستين،ميلناسيپران، تيپتوفان
  • داروهايي ايجاد كننده خواب آلودگي مثل داروهاي كاهنده سرفه يا درد همچون كدئين
  • الكل و ماري جوآنا
  • داروهاي خواب يا ضداضطراب شامل آلپرازولام، ديازپام، زولپيدم
  • داروهاي شل كننده عضلاني شامل كاريزوپرودول، سيكلوبنزاپرين
  • آنتي هيستامين‌ها شامل سيترزين، ديفن هيدرامين
  • داروي دس ونلافاكسين كه داراي عملكرد مشابه ونلافاكسين است

 

بيشتر بخوانيد : درمان افسردگي

 

هشدارهاي مربوط به داروي ونلافاكسين

مصرف قرص ونلافاكسين باعث ايجاد خواب آلودگي و تاري ديد مي‌شود، در زمان‌هايي كه اين دارو را مصرف مي‌كنيد، از فعاليت‌هايي كه نياز به هوشياري بالا دارند همچون رانندگي بپرهيزيد.

مصرف الكل و ماري‌جوانا عوارض داروي ونلافاكسين را تشديد مي‌كنند، بنابراين سعي كنيد در زمان مصرف ونلافاكسين از خوردن الكل پرهيز كنيد.

چنانچه طبق تجويز پزشك زمان مصرف داروي ونلافاكسين فراموش كرديد، مي‌توانيد در اولين زماني كه در اختيار داريد، اين دارو را مصرف كنيد، اما توجه داشته باشيد كه اگر نزديك دوز بعدي هستيد، نيازي نيست اين دارو را دو برابر مصرف كنيد و به همان اندازه يك دوز كافي است.

مصرف اين دارو در سالمندان باعث ايجاد حسي همچون سقوط مي‌شود و همينطور در كودكان باعث كاهش اشتها و كاهش وزن مي‌گردد.

زنان باردار در صورت ضرورت بايستي كه داروي ونلافاكسين را مصرف كنند، چراكه خطر آسيب به جنين وجود دارد. بنابراين اگر داروي ونلافاكسين مصرف مي‌كنيد و قصد بارداري داريد بهتر آن است كه ابتدا با پزشك صحبت كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه داروهاي اعصاب و روان مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني از طريق شماره 02166419012 با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو تماس حاصل نماييد.

 

سوالات متداول

موارد مصرف داروي ونلافاكسين در چه زمينه اي مي باشد؟

معمولا داروي ونلافاكسين براي درمان اختلال افسردگي اساسي، اختلال اضطراب فراگير، اختلال پانيك يا وحشت زدگي از سوي پزشك معالج براي بيمار تجويز مي‌گردد. 

 

براي عضويت در اينستاگرام (ذهن نو) كليك كنيد

آخرين تحقيقات علمي روانشناسي

 

 ورود به صفحه

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

 شماره تماس با موبايل : 09397993559

 

 

 

منبع : قرص ونلافاكسين و بهترين زمان مصرف

قرص ليتيوم يكي از داروهايي است كه براي درمان افسردگي و بيماران دوقطبي از سوي روانپزشكان تجويز مي‌شود. معمولا كساني كه در طولاني مدت از اين قرص استفاده كرده‌اند، متوجه مزاياي آن مي‌شوند. قرص ليتيوم به صورت قرص‌هاي ۳۰۰ ميلي گرمي با نام ليتيم كربنات، در داروخانه‌ها موجود است. نكته‌اي كه پيرامون اين قرص وجود دارد اين است كه بايستي ميزان مصرف آن توسط پزشك تعيين گردد، چراكه مصرف بيش اندازه اين قرص خطرناك است. در ادامه سعي كرده‌ايم به طور كامل موارد مصرف، نحوه مصرف، مسموميت، عوارض، تداخلات دارويي اين قرص را ارائه كنيم.

 

منبع : قرص ليتيوم

موارد مصرف قرص ليتيوم

قرص ليتيوم با نام‌هاي ليتيوم سيترات، ليتيم، ليتيرام، ليتيم كربنات، ليتمون، پريادل از برندهاي مختلف در داروخانه‌ها موجود مي‌باشد. قرص‌ليتيوم به طور كلي يك داروي ضدافسردگي است و جزو داروهاي تثبيت كننده خلق قرار دارد. براي آشنايي با ساير داروهاي ضد افسردگي كليك كنيد.

اصلي‌ترين موارد مصرف قرص‌ليتيوم، بيماري افسردگي دو قطبي يا مانيك دپرسيو است. اين دارو براي هر دو زمينه افسردگي و شيدايي (مانيا) موثر مي‌باشد. از ديگر موارد مصرف قرص ليتيوم مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • كاهش تعداد و سطح حالت مانيا همچون احساسات تند و يا خوب
  • احساس عدم امنيت
  • تحريك پذيري
  • اضطراب
  • سريع حرف زدن
  • رفتارهاي تهاجمي و خصمانه

نحوه مصرف قرص ليتيوم

معمولا قرص ليتيوم را بايستي به صورت خوراكي و ۳ يا ۴ بار در روز مصرف كنيد كه اين مورد كاملا وابسته به نظر پزشك شما مي‌باشد.

بهتر است داروي ليتيوم همراه با وعده‌هاي غذايي مصرف شود، تا از معده درد جلوگيري شود. نوشيدن آب مي‌تواند به بهبود روند بيماري همراه با داروي ليتيوم كمك كند، بنابراين سعي كنيد روزانه ۸ تا ۱۲ ليوان آب مصرف كنيد.

زماني داروي ليتيوم بهترين عملكرد خود را دارد كه در ساعات مشخص مصرف شود، بنابراين سعي كنيد اين دارو را با فاصله زماني مساوي مصرف كنيد.

