آموزش دوستيابي به كودكان

مشاوره روانشناسي ذهن نو

آموزش دوستيابي به كودكان پيش از مدرسه يا دوران مدرسه بايد توسط والدين و اولياي مدرسه انجام شود، دوستيابي نوعي مهارت است كه نياز به يادگيري دارد. بعضي كودكان فطرتا اجتماعي هستند اما بعضي ديگر براي برقراري ارتباط نياز به آموزش دارند. البته به كودكان اجتماعي هم بايد مفاهيمي مثل درك متقابل، همدردي و برقراري ارتباطي سالم آموزش داده شود. عدم توجه به مهارت دوستيابي باعث عدم رشد شناختي و كاهش اعتماد به نفس كودك مي‌‍شود. ارتباطات بين فردي زمينه رشد فرزندتان را فراهم كرده و باعث آمادگي هر چه بيشتر او براي ورود به جامعه مي‌شود. در ادامه راه هاي تقويت و آموزش اين مهارت به كودكان را شرح داده‌ايم. براي دريافت راهنمايي‌هاي لازم مشاوره كودك دريافت كنيد.

 

منبع :  آموزش دوستيابي به كودكان

 

اهميت دوستيابي به كودكان در مدرسه

انسان اساساً موجودي اجتماعي است و بسياري از فعاليت‌ها و كاركرد‌هايش به زندگي در اجتماع و ديگران وابسته است، در نتيجه داشتن دوستان بيشتر مي‌تواند به كودك كمك كند تا ارتباطاتش را با ساير افراد بيشتر كند. دوستيابي در مدرسه يكي از چالش‌هاي كودكان و نوجوانان محسوب مي‌شود و از آنجايي كه يكي از موضوعات كليدي در فرايند اجتماعي شدن هست، مي‌تواند جنبه‌هاي مختلف زندگي كودك را تحت تاثير قرار دهد. كودكاني كه مهارت بيشتري در ارتباط با دوستيابي دارند، محبوبيت و پذيرش بيشتري در گروه همسالان خود خواهند داشت، زيرا كه مي‌توانند نظر ديگران را راحت‌تر به سمت خود جلب كنند.

اين مسئله بر وضعيت‌ روانشناختي كودكان هم تاثير مي‌گذارد، به طور كلي كودكاني كه دايره دوستان بيشتري دارند يا ارتباط خوبي با ساير همسالان خود دارند، از اعتماد بنفس و عزت نفس بيشتري برخوردارند. همچنين برقراري ارتباط نامناسب در مدرسه و نداشتن دوست باعث مي‌شود تا به احتمال بيشتري كودك اضطراب و افسردگي را تجربه كند و دچار مشكلات تحصيلي شود. در نتيجه مجموعه اين مسائل باعث مي‌شود تا آموزش دوستيابي در مدرسه توسط والدين و مربيان حائز اهميت باشد.

نقش ويژگي‌هاي شخصيتي كودك در دوستيابي

يكي از مسائلي كه والدين و مربيان كودك بايد به آن توجه كنند اين است كه هر كودكي ويژگي شخصيتي منحصر به خودش را دارد. برخي از كودكان درون‌گرا و برخي برون گرا هستند. كودكان درون‌گرا معمولاً دايره دوستان كمتري دارند و تمايل به حضور در جمع را ندارند و به عبارت ديگر با خودشان و دوستان كمي كه دارند راحتند و اين گونه رضايت بيشتري دارند. كودكان برون‌گرا معمولاً تمايل به بودن در جمع دارند و مي‌خواهند كه دوستان زيادي داشته باشند و تنهايي براي آن‌ها عذاب آور و سخت است.

والدين بايد بدانند كه درون‎گرا بودن يا برون‌گرا بودن يك ويژگي شخصيتي است و هيچ يك از اين ويژگي‌ها به خودي خود خوب يا بد نيستند. نكته‌اي كه بايد به آن توجه شود اين است كه درون‌گرا بودن به معني افسرده بودن كودك نيست و والدين نبايد اين مسائل را با يكديگر اشتباه بگيرند. هر زمان كه احساس كرديد در ارتباط با فرزند خود پرسشي داريد، بهتر است از يك روانشناس كمك بخواهيد.

بهترين زمان آموزش دوستيابي به كودكان

هر كودكي سبك يادگيري و ويژگي‌هاي شخصيتي مخصوص به خودش را دارد، در نتيجه قبل از آموزش مهارت دوستيابي به كودكان بايد با ويژگي‌هاي كودك آشنا باشيد. با اين حال سنين مدرسه بهترين دوره براي حضور كودك در جمع همسالان محسوب مي‌شود و كودك در اين دوران با افراد مختلفي در ارتباط هست. پس آموزش دوستيابي مي‌تواند همزمان با شروع تحصيل كودك از طريق روش‌هاي مختلفي نظير مشاهده و الگو برداري، بازي درماني، شيوه‌هاي تقويت رفتار مطلوب و… انجام شود.

با اين حال بهتر است والدين از همان دوران خردسالي با كودك خود به شيوه‌هاي مختلفي كار كنند و آموزش ارتباطات اجتماعي را از همان زمان آغاز كنند. به طور كلي اگر آموزش مهارت‌ دوستيابي و روابط اجتماعي از همان دوره خردسالي شروع شود، كودك در سال‌هاي بعدي زندگي چالش‌هاي كمتري را تجربه مي‌كند. رفتن به مهد و داشتن پيش زمينه‌اي از ارتباط با همسالان بر آموزش دوستيابي در دوران مدرسه بسيار موثر است.

