سیاست در محل کار یکی از ملزومات زندگی حرفه ای است. معمولا بروز برخی از رفتارهای سیاست مدارانه جزو قوانین نانوشته محل کار است و تقریبا بیشتر افراد از آن مطلع هستند. در بیشتر موارد با سیاست رفتار کردن معنای درستی ندارد. اما اگر افراد در موقعیت مناسبی این رفتارها را از خود نشان دهند؛ بسیار موثر خواهد بود. ارسطو فیلسوف بزرگ اینگونه بیان میکند که بخشی از ذات انسان، یک حیوان سیاستمدار است. به هر حال این رفتارها بر زندگی ما تاثیر خواهند داشت و نمیتوان از آنها اجتناب کرد. در این مقاله به بررسی جنبه سازمانی آن میپردازیم.
برای دریافت مشاوره در زمینه سیاست در محل کار میتوانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.
منبع: سیاست در محل کار | خصوصیات افراد با سیاست در کار
سیاست در محل کار
میتوان گفت سیاست در محل کار تا حد زیادی دو طرفه است. به این معنا که افراد در محیط کار به کمک یکدیگر احتیاج داشته و باید با یکدیگر تعامل داشته باشند. به طور کلی رفتارهای سیاسی افراد اکتسابی بوده و در ابتدا فرد، رفتار کردن مطابق با آنها را رد میکند.
اما با گذشت زمان آنها را پذیرفته و حتی به صورت آگاهانه از آنها بهره میگیرد. اینگونه رفتارها هم از ویژگی های اخلاقی خود فرد بهره گرفته و گاهی هم مطابق با نیازهای محل کار شکل میگیرند. سازمان ها باید در بکارگیری افراد با سیاست بسیار دقت کنند. چرا که گاهی این ویژگی بر علیه خود محل کار بروز میکنند.
سیاست های منفی در محل کار
گاهی رفتارهای با سیاست در محل کار باعث بروز مشکلات میان فردی و آسیب به راندمان کاری میگردد. بسیاری از افراد به اشتباه رفتارهای متظاهرانه و گستاخانه را سیاست مداری در محیط کار میدانند. اما در واقع این رفتارها در هیچ کجا شایسته نیست و افراد آن را نمیپذیرند. برخی از این رفتارها شامل موارد زیر میشود.
زیرآب زنی همکار.
گرفتن حق السکوت یا باج گرفتن از همکار
تشکیل گروه های کوچک در محل کار بر علیه دیگران
شایعه پراکنی
پنهان کاری
داشتن سیاست در محل کار چگونه است؟
اگر از سیاستدر محل کار به نحو درست و هوشمندانه استفاده گردد؛ نه تنها باعث پیشرفت خود فرد میگردد؛ بلکه به ترقی سازمان نیز کمک شایانی میکند. افراد میتوانند اصول سیاستمداری را در مکان های مختلف یادگرفته و از آن بهره گیرند. در این قسمت به توضیح برخی از قواعدی که افراد باید در این زمینه رعایت کنند؛پرداخته ایم.
موضع گیری نکردن
فراموش نکنید که همواره در محل کار خود بی طرف باشید. مخصوصا اگر کم تجربه هستید و یا مدت زمان زمان زیادی از استخدام شما نمیگذرد؛ بهتر است موضع خاصی را برای خود انتخاب نکنید. طبیعی است که در محل کار برخی از افراد به دلیل نظرات مشترک، با یکدیگر متحد شده و برعلیه گروه دیگری توطئه چینی کنند. اما اینکار باعث دشمن تراشی برای شما شده و سیاست در محل کار محسوب نمیشود. در مواقع اختلافات و مشاجرات بهتر است بی طرف بمانید و جانب داری نکنید.
- جمعه ۰۷ مهر ۰۲ ۰۱:۳۶
- ۲۹ بازديد
- ۰ نظر