مشاوره روانشناسي ذهن نو

مشاوره روانشناسي ذهن نو

چرا دوست داشتنی نیستم؟ چرا اطرافیان رفتار خوبی با من ندارند؟ چه کارهایی باید انجام بدم که دوست داشتنی باشم؟ بسیاری از افراد به دلیل اینکه بازخورد های مثبتی از اطرافیان نمی‌گیرند؛ احساس می‌کنند که دوست داشتنی نیستند. گاهی عده ای احساس می‌کنند که ارزش ندارند و نمی‌توانند مورد محبت دیگران قرار بگیرند. دلیل اینکه خودتان را دوست داشتنی نمی‌بینید متفاوت است. برخی به دلیل شکست عشقی که خورده اند و عده ای به دلیل اختلالات روانی مانند افسردگی چنین احساسی دارند. به همین دلیل لازم است که حتما برای رفع این احساس از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع:  چرا دوست داشتنی نیستم؟

چرا دوست داشتنی نیستم؟

 

شاید در اطراف خود زیاد شنیده باشید که عده ای اعتراض بر این دارند که چرا دوست داشتنی نیستم؟ چرا کسی به من علاقه نشان نمی‌دهد؟ چرا همیشه من باید تلاش کنم تا دیگران را دوست داشته باشم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که دلایل زیادی در بروز این مشکل وجود دارد. که شامل بروز اختلالات روانی، شکست های متفاوت، بی تفاوتی والدین و … می‌شود. به همین دلیل این مشکلات نیاز به درمان جدی دارد. در ابتدا باید ریشه یابی شود که چه چیزی باعث بروز آن شده است و در نهایت با چه روش درمانی می‌توان این عارضه را از بین برد. به همین دلیل تا انتهای مقاله همراه باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دلایل اینکه فکر می‌کنیم دوست داشتنی نیستیم

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا دوست داشتنی نیستم؟ تقریبا همه افراد در یک دوره ای از زندگی به این موضوع فکر می‌کنند که دوست داشتنی نیستند. اما دلیلی برای این افکار ندارند. در این بخش مقاله راجع به دلایل دوست نداشتنی بودن صحبت کرده ایم.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه باورهای محدود کننده و مخرب کلیک کنید.

✒️ اختلال شخصیت مرزی | چرا دوست داشتنی نیستم

اختلال شخصیت مرزی از دیگر دلایل چرا دوست داشتنی نیستم، است. افراد مبتلا به این اختلال درک ناپایداری دارند که باعث احساس دوست داشتنی نبودن می‌شود. همچنین این افراد شکاف را تجربه می‌کنند. در واقع تفکر همه یا هیچ دارند و خود را در جایگاه منفی می‌دانند.

✒️ سبک های دلبستگی

در پاسخ به سوال چرا دوست‌داشتنی نیستم، می‌توان به سبک های دلبستگی اشاره کرد. اغلب مردم بر اساس تجربه های عاطفی با والدین، سبک های زندگی خود را بنا می‌کنند. اگر این سبک دلبستگی ناایمن باشد، فرد احساس دوست نداشتن می‌کند.

✒️ افسردگی | چرا دوست داشتنی نیستم

یکی از دلایل اینکه چرا دوست داشتنی نیستم، افسردگی است. زمانی که فردی به اختلال افسردگی مبتلا می‌شود، افکار و باورهایی دارد که غیر واقعی است. و مغز مدام به این فکر می‌کند که فرد دوست داشتنی نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی شدید کلیک کنید.

✒️ ضربه روحی و یا تروما

ضربه روحی و یا تروما از دیگر دلایل پاسخ به این سوال است که چرا دوست داشتنی نیستم؟ این افراد خود را سزاوار این می‌دانند که بی ارزش هستند و لایق عشق نیستند. و خود را مقصر همه اتفاقات بد می‌دانند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عقده کمبود محبت کلیک کنید.

✒️ سوء استفاده کردن | چرا دوست داشتنی نیستم

افرادی که در زندگی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند، احساس بی ارزشی می‌کنند. و تصور می‌کنند که لایق عشق نیستند. بنابراین کسانی که مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند دائم به این فکر می‌کنند که چرا دوست‌داشتنی نیستم؟ چرا لایق عشق نیستم و رفتار خوبی با من نمی‌شود.

