اختلال يادگيري معمولا با ورود كودك به دبستان مشخص مي‌شود، چرا كه هوش اين كودكان تفاوتي با سايرين نداشته و والدين قبل از آموزش دروس مدرسه متوجه آن نمي‌شوند. به بياني ساده تغيير در مدل سيم كشي مغز را اختلال يادگيري مي‌گويند. پس اين كودكان هوش پاييني ندارند، بلكه در مواردي از همسالان خود باهو‌ تر نيز هستند. درواقع هرگاه كودك در خواندن، نوشتن يا محسابه با توجه به سن و آموزشي كه ديده است انتظار را برطرف نكند، اختلال ياگيري دارد. براي پيشگيري و سنجش اين قبيل اختلالات مي‌توانيد مشاوره كودك دريافت نماييد.

منبع : اختلالات يادگيري كودكان را تشخيص دهيم

انواع اختلالات يادگيري

شايد با شنيدن واژه اختلال يادگيري به اين فكربيافتيد كه اين كودكان دچار نقصي درجسم يا ذهن هستند. اما دقيقأ برعكس آن‌ها نه تنها مشكل جسمي يا ذهني ندارند، بلكه داراي هوش عادي و قدرت ارتباط خوب بوده و راحت كارهاي خود را انجام مي‌دهند وبا دوستان خود بازي مي‌كنند.

اما درچند مورد كه به درك كردن واستفاده از زبان شفاهي يا كتبي مربوط است، دچار مشكل هستند. اختلالات يادگيري خود را در سه غالب نوشتن، گوش دادن ومحاسبات رياضي نشان مي‌دهد. براي آشنايي بيشتر با هر كدام مي‌توانيد در ادامه روي آن‌ها كليك كنيد.

اختلال نوشتن

اختلال يادگيري رياضي

افرادي كه به دليل معلوليت ذهني يا حركتي توانايي‌شان در شنيدن وخواندن وحل مسأله را از دست داده‌اند، اصلا جزء اين گروه نمي‌باشند.

نشانه هاي اختلالات يادگيري

با توجه به اينكه مشكل مربوط به خواندن و مهارت‌هاي زباني از اصلي‌ترين علائم اين اختلال است، اما اگر كودك علائم زير را داشته باشد به احتمال زياد به اختلال يادگيري مبتلا است.

  • مشكل در يادگيري الفبا، اعداد، روزهاي هفته، رنگ‌ها و شكل‌ها
  • مشكل در بستن بندكفش، زيپ و دكمه
  • ناتواني هماهنگ كردن اعضاي بدن در راه رفتن، ورزش و نگهداشتن مداد
  • مشكل در روخواني، خواندن ناصحيح وكند، درك نادرست از مطالب
  • مشكل در حل وفهم مسائل رياضي، ترسيم اشكال هندسي، جمع وتفريق و مفاهيم مرتبط با اينها، خواندن ساعت، استفاده از پول و…
  • مشكل در نوشتن حروف، جابه جايي كلمات، خط ناخوانا، جابه جايي كلمات و غلط نويسي

علل ايجادكننده اختلالات يادگيري

ژنتيكي و بيولوژيك

اين اختلال در بعضي خانواده‌ها بيش از سايرين نمود داشته و ارثي است. به طوري كه به عوامل پيش، هنگام و پس از تولد ربط دارد. اين مورد همچنين مي‌تواند به معني تأخير در رشد، نقص در كار مغز ويا نارسايي در يكي از اجزاي عصبي باشد.

محيطي

عوامل محيطي بسياري در اختلال يادگيري نقش دارند. توجه نكردن به كودك، ضعف درتغذيه و وجود مواد غذايي بي ارزش ومصنوعي در غذاها، حساسيت‌ها، بيماري‌هاي مزمن و… هركدام نقش بسزايي در ايجاد اختلال ياگيري دارند.

كودك به شدت نيازمند ارتباط با محيط وبرقراري داده‌هاي حسي است تا تجربه ارتباط را به مرور زمان بياموزد وبه محيط بازگرداند. ارتباط زباني نقش بسيار زيادي درتفكر ويادگيري ساير مهارت‌ها دارد كه باعث مي‌شود كودكاني كه بخاطر اين اختلال سركش ومضطرب هستند، احساس امنيت وآرامش كنند وارتباط بيشتري با محيط خود برقرار كنند.

آموزشي

آموزش نادرست وناكافي به كودكان، نپرداختن به يادگيري مطالب، عدم تكرار مفاهيم، نبود آموزش زبان شفاهي، شيوه نادرست آموزش فعاليت‌هاي عملي، ارتباط ضعيف معلمان و توقع كم يا زياد آن‌ها از كودكان، همگي از عواملي هستند كه در زمينه آموزش باعث ايجاد اختلال يادگيري مي‌شوند.

پيشگيري از اختلال يادگيري

اختلال يادگيري اگر پيش از مدرسه تشخيص داده شود، مي‌توان با به كارگيري مهارت‌هاي مورد نياز و آموزش درست وبجا از افزايش آن پيشگيري كرد. اما متأسفانه در اكثر موارد اين علائم  تا زمان رفتن كودك به مدرسه  شناسايي نمي‌شوند.

بهتر است ضعف‌هاي يادگيري توسط متخصصين شناسايي و تشخيص داده شود. آن‌ها مي‌توانند توانايي‌هاي كودكان را تقويت كنند. اين تقويت‌ها با تست پزشكي، تحقيق راجب سابقه خانوادگي وآزمون‌هاي فكري وتحصيلي صورت مي‌گيرد.

بهترين راه براي درمان اختلال يادگيري آموزش‌هاي ويژه است.

معلمان ومتخصصان مي‌توانند با يافتن نقاط قوت كودكان وپيداكردن راهكار مناسب براي جبران نقاط ضعف به كودك در يادگيري مهارت كمك كنند. كودكان مبتلا به اختلال يادگيري مي‌توانند از مربيان گفتار درمان كمك خواسته واز راهكارهاي آن‌ها بهره ببرند.

كودكان مبتلا به اختلال به تدريج دچار كاهش اعتماد به نفس ونااميدي مي‌شوند كه مي‌توانند از متخصصان سلامت روان كمك گرفته وبا ابزارهاي برقراري روابط سالم به روحيه خود كمك كنند.

والدين مي‌توانند با كودك راجب اختلال ياگيري صحبت كرده واو را در جهت پرورش تشويق كنند. هرگاه كوچك‌ترين موفقيتي كسب كرد  او را حمايت كنند. مدام با مشاور و معلمان مدرسه او جهت رفع مشكل فرزند خود در ارتباط باشند و همواره اميد داشته باشند. براي آشنايي با ساير روش هاي درمان اختلالات يادگيري كليك كنيد.

سخن پاياني

در مواردي از اين اختلال ممكن است پزشك دارو تجويز كند. اما بايد با در نظر گرفتن تمام عوارض اين كار صورت گيرد. برخي تحقيقات نيز نشان داده كه موسيقي درماني مي‌تواند براي كودكان اختلال يادگيري مفيد باشد اما بهتر است با توجه به شرايط و شناخت دقيق‌تري از كودك تحقيق بيشتري انجام شود.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02166419012 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

 

 

منبع : اختلالات يادگيري كودكان را تشخيص دهيم

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.