داروي ليتيوم علاوه بر قرص به صورت شربت نيز در داروخانه‌ها موجود است، اگر از شربت اين دارو استفاده مي‌كنيد، بايستي ميزان مصرف آن را با دقت اندازه‌گيري كنيد، براي اين منظور كافي است از وسيله يا قاشق مخصوص استفاده نماييد. قاشق غذاخوري دقيق نيست و بهتر است از آن استفاده نكنيد.

از ديگر عوامل موثر در بهبود عملكرد قرص ليتيوم، مصرف نمك مي‌باشد. البته بايستي در رابطه با تغييرات مصرف نمك در رژيم غذايي‌تان با پزشك خود مشورت نماييد.

بهتر است دارو در دماي اتاق و در محيطي خشك و بدون حرارت و همينطور خارج از دسترس كودكان نگهداري شود. از نگه داشتن دارو در حمام، يخ زدن دارو و همينطور مصرف داروي تاريخ گذشته خودداري نماييد.

دوز مصرفي قرص ليتيوم

همانطور كه گفته شد، اين دارو بايستي به صورت روزانه ۳ يا ۴ بار مصرف شود، اما به طور كلي دوز مصرفي داروي ليتيوم با توجه به عوامل مختلفي توسط پزشك تعيين مي‌شود.

  • ميزان ليتيوم خون
  • وضعيت بيماري
  • پاسخگويي بدن بيمار به درمان
  • نتايج آزمايش‌هاي پزشكي
  • ساير داروها مصرفي توسط بيمار

در اوايل مصرف قرص ليتيوم توسط بيمار، پزشك معالج براي اينكه تشخيص دهد كه بيمار به چه ميزان ليتيوم نياز دارد، براي او آزمايش خون مي‌نويسد. تا زماني كه بيمار قرص‌ليتيوم مصرف مي‌كند، بايستي كه آزمايش خون نيز بدهد، فقط ممكن است به مرور تعداد دفعات اين آزمايش كمتر شود.

در نظر داشته باشيد كه اثرات قرص‌ليتيوم پس از گذشت ۱ تا ۳ هفته قابل مشاهده خواهد بود و نشانه‌هاي بهبود نمايان خواهد شد.

موارد احتياط مصرف قرص ليتيوم

قرص ليتيوم داراي تركيبات غيرفعالي شامل پروپيلن گريكول است كه باعث حساسيت مي‌شود. بهتر است قبل از مصرف اين دارو اگر سابقه بيماري داريد، با پزشك خود در ميان بگذاريد. بيماري‌هاي زير از مهم‌ترين مواردي است كه در زمان مصرف قرص‌ليتيوم بايستي بدان توجه داشته باشيد:

  • بيماري‌هاي قلبي
  • بيماري‌هاي كليوي
  • مشكلات دفع ادرار
  • كم كاري تيروئيد
  • تشنج
  • بيماري پاركينسون
  • سرطان خون
  • مشكلات كم آبي بدن
  • عفونت‌هايي با تب بالا
  • مشكلات پوستي مانند پسوريازيس

مسموميت دارويي قرص ليتيوم

چنانچه سطح خوني برابر يا بالاتر از ۵/۱ ميلي اكي والان در ليتر باشد، آغاز مسموميت با داروي ليتيوم است. مسموميت خفيف باعث بروز علائمي همچون استفراغ، سرگيجه، نيستاگموس و مسموميت متوسط بي اشتهايي، تاري ديد، پرش‌هاي اندام‌ها، اختلال هوشياري و در نهايت مسموميت در حد شديد باعث ايجاد علائمي همچون تشنج و كما مي‌گردد.

مسموميت سروتونين

عملكرد قرص‌ليتيوم بدين صورت است كه باعث افزايش سروتونين مي‌گردد، افزايش سروتونين در موارد نادر باعث مسموميت سروتونين مي‌شود. نكته‌اي كه بايستي بدان توجه شود، اين است كه مصرف داروهاي ديگري كه داراي سروتونين مي‌باشند، مي‌تواند اين عملكرد را تقويت كند. در اين حال اگر موارد زير را مشاهده كرديد، بهتر است به پزشك خود اطلاع دهيد.

  • تپش قلب سريع
  • توهم
  • عدم تعادل
  • سرگيجه شديد
  • اسهال يا استفراغ يا تهوع شديد
  • گرفتگي عضله
  • تب بي‌دليل
  • افزايش آشفتگي و بي‌حوصلگي

عوارض قرص ليتيوم

از مهم‌ترين عوارض شايع قرص ليتيوم مي‌توان به خواب‌آلودگي، سرگيجه، خستگي، تشنگي زياد، افزايش ميزان ادرار، افزايش وزن و لرزش دست اشاره كرد.

اما در موارد نادر بيماراني بوده‌اند كه از عوارض مصرف قرص‌ليتيوم دچار مشكلاتي نظير اسهال، استفراغ، حركت غيرمتعادل، سردرگمي، مشكلات صحبت كردن، تاري ديد، لرزش شديد دست، مشكلات بينايي همچون افزايش نقطه كور ديد، كاهش بينايي، تورم و درد مفاصل، درد يا تغيير رنگ انگشتان دست و پا و يخ‌زدگي پا و دست شده‌اند.

از عوارض خطرناك داروي ليتيوم مي‌تواند به سرگيجه شديد، غش كردن، تپش قلب آهسته و نامنظم، مشكلات تنفس و يا تشنج اشاره كرد كه بهتر است اگر اين عوارض را تجربه كرديد، به پزشك خود اطلاع دهيد.

در نظر داشته باشيد كه اگر پزشك شما مصرف داروي ليتيوم را تجويز كرده است، مطمئن باشيد كه فوايد آن بيشتر از عوارضش خواهد بود.