✒️ عزت نفس پایین

در پاسخ به این سوال که چرا دوست داشتنی نیستم؟ می‌توان به عزت نفس پایین اشاره کرد. عزت نفس پایین همیشه باعث می‌شود فرد به این فکر کند که لایق عشق نیست و دیگران رفتار خوبی با او ندارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عزت نفس پایین کلیک کنید.

روش هایی برای دوست داشتنی شدن

 

برای رفع این سوال که چرا دوست داشتنی نیستم، باید برخی از رفتارهای خود را تغییر دهید. در این بخش مقاله روش هایی را برای دوست داشتنی شدن توضیح داده ایم. برای ارتقای مهارت های ارتباطی خود کلیک کنید.

???? رفتار خودخواهانه نداشته باشید

یکی از راه های جلوگیری از این سوال که چرا دوست داشتنی نیستم، رفتار خودخواهانه نداشتن است. به جای اینکه دائم از دیگران انتقاد کنید و انتظار داشته باشید، خودتان را تغییر دهید. و خودتان از پس کارهایتان بر بیایید.

???? پذیرای محدودیت ها باشید | چرا دوست داشتنی نیستم

یکی از روش ها برای جلوگیری از این سوال که چرا دوست‌داشتنی نیستم، پذیرش محدودیت ها است. در این شرایط باید تمامی محدودیت های مکانی، زمانی و جسمی را بپذیرید. تمامی محدودیت ها را بپذیرید و با توجه به شرایط عمل کنید.

???? به جای بحث، مسائل را حل کنید

افراد محبوب به جای بحث، مسائل را حل می‌کنند. بنابراین برای جلوگیری از سوال چرا دوست داشتنی نیستم؛ باید مسائل را حل کنید. همیشه بحث چاره نیست. باید مسائل را به مرور زمان تا جای که در توان شماست حل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نادیده گرفته شدن کلیک کنید.

???? معذرت خواهی را فراموش کنید

برای دوست داشتنی شدن، باید معذرت خواهی را به خاطر داشته باشید. زمانی که جرات عذرخواهی داشته باشید، دیگران شما را فرد با ارزش و قوی می‌بینند. بنابراین برای رفع این سوال که چرا دوست داشتنی نیستم، باید معذرت خواهی را آموزش ببینید.

???? عزت نفس خود را تقویت کنید  | چرا دوست داشتنی نیستم

بهترین راه برای جلوگیری از این فکر که چرا دوست‌داشتنی نیستم، تقویت عزت نفس است. عزت نفس به منظور علاقه به خود است. یعنی علاوه بر اینکه باید عاشق قدرت های خود باشید؛ ضعف های خود را نیز دوست داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش عزت نفس کلیک کنید.

???? به دیگران احترام بگذارید

یکی از روش های جلوگیری از نشخوار فکری چرا دوست داشتنی نیستم، احترام به دیگران است. زمانی که به دیگران احترام بگذارید، احترام هم خواهید دید. همیشه سعی کنید شنونده خوبی باشید و در برخورد با دیگران به شیوه ای رفتار کنید که علاقه دارید با شما رفتار شود. برای بالا بردن اطلاعات خود در زمینه آداب معاشرت در زندگی کلیک کنید.

???? دائما غر نزنید | چرا دوست داشتنی نیستم

از دیگر رفتارهایی که باعث دوست‌داشتنی به نظر رسیدن می‌شود، غذ نزدن است. زمانی که غر نزنید و منطقی رفتار کنید، به مرور علاقه و احترام دیگران را به خود می‌بینید. که همین ابراز علاقه نشانه جلوگری از نشخوار فکری چرا دوست داشتنی نیستم، می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه غر زدن کلیک کنید.