نقش والدين در آموزش دوستيابي به كودكان در مدرسه

كودك محصول خانواده است و بسياري از اعمال و رفتارش را از خانواده خود ياد مي‌گيرد. والدين مي‌توانند نقش اساسي در آموزش مهارت دوستيابي در كودكان داشته باشند. در ابتدا والديني كه خودشان مهارت دوستيابي خوبي دارند و با آدم‌هاي مختلفي در ارتباطند، معمولاً داراي كودكاني همانند خودشان هستند. علاوه بر اين والديني وجود دارد كه روابط اجتماعي محدودي دارند، اما تمايل دارند كه فرزندشان روابط اجتماعي خوبي داشته باشد، اين دسته از والدين مي‌توانند با حضور در جلسات و كارگاه‌هاي آموزشي كه توسط روانشناسان برگزار مي‌شود، نكاتي را به طور اختصاصي آموزش ببيند كه در افزايش مهارت ارتباطي خودشان و فرزندشان موثر باشد.

نقش مسئولان مدرسه در آموزش دوستيابي به كودكان

به طور كلي كودكان بر اساس محيطي كه در آن بزرگ مي‌شوند و همچنين بر اساس ويژگي‌هاي شخصيتي خودشان به دو دسته تقسيم مي‌شوند. برخي از كودكان تمايل به حضور در جمع را دارند ولي برخي از كودكان ميل زيادي به حضور در جمع ندارند. به عبارتي برخي از كودكان تمايل دارند تا مي‌توانند دوست جديد پيدا كنند، ولي بعضي ديگر همان چند دوست صميمي كه دارند برايشان كافي و رضايت بخش است. در نتيجه مسئولان مدرسه بايد ويژگي‌هاي شخصيتي و رفتاري كودك را بدانند و متناسب با آن آموزش بدهند.

مسئولان مدرسه موظف اند به كودك ياد بدهند كه درك صحيحي ازچگونگي و چرايي شكل گيري روابط اجتماعي و دوستيابي پيدا كند. انجام بازي‌هاي دسته جمعي در مدرسه، فعاليت‌هاي گروهي و… اقداماتي مناسب براي شروع و برقراري ارتباط همسالان بايكديگر است.

راهكارهايي براي افزايش مهارت دوستيابي به كودكان در مدرسه

1- آموزش مهارت معرفي خود

يكي از بهترين راهكارهاي دوستيابي اين است كه به كودك آموزش بدهيد تا براي شروع دوستي پيش‌قدم شود و خودش را به طور صحيح معرفي كند. براي يادگيري بهتر مي‌توانيد اين كار را به صورت بازي نقش در منزل تمرين كنيد. به عنوان والد مي‌توانيد نقش يك كودك را بازي كنيد و با فرزند خودتان تمرين كنيد.

2- آموزش مهارت فن بيان

توانايي صحبت كردن و ابراز وجود كودك يكي از مسائلي است كه مي‌تواند براي دوستيابي موثر واقع شود. كودكاني كه مهارت كلامي بهتري دارند دوستان بيشتري پيدا مي‌كنند. شركت در كلاس‌هاي آموزشي مي‌تواند راهكار مناسبي براي افزايش مهارت‌هاي كلامي كودك و پيدا كردن دوست جديد باشد.

3- برگزاري اردوهاي علمي و تفريحي

برگزاري كلاس‌ها، اردوهاي علمي و تفريحي و… بستري را فراهم مي‌كند تا كودكان زيادي در يك محيط مشترك در كنار يكدگير حضور داشته باشند و فعاليت‌هايي را انجام دهند، همين مسئله باعث مي‌شود تا كودكان راحت‌تر با يكدگير ارتباط برقرار كنند. همچنين حضور كودك در چنين فعاليت‌هايي باعث مي‌شود تا همسالان با توانايي‌ها و ويژگي‌هاي يكديگر آشنا شوند و علايق مشترك پيدا كنند. پيدا كردن علايق مشترك خودش عاملي است كه مي‌تواند براي شروع يك دوستي خوب موثر واقع شود.

4- دعوت همكلاسي‌ها به منزل

دعوت همكلاسي‌ها به منزل البته با اجازه بزرگ‌ترها مي‌تواند راه مناسبي براي افزايش مهارت دوستيابي كودك محسوب شود. دعوت مي‌تواند به بهانه‌هاي مختلفي مانند يادگيري و تمرين درس‌ها، تولد و يا جشن‌ها و دورهمي‌هاي مختلف باشد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02166419012 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سوالات متداول

آيا دايره دوستان كم كودك در مدرسه نشان دهند افسردگي است؟

مهمترين مسئله‌اي كه در ارتباط با دوستيابي كودك بايد به آن توجه كرد ويژگي شخيصي كودك است. برخي از كودكان به طور ذاتي درون‌گرا هستند و دايره دوستان كمتري دارند. بنابراين نمي‌توان گفت كه صرفاً دايره دوستان كم كودك نشان دهنده افسردگي است. با اين حال اگر كودك علائم ديگري غير از اين مورد را دارد بهتر است با يك روانشناس گفتگو كنيد.

 

 

 

منبع :  آموزش دوستيابي به كودكان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.