تداخلات دارويي قرص ليتيوم

تداخلات دارويي باعث تضعيف عملكرد داروي ليتيوم خواهد شد كه براي جلوگيري از اين امر بهتر است ليست تمامي قرص‌هايي كه مصرف مي‌كنيد را با پزشك خود در ميان بگذاريد.

  •  داروهايي كه باعث خروج ليتيوم از بدن مي‌شوند شامل داروهاي مهاركننده ACE مانند كاپتوپريل، انالاپريل | داروهاي مسدودكننده گيرنده‌هاي آنژيوتانسين ARB ها مانند لوزارتان و والاسارتان | مسكن‌هاي غيراستروئيدي NSAID ها مانند ايبوپروفن و ناپروكسن | قرص‌هاي آب و ديورتيك‌هايي مانند هيدروكروتيازيد و فوروزمايد | داروهاي شرايط رواني مانند كلروپرومازين، هالوپريدول و تيوتيكسين
  • قرص‌هايي كه باعث افزايش سروتونين مي‌شود، شامل قرص‌هاي اكستاسي/MDMA، قرص‌هاي ضدافسردگي مانند فلوكستين، پروكستين، دولوكستين، ونلافاكسين، تيپتوفان

علائم اوردوز ليتيوم

قرص ليتيوم گاها باعث اوردوز نيز مي‌شود. چنانچه علائم اوزدوز قرص ليتيوم شامل اسهال، تهوع ، زنگ گوش، تاري ديد، مشكلات حركتي، خواب‌آلودگي غيرطبيعي، تشنج، لرزش و عدم هوشياري مشاهده كرديد، سريعا به پزشك خود اطلاع دهيد.

هشدارهاي پاياني

از آنجايي كه داروي ليتيوم باعث خواب آلودگي و تاري ديد مي‌گردد، بهتر است بعد از مصرف، از رانندگي و فعاليت‌هايي كه نيازمند هوشياري بالا است، خودداري نماييد.

در نظر داشته باشيد كه مصرف الكل و ماري جوآنا باعث افزايش عوارض قرص ليتيوم مي‌شود. اگر از قرص ليتيوم مصرف كرده‌ايد، بهتر است در زماني كه فعاليت شما موجب تعريق مي‌شود، همانند سونا، حمام‌هاي داغ و ورزش احتياط لازم را داشته باشيد، چراكه كاهش مايعات در بدن باعث مسمويت ناشي از مصرف داروي ليتيوم خواهد شد.

مصرف قرص ليتيوم در زمان بارداري معمولا توصيه نمي‌شود، چراكه به جنين آسيب مي‌رساند.

همينطور در زمان شيردهي نيز اگر مادر قرص ليتيوم مصرف كند، از طريق شير مادر به نوزاد منتقل مي‌شود، اين مورد نيز توصيه نمي‌شود و بهتر است با پزشك خود مشورت لازم را داشته باشيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه داروهاي اعصاب و روان مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني از طريق شماره 02166419012 با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو تماس حاصل نماييد.

سوالات متداول

موارد مصرف قرص ليتيوم چه مي باشد؟

قرص ليتيوم براي درمان افسردگي و شيدايي (مانيا)، كاهش تعداد و سطح حالت مانيا همچون احساسات تند و يا خوب، احساس عدم امنيت، تحريك پذيري، اضطراب، سريع حرف زدن، رفتارهاي تهاجمي و خصمانه از سوي پزشك تجويز مي شود.

 

براي عضويت در اينستاگرام (ذهن نو) كليك كنيد

آخرين تحقيقات علمي روانشناسي

 

 ورود به صفحه

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

 شماره تماس با موبايل : 09397993559

 

 

منبع : قرص ليتيوم

 

گوشه گيري و انزواطلبي از آن دسته ويژگي‌هايي است كه علاوه بر خود فرد اطرافيان او را هم آزار مي‌دهد. شايد شما هم از آن دسته افرادي باشيد كه دوست دارند با ديگران ارتباط برقرار كنند اما خجالت مي‌كشند يا ممكن است به‌طوركلي از رابطه با ديگران منصرف شده باشيد و دلتان بخواهد تنها بمانيد و يا تصور كنيد دل‌تان مي‌خواهد به يك مهماني برويد اما همسرتان تمايلي به آمدن ندارد. يا فرزندتان ترجيح مي‌دهد بيشتر وقتش را بدون شما و به‌تنهايي بگذراند. اين شرايط حتماً شما را كسل و خسته خواهد كرد. به همين خاطر درصورتي‌كه نشانه هاي گوشه گيري را در خود يا هر يك از اطرافيان مي‌بينيد بهتر است براي تغيير شرايط از يك مشاور كمك بگيريد.

 

 

منبع :  گوشه گيري و انزوا طلبي چه علل و عوارضي دارد

تعريف گوشه گيري و انزوا طلبي چيست؟

همان‌طور كه گفتيم آن‌هايي كه تمايل به گوشه نشيني و انزوا دارند معمولاً از جمع‌ها گريزان هستند. روانشناسان به‌طوركلي گوشه‌نشين‌ها را به دو دسته تقسيم مي‌كنند:

  • آن‌هايي كه دلشان نمي‌خواهد با ديگران ارتباط داشته باشند.
  • آن‌هايي كه مي‌خواهند ولي نمي‌توانند ارتباط برقرار كنند.

