شایسته سالاری در طبقه بندی عواملی است که باعث وفاداری، تعهد و شکوفایی کارکنان میشود. به طور کلی یکی از عواملی که موجب رضایت در سازمان میشود، شایستهسالاری است. به این منظور که کارکنان با تمام وجود احساس کنند که با توجه به مهارت و تخصصی که دارند در حال کار هستند. کارکنان در این شرایط حس خوبی دارند و از جایگاه مناسب و شایسته خود رضایت دارند. اما این احساس تنها در خود فرد خلاصه نمیشود. اطرافیان نیز از بیرون باید چنین احساسی داشته باشند. در این شرایط تعهد و انگیزه به کار افزایش مییابد، کارکنان کارایی بیشتری دارند و بابت کار خود بسیار خشنودند.
منبع: شایسته سالاری | 3 آزمون سنجش شایسته سالاری
شایسته سالاری چیست؟
مفهوم شایسته سالاری ابتدا توسط مایکل یانگ، دبیر اسبق سیاست گذاری حزب کارگر انگلستان در سال 1945 ابداع شد. یانگ کتاب در سال 1958 با نام طلوع شایسته سالاری به چاپ رسید. او در این کتاب از موقعیت های افراد و ترکیب بهره هوشی به همراه کوشش صحبت کرده است. حتی این نظام را عادلانه تر و کارآمد تر از نظام های دیگر سازمانی میداند.
همانطور که گفته شد، شایسته سالاری به منظور احساس رضایت کارمندان از شغل خود است. به این منظور که افراد شاغل در یک سازمان رضایت دارند که شغل و کار مناسب با مهارت، تخصص، تجربه و اهداف خود دارند. نظام شایستهسالاری باعث افزایش کیفیت کارایی کارمندان میشود.
ویژگی های نظام شایسته سالاری
- شنبه ۱۷ تیر ۰۲ ۱۴:۵۶
- ۲۷ بازديد
- ۰ نظر