تفاوت اين دو گروه بيشتر از همه در جمع‌هايي است كه شركت مي‌كنند. گروه اول معمولاً دوستان بسيار محدودي دارند و ترجيح مي‌دهند هميشه از ديگران دور باشند. اما گروه دوم به‌تدريج كه با جمعي آشنا مي‌شوند دست از گوشه‌نشيني برمي‌دارند و با ديگران ارتباط برقرار مي‌كنند. با همه اين‌ها گوشه‌گيري به هر دليلي باشد ناراحت‌كننده است و به همين خاطر مي‌بايست فكري به حال اين رفتار بكنيد.

 

بيشتر بخوانيد : انواع افسردگي

 

نشانه هاي گوشه گيري و انزوا طلبي

  • اكثر ساعات روز و هفته را به‌تنهايي مي‌گذراند و بودن در ميان جمع برايش ناراحت‌كننده است.
  • اگر مجبور باشد گوشه گيري و انزوا طلبي چه علل و عوارضي دارد در جمعي شركت كند معمولاً تنهاست و در اولين فرصت جمع را ترك مي‌كند.
  • دوستان محدودي دارد
  • به‌سختي به ديگران اطمينان مي‌كند
  • حساسيت بالايي نسبت به طرد شدن از طرف ديگران دارد
  • نسبت به انتقاد يا هر كلامي كه بوي بي‌مهري بدهد بسيار حساس است
  • معمولاً با ديگران ارتباط برقرار نمي‌كند و نسبت به روابط اجتماعي بدبين است.

تفاوت گوشه گيري و درون‌گرايي

خيلي‌ها شخصيت‌هاي درون‌گرا را با گوشه گيرها يكي مي‌دانند. شايد درون‌گراها تنها بودن را دوست داشته باشند اما گوشه گير نيستند. كساني كه شخصيت درون‌گرا دارند در برقراري ارتباط با ديگران مشكلي ندارند اما ترجيح مي‌دهند بيشتر زمان‌شان را براي خود بگذرانند. درحالي‌كه گوشه‌گيرها از اينكه در جمع باشند ناراضي هستند و دلشان مي‌خواهد هرچه سريع‌تر از اين شرايط فرار كنند. يك نكته ديگر اين است كه درون‌گرايي بخشي از شخصيت يك نفر است و او را ناراحت نمي‌كند. اما گوشه گيري در اغلب اوقات همراه با افكار منفي يا اضطراب و نگراني است.

علت و دلايل گوشه گيري

گوشه گيري و انزواطلبي مي‌تواند دلايل بسياري داشته باشد. گاهي اوقات هم مجموعه‌اي از دلايل باعث گوشه گيري يك نفر مي‌شوند. مهم‌ترين اين دلايل عبارتند از:

ارتباط گوشه گيري با افسردگي و اضطراب

يكي از رايج‌ترين دلايل گوشه‌گير شدن افسردگي و اضطراب است. در اين شرايط هجوم افكار منفي، احساسات ناراحت‌كننده يا اضطراب‌آور آن‌قدر زياد است كه نمي‌توانيد حضور در يك جمع را تحمل كنيد. اين بيماران ترجيح مي‌دهند اكثر وقت خود را تنها باشند. زيرا تمام ظرفيت ذهن آن‌ها درگير موضوعاتي است كه به آن فكر مي‌كنند. اگر در كنار گوشه‌نشيني نشانه‌هاي ديگري از افسردگي يا اضطراب را هم در خود احساس مي‌كنيد بهتر است با يك مشاور راجع به اين موضوع صحبت كنيد. براي آشنايي با نشانه هاي افسردگي كليك كنيد.

تجربه‌هاي تلخ

وجود تجربه‌هاي تلخ به‌خصوص در دوران كودكي مي‌تواند دليلي براي گوشه گيري باشد. كساني كه با اين دلايل منزوي شده‌اند معمولاً براي مدت طولاني‌ درگير آن خواهند شد. هنگامي‌كه يك نفر در هر دوره‌اي از زندگي اعضاي مهم خانواده خود را از دست مي‌دهد درگير اين باور منفي مي‌شود كه ديگران براي او باقي نخواهند ماند. اين باور بسياري از مواقع باعث مي‌شود آن‌ها بخواهند از هر جمعي دوري كنند. زيرا باور كرده‌اند كه نهايتاً بايد از ديگران جدا شوند. پس عاقلانه‌تر اين است كه از ابتدا از هر صميميتي دوري كنند.

اعتمادبه‌نفس پايين

اضطراب اجتماعي، اعتمادبه‌نفس پايين، خجالت كشيدن از صحبت كردن يا هر چيز ديگري كه اسمش را مي‌گذاريد مي‌تواند يكي از دلايل گوشه گيري باشد. كساني كه به اين دليل از ديگران فاصله مي‌گيرند اتفاقاً به برقراري رابطه با ديگران بسيار علاقه دارند. اما احساس مي‌كنند ممكن است ديگران آن‌ها را دوست نداشته باشند و مسخره‌شان كنند. به همين خاطر سعي مي‌كنند تا از جمع فاصله بگيرند.

بيماري‌هاي رواني

يكي از دلايل نادر اما بسيار جدي گوشه گيري بيماري‌هايي مثل اختلال شخصيت اسكيزوئيد يا اوتيسم است. بيماران درگير با اين بيماري‌ها معمولاً از ارتباط فراري هستند. آن‌ها ترجيح مي‌دهند تنها باشند و از اين تنهايي لذت مي‌برند. بهتر است بدانيد كساني كه درگير اين بيماري‌ها هستند بسيار سخت تغيير مي‌كنند و حضور در جمع به‌هيچ‌عنوان براي آن‌ها خوشايند نيست. به همين خاطر شايد بهتر باشد از اصرار كردن به آن‌ها دست بكشيد.

راه‌هاي درمان گوشه گيري

دلايل را تشخيص دهيد

اولين و مهم‌ترين قدم براي از بين بردن هر مشكلي پيدا كردن علت است. آيا افسردگي باعث شده بخواهيد تنها باشيد؟ آيا از بودن در جمع خجالت مي‌كشيد؟ يا از آن دسته آدم‌ها هستيد كه بعد از يك شكست تصميم گرفتند عطاي رابطه صميمانه را به لقاي آن ببخشند؟ وقتي دليل گوشه‌گيري را پيدا كرديد مي‌توانيد متناسب با آن به دنبال راهكار بگرديد.

قدم‌به‌قدم برنامه‌ريزي كنيد

به خاطر داشته باشيد شما نمي‌توانيد تصميم بگيريد كه از فردا ديگر گوشه‌گير نباشيد. اين عادت در شما در طي يك مدت طولاني ايجاد شده و برطرف كردن آن به همان اندازه يا حتي بيشتر زمان مي‌خواهد. پس بهتر است براي ترك كردن اين عادت قدم‌به‌قدم برنامه‌ريزي كنيد. براي مثال در اولين قدم با يك دوست صميمي قرار بگذاريد. به‌تدريج اين جمع را بزرگ‌تر كنيد يا با افراد جديدتر رابطه برقرار كنيد. هر زمان كه احساس كرديد مقداري پيشرفت داشته‌ايد قدم بعدي را براي تغيير برداريد.

افكار منفي را شناسايي كنيد

گاهي اوقات افكار منفي مثل ترس از طرد شدن، مسخره شدن و يا دوست داشتني نبودن باعث مي‌شود از جمع‌ها دوري كنيد. بهتر است براي مدتي افكارتان را زير نظر بگيريد و اين باورهاي منفي را شناسايي كنيد. سپس سعي كنيد با خود به اين سؤال پاسخ دهيد كه واقعاً افكارتان تا چه حد واقعي هستند؟ اگر اين‌ها را از زبان يك نفر ديگر مي‌شنيديد به او چه مي‌گفتيد؟ سعي كنيد باورهاي جديدي را جايگزين افكار منفي قبلي كنيد.

از يك مشاور كمك بگيريد

خيلي اوقات ما مي‌دانيم كه رفتارمان اشتباه است اما راهي براي تغيير پيدا نمي‌كنيم. يا نمي‌توانيم به‌تنهايي تغيير كنيم. در اين شرايط بهتر است از يك مشاور كمك بگيريد. مشاور دليل گوشه‌گيري و مشكلات شما و همين‌طور راهكارهايي براي تغيير دادن افكار و رفتارتان را به شما آموزش خواهد داد. بعضي از ما نياز داريم تا اصول ارتباط برقرار كردن با ديگران را ياد بگيريم. گاهي متوجه اين نيستيم كه رفتار بد خودمان يا افكار منفي كه در سر داريم باعث شده تا ديگران از ما فاصله بگيرند. در همه اين شرايط مشاورين با بررسي اوضاع پيش‌آمده دلايل را مشخص مي‌كنند و بهترين راهكار را به شما آموزش خواهند داد. در ابتدا پيشنهاد مي‌شود مشاوره افسردگي نيز بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه افسردگي مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

سؤالات متداول

چه دلايلي براي گوشه‌گيري وجود دارد؟

بيماري‌هاي روحي، خاطرات تلخ و ترس از برقراري رابطه با ديگران همگي از دلايل گوشه‌گيري هستند.

چطور مي‌توانم براي برقراري رابطه اجتماعي برنامه‌ريزي كنم؟

مهم‌ترين چيز اين است كه يك برنامه‌ريزي داشته باشيد و از ساده‌ترين و كوچك‌ترين رفتارها به سمت رفتارهاي بزرگ‌تر برويد. بهتر است به افكارتان نيز توجه داشته باشيد و افكار منفي را تغيير دهيد.

 

براي عضويت در اينستاگرام (ذهن نو) كليك كنيد

آخرين تحقيقات علمي روانشناسي

 

 ورود به صفحه

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

 شماره تماس با موبايل : 09397993559

 

 

 

منبع :  گوشه گيري و انزوا طلبي چه علل و عوارضي دارد

 

اختلالات عصبي رشدي از جمله اختلالاتي هستند كه در آن رشد مغز و دستگاه عصبي مركزي در دوران رشد (به احتمال زيادي جنيني) مختل شده است. اين اصطلاح به مجموعه اختلالاتي گفته مي‌شود كه همزمان با جريان رشد، به روي حافظه، يادگيري و هيجانات فرد تاثير منفي مي‌گذارند. اين اختلالات به شش طبقه اصلي تقسيم مي‌شود. اين طبقات شامل اختلال يادگيري خاص، اختلالات ارتباطي، اختلال بيش فعالي، اختلال اوتيسم، معلوليت ذهني و اختلالات حركتي هستند. اين اختلالات در اوايل زندگي بروز پيدا مي‌كنند و تا آخر عمر با فرد همراه هستند. اما مي‌توان با آموزش كودك را براي داشتن زندگي با كيفيت‌تر آماده كرد. مشاوره و روانشناسي براي تشخيص اين اختلالات و درمان آن‌ها ضروري است. براي دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

 

منبع : اختلالات عصبي رشدي و انواع آن

اختلالات عصبي رشدي

اختلالات عصبي رشدي مجموعه اختلالاتي هستند كه روند رشد مغز و دستگاه عصبي در آن به خوبي انجام نمي‌شود. مغز بخش فرمان دهنده به اعضاي بدن است. در نتيجه رشد ناكافي مغز تمام كاركردهاي بدن با اختلال رو به رو مي‌شود. دستگاه‌هاي اعصاب بدن فرمان‌ها را از مغز به بدن مي‌رسانند، اختلالات عصبي رشدي با تاثير در اين دو بخش هيجان، يادگيري، رشد فرد و حافظه را دچار اختلال مي‌كند. در ادامه اين مقاله هر كدام از اين اختلالات را توضيح مي دهيم.

اختلال يادگيري خاص

اختلال يادگيري خاص به مجموعه نشانه هايي گفته مي شود كه بر جنبه‌هاي مختلف توانايي كودك مثل خواندن و نوشتن تاثير مي‌گذارد. شدت و ميزان يادگيري اين كودكان با توجه به شدت اختلال توسط متخصص مشخص مي‌شود. اختلال در حافظه، توجه، توانايي هماهنگي اطلاعات و .. بر اساس سطح هوش و سن كودك تعيين مي‌شود.

اختلالات عصبي رشدي | اختلال نقص توجه يا بيش فعالي

از ديگر اختلالات عصبي رشدي اختلال نقص توجه يا بيش فعالي است. به طور كلي دو نشانه اصلي اين اختلال تقص در تمركز و توجه و رفتارهاي تكانشگري است. بر اساس آمار منتشر شده در سال 2015 تعداد بيش فعالي بيشتر در پسران رديابي شد و با بالارفتن سن شدت بيماري در آن‌ها كاهش پيدا كرد. از جمله علائم اين اختلال مي‌توان به بي توجهي، حواس پرتي و بي نظمي اشاره كرد. براي تشخيص اين بيماري بايد اين نشانه ها قبل از 12 سالگي وجود داشته باشند. در زندگي اين كودكان مشكلاتي چون افت تحصيلي، طرد شدن توسط اطرافيان، تضادجويي و اختلالات ارتباطي وجود دارد كه با دريافت مشاوره كودك خانواده‌ها مي‌توانند تا حد قابل قبول از شدت اين نشانه‌ها بكاهند. براي آشنايي بيشتر با اختلال بيش فعالي كودكان كليك كنيد.

اختلالات حركتي

در اختلال حركتي، كودك نمي‌تواند فعاليت‌هاي حركتي روزانه خود را به راحتي انجام دهد. اين كودكان نمي‌توانند از ابزار مختلف به راحتي استفاده كنند. همچنين اين كودكان مراحل حركتي و رشدي مانند نشستن، چهار دست و پا رفتن و راه رفتن را ديرتر از ديگر كودان آغاز مي‌كنند. اين اختلال در سه دسته اختلال هماهنگي رشدي، اختلال رفتار كليشه‌اي و اختلال تيك تقسيم بندي مي‌شود. براي آشنايي با اختلالات هماهنگي رشدي كليك كنيد.

اختلالات عصبي رشدي | اختلال ناتواني ذهني

حتما عنوان معلوليت ذهني به گوش شما هم خورده است. معلوليت ذهني اختلالي است كه كودك در طي جريان رشد خود دچار نقص‌هايي مي‌شود. اين نقص‌ها عملكرد ذهني (استدلال، حل مسئله، برنامه ريزي و غيره) و عملكرد اجتماعي و عملي (ناتواني در مسئوليت‌هاي اجتماعي يا استقلال داشتن) را دچار اختلال مي‌كند. عقب ماندگي ذهني در يك طيف گسترده با شدت‌هاي متفاوت طبقه بندي مي‌شود. اين طيف شامل عقب ماندگي خفيف، عقب ماندگي متوسط، عقب ماندگي شديد و عقب ماندگي عميق مي‌باشد. هر كدام از اين چهار دسته علائم و پيامدهاي گوناگوني دارند.

اوتيسم

اختلال طيف اوتيسم در زير مجموعه اختلالات عصبي و رشدي دسته بندي مي‌شود. كودكاني كه دچار اختلال اوتيسم هستند دچار انزواي اجتماعي هستند. اين كودكان نمي‌توانند به راحتي با ديگران ارتباط برقرار كنند. در جريان رشد، رشد كلامي و مهارت‌هاي ارتباطي آن‌ها با اختلال مواجه شده است. كساني كه به اوتيسم مبتلا هستند يك دسته رفتار، علايق و فعاليت‌هاي تكراري و محدود دارند. نشانه‌هاي اين اختلال در سنين مختلف و ميزان رشد او بسته به شدت اختلال متفاوت است. اين اختلال بيشتر در مردان و پسران شيوع دارد. يكي از دلايل بروز آن مي تواند عدم پاسخدهي هيجاني از سوي مادر باشد. خانواده‌ها با دانستن نشانه‌هاي اين اختلال زودتر آن را تشخيص مي‌دهند. هر چه تشخيص و درمان زودتر اتفاق بيافتد نتيجه بهتري دريافت خواهد شد. براي آشنايي با علائم و نحوه درمان اختلالات طيف اوتيسم كليك كنيد.

نكات مربوط به اختلالات عصبي رشدي

در اين مقاله به چيستي اختلالات عصبي رشدي اشاره كرديم. اختلالات عصبي رشدي مجموعه اختلالاتي هستند كه در طي جريان رشد به روي مغز و دستگاه اعصاب تاثير مي‌گذارند. اين اختلالات در شش دسته طبقه بندي مي‌شوند كه به اختصار به مطالعه هر دسته پرداختيم. درمان اين اختلالات از سنين پايي‌ تر نتيجه بهتري خواهد داشت. درمان نشدن اين اختلالات در بزرگسالي منجر به پيامدهاي گسترده اي مي شود. اگر گمان مي كنيد فردي از اطرافيان شما علائم يكي از اختلالات عصبي رشدي را دارد براي درمان از كمك روانشناس بهره بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02166419012 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

 

سوالات متداول

سير اختلالات عصبي رشدي به چه صورت است؟

اين اختلالات از بدو تولد وجود دارند. معمولا در سنين قبل از مدرسه بوجود مي آيند اما در زمان رفتن به مدرسه علائم آن بارز تر مي شود. با تشخيص هر چه سريع تر و آغاز درمان نتيجه بهتري دريافت مي شود.

 

 

 

منبع : اختلالات عصبي رشدي و انواع آن

 

براي درمان بيش فعالي در كودكان بايد چه كار كرد؟ آيا دارو دادن به كودك تنها راه درمان اين اختلال است؟ متخصصان امروزه روش‌هاي مختلفي را براي كنترل و بهبود علائم بيش فعالي معرفي مي‌كنند. آن‌ها بر اين باورند كه تجويز داروهايي نظير ريتالين تنها بخشي از فرايند بهبود بيش فعالي محسوب مي‌شود. در عين حال كمك گرفتن از روانشناس، شركت در جلسات روان درماني، تمرين مهارت‌هاي مقابله اي و پيروي از يك رژيم غذايي مناسب از جمله ديگر بخش‌هاي مهم درمان اختلال ADHD هستند. در ادامه اين مقاله توضيحات بيشتري در اين باره ارائه كرده‌ايم. براي دريافت راهنمايي‌هاي لازم براي شروع درمان بيش فعالي كودكان، مشاوره كودك دريافت كنيد.

 

منبع : درمان بيش فعالي كودكان بدون دارو

درمان بيش فعالي در كودكان با توجه به تعريف بيماري

اختلال بيش فعالي يا ADHD يكي از اختلالات عصبي رشدي است كه اغلب در سنين كودكي بروز پيدا مي‌كند. كودكان بيش فعال دو نقص عمده دارند كه كم توجهي و تحرك بيش از حد را شامل مي‌شود. براي آشنايي بيشتر با نشانه‌ها و علل اختلال بيش فعالي كودكان كليك كنيد. از جمله علائمي كه در طي ADHD بروز مي‌يابند بايد به موارد زير اشاره كرد.

  • كودكان بيش فعال توجه چنداني به جزئيات ندارند.
  • آن‌ها در حين انجام تكاليف نمي‌توانند تمركز خود را حفظ كنند.
  • دائما حواس‌شان جاي ديگري است و هنگام مكالمه توجه كمي به فرد مقابل دارند.
  • در به پايان رساندن وظايف و تكاليف‌شان با مشكل مواجه هستند.
  • معمولا از انجام تكاليفي كه نيازمند فعاليت ذهني است، متنفرند.
  • در اكثر اوقات وسايل خود را گم مي‌كنند.
  • به راحتي حواس‌شان با محرك‌هاي خارجي پرت مي‌شود.
  • دائما كارهاي روزمره خود را فراموش مي‌كنند.
  • دائما روي صندلي وول مي‌خورند يا هنگامي كه نشسته‌اند دست و پاي خود را تكان مي‌دهند.
  • نمي‌توانند به مدت طولاني روي صندلي بنشينند.
  • معمولا در مكان‌هايي كه مناسبتي ندارد مي‌دوند يا از در و ديوار بالا مي‌روند!
  • فعاليت‌هايشان با سر و صداي زياد همراه است.
  • دائما در حال حركت هستند.
  • بيش از حد حرف مي‌زنند.
  • وسط حرف ديگران مي‌پرند.
  • اگر از آن‌ها سوال بپرسند معمولا قبل از اتمام پرسش پاسخ را مي‌پرانند.
  • انتظار كشيدن در موقعيت‌هايي نظير ماندن در صف برايشان بسيار دشوار است.

گزينه هاي پيش رو براي درمان بيش فعالي در كودكان

با وجود اينكه در برخي موارد مصرف دارو براي درمان بيش فعالي كودكان از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، اما درمان اين اختلال فقط به دريافت دارو محدود نمي‌شود. در واقع درمان‌هاي موثر ديگري نيز وجود دارد كه به مبتلايان كمك مي‌كنند، قدرت توجه خود را بهبود ببخشند، تكانشگري كمتري داشته باشند و در نهايت به كنترل بيشتري روي رفتارهاي خود دست پيدا كنند.

وعده‌هاي غذايي مناسب، اصلاح رفتاري، يادگيري مهارت‌هاي مقابله‌اي جديد و بهبود مهارت‌هاي اجتماعي از جمله ديگر بخش‌هاي فرايند درمان هستند كه مي‌توانند عملكرد فرزندتان را در مدرسه بهبود ببخشند، روابط او با ديگران را تقويت كنند و استرس و ناكامي را در كل خانواده كاهش دهند. براي آشنايي با روش‌هاي تربيت كودكان بيش فعال كليك كنيد.

درمان بيش فعالي در كودكان به كمك دارو

براي درمان بيش فعالي كودكان معمولا از داروهاي محرك سيستم عصبي مركزي استفاده مي‌شود كه از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به ريتالين و آدرال اشاره كرد. اين داروها با افزايش سطح برانگيختگي مغز به بهود علائمي نظير كم توجهي و مشكلات تمركز كمك مي‌كنند. البته هرگز نبايد اين داروها را به طور سرخود به فرزندتان بدهيد چرا كه براي تجويز آن تشخيص پزشك در مورد شدت بيماري و در نظر گرفتن شرايط جسماني و روانشناختي كودك بسيار اهميت دارد. در غير اين صورت ممكن است دارو به جاي ايجاد اثرات درماني به يكسري عوارض جانبي ناخوشايند بيانجامد.

درمان بيش فعالي در كودكان به كمك رفتار درماني

مطالعات پژوهشي نشان مي‌دهند رفتار درماني (يا همان اصلاح رفتار) يكي از روش‌هاي بسيار موثر در بهبود اختلال بيش فعالي است. به خصوص كودكاني كه هم زمان تحت درمان با دارو قرار دارند به طور مضاعفي از فوايد اين روش بهره مند مي‌شوند. در برخي موارد رفتار درماني حتي مي‌تواند به متخصصين كمك كند كه دوز داروها را كاهش دهند و در نتيجه به طور امن‌تري روند درمان را پيش ببرند.

در توضيح رفتار درماني بايد گفت كه درمانگران در اين رويكرد تلاش مي‌كنند رفتارهاي سالم را از طريق تقويت و پاداش دهي افزايش داده و رفتارهاي مخرب را از طريق تعيين محدوديت و پيامدهاي منفي كاهش دهند. رفتار درمانگران معمولا از قدم‌هاي كوچك شروع مي‌كنند. براي مثال كودك بيش فعال معمولا وسط حرف ديگران مي‌پرد و درمانگر اصلاح اين رفتار را مد نظر قرار مي‌دهد.

در همين راستا ابتدا به كودك رفتار صحيح را آموزش مي‌دهد و پس از آن از او مي‌خواهد قبل از شروع به حرف زدن دست خود را بالا بگيرد. هربار كه كودك اين رفتار را به درستي انجام دهد درمانگر به شيوه‌هاي مختلف عمل او را تقويت مي‌كند. تقويت مي تواند حتي با گفتن جملات ساده‌اي نظير آفرين، لبخند زدن يا تكان دادن سر اتفاق بيافتد.

رفتار درمانگران معمولا آموزش دهي به خانواده و معلمين را نيز در دستور كار خود قرار مي‌دهند. به اين ترتيب كودك در محيط‌هاي ديگر نيز اصلاح رفتار را تمرين مي‌كند كه همين مسئله در تسريع فرايند درمان اثر بسزايي دارد.

درمان بيش فعالي در كودكان به كمك روان درماني و آموزش مهارت ها

از آنجا كه كودكان مبتلا به اختلال بيش فعالي اغلب در تعاملات اجتماعي ساده مشكل دارند و با عزت نفس پايين دست و پنجه نرم مي‌كنند، نوع ديگري از درمان كه به آنها كمك مي‌كند، آموزش مهارت‌هاي اجتماعي است. آموزش مهارت‌هاي اجتماعي كه معمولاً در محيط گروهي انجام مي‌شود، توسط يك درمانگر هدايت مي‌گردد

به طوري كه ابتدا او به عنوان الگو رفتارهاي مناسب را نشان مي‌دهد و سپس از كودكان مي‌خواهد كه آنها را تكرار كنند. گروه مهارت‌هاي اجتماعي به كودكان مي‌آموزد كه چگونه واكنش‌هاي ديگران را پيش بيني نمايند و چگونه رفتارهاي قابل قبول‌تري داشته باشند. همچنين گروه مهارت‌هاي اجتماعي بايد روي انتقال مهارت‌هاي جديد به دنياي واقعي كار كند.

درمان بيش فعالي در كودكان به كمك رژيم غذايي مناسب

برخي از متخصصين بر اين باورند كه رژيم غذايي كودكان مبتلا به بيش فعالي نيز در فرايند بهبودي آن‌ها تاثير دارد. البته توجه به اين مسئله بسيار ضرورت است كه بدانيد رژيم غذايي مناسب به تنهايي براي درمان اين اختلال كفايت نمي‌كند. از جمله توصيه‌هايي كه در مورد تغذيه كودكان ADHD وجود دارد بايد به موارد زير اشاره كرد.

1- فاصله بين وعده هاي غذايي كودك نبايد بيش از 3 ساعت شود

وعده‌هاي اصلي و ميان وعده‌هاي فرزندتان را طوري تنظيم كنيد كه او هر 3 ساعت مقداري غذا بخورد. اين كار كمك مي‌كند كه قند خون كودك ثابت بماند و همين مسئله به كاهش تحريك پذيري و افزايش تمركز او كمك مي‌كند.

2- گنجاندن پروتئين و كربوهيدرات در وعده هاي غذايي كودك

سعي كنيد در هر وعده غذايي يا ميان وعده كمي پروتئين و كربوهيدرات قرار دهيد. اين غذاها به كودك كمك مي‌كنند تا ميزان فعاليتش كاهش پيدا كند ولي در عين حال هشياري بيشتري داشته باشد.

3- سطح روي، آهن و منيزيم كودك بررسي كنيد

بسياري از كودكان مبتلا به ADHD داراي ميزان كمي از اين مواد معدني مهم هستند. افزايش سطح آنها ممكن است به كنترل علائم ADHD كمك كند. به خصوص افزايش آهن بسيار مفيد مي‌باشد. در همين راستا يك مطالعه نشان داده كه مكمل آهن تقريباً به اندازه مصرف داروهاي محرك علائم بيش فعالي را بهبود مي‌بخشد. با اين حال مكمل‌ها نيز بايد طبق نظر پزشك به كودك داده شوند. در نتيجه به طور سرخود و بيش از حد از آن‌ها استفاده نكنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02166419012 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

 

سوالات متداول

آيا ريتالين به بهبود تمركز بزرگسالان نيز كمك مي كند؟

ريتالين تنها در صورتي مي‌تواند به عنوان درمان مشكلات تمركز تجويز شود كه كودك يا بزرگسال مبتلا به اختلال بيش فعالي باشد. در غير اين صورت مصرف ريتالين منجر به بروز عوارضي نظير تحريك پذيري، اضطراب و بي قراري مي‌شود و حتي ممكن است وابستگي رواني در پي داشته باشد. در نتيجه هرگز از اين دارو به طور سرخود استفاده نكنيد.

 

 

 

منبع : درمان بيش فعالي كودكان بدون دارو