کلام آخر

روانشناسان با کمک طرحواره درمانی و درمان شناختی به راحتی می‌توانند به شما کمک کنند که خودتان را دوست داشته باشید و رفتارهایی از خود نشان دهید که باعث جلوگیری از تفکر چرا دوست داشتنی نیستم، می‌شود. به همین دلیل روانشناسان و متخصصین در این حوزه به راحتی می‌توانند به شما کمک کنند تا با این مسائل روبرو شوید. و برای بهبود حال خود تلاش کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بهترین مرکز روانشناسی در آمل کجاست؟ آیا از خدماتی که در مراکز روانشناسی توسط مشاور ، روانشناس در آمل ارائه می‌شود اطلاعی دارید؟ مشاوره یکی از خدماتی است که توسط متخصصین سلامت روان از جمله مشاوران، روانشناسان و روان پزشکان ارائه می‌شود. استفاده از این خدمات تنها به کسانی که دارای مشکل خاصی هستند اختصاص ندارد بلکه بسیاری از افراد برای ارتقای وضعیت روحی خود یا برای کسب اطلاعات در مورد وضعیت هوشی فرزندانشان از آن استفاده می‌کنند. ما در ادامه به معرفی بهترین مراکز روانشناسی در آمل و خدمات ارائه شده توسط آن‌ها پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

برای دریافت مشاوره از برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع:  بهترین مرکز روانشناسی در آمل

چه انتظاراتی باید از بهترین مرکز روانشناسی آمل داشت؟

مرکز مشاوره و روانشناسی از جمله مراکزی است که خدمات مرتبط با بهبود و ارتقای وضعیت روان را به عموم مردم ارائه می‌دهند. کارشناسانی که در این مراکز خدمات رسانی می‌کنند مشاور، روانشناس و روان پزشکان را در بر می‌گیرند. هر کدام از این متخصصین می‌توانند در زمینه‌های مختلف به شما کمک کنند. برای مثال زمانی که مشکلات روان شناختی به دارو نیاز دارند روان پزشکان به کمک افراد می‌آیند.

زمانی که وضعیت‌های روان شناختی با استفاده از خدمات روان درمانی و به طور کل درمان‌های گفت و گو محور قابل بهبود هستند روانشناسان به ارائه خدمات مشاوره می‌پردازند و زمانی که افراد برای مشورت در مورد موضوعاتی نظیر تصمیم گیری شغلی و تحصیلی نیاز به کمک دارند، مشاوران به کمک آن‌ها می‌آیند. برای دریافت مشاوره تلفنی در تمامی زمینه های ذکر شده کلیک کنید.

انواع خدمات ارائه شده در بهترین مرکز روانشناسی در آمل

شاید برای شما جای سوال باشد که در بهترین مرکز روانشناسی در آمل دقیقا چه خدماتی ارائه می‌شود و چه کسانی می‌توانند به آن‌ها مراجعه نمایند. از جمله مهم‌ترین خدمات ارائه شده در این مراکز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– درمان اختلالات روانشناختی فردی نظیر افسردگی، اضطراب، وسواس، اعتیاد و…

 

– درمان مشکلات بین فردی، ارتباطی و اختلالات شخصیتی

– بهبود مشکلات مرتبط با ازدواج از طریق خدمات تخصصی زوج درمانی

– بهبودمشکلات و تنش‌های بین اعضای خانواده از طریق خدمات تخصصی خانواده درمانی و مشاوره خانواده

– بهبود مشکلات مرتبط با عملکرد جنسی از طریق خدمات تخصصی سکس تراپی و مشاوره جنسی

– ارائه مشاوره قبل از ازدواج

– بهبود اختلالات رفتاری و مشکلات رشدی کودکان

– بررسی وضعیت هوشی کودکان و انجام سایر تست‌های روانشناسی

– سایر خدمات مرکز شامل مشاوره تحصیلی ، مشاوره شغلی ، مشاوره طلاق ، مشاوره خیانت و … می‌شود.

خصوصیات بهترین مرکز روانشناسی در آمل

برای اینکه بتوانید مراکز تخصصی را از سایر مراکز که به ارائه خدمات غیر علمی می‌پردازند، تشخیص دهید در نظر گرفتن برخی ملاک‌ها می‌تواند به شما کمک کند. از جمله مهم‌ترین ملاک‌هایی که بهترین مراکز مشاوره را از سایرین جدا می‌کند باید به موارد زیر اشاره کرد:

1- داشتن مجوز رسمی

اولین ملاکی که قبل از مراجعه به مراکز روانشناسی باید به آن توجه نمایید برخورداری از مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی کشور یا سازمان بهزیستی است. مراکزی که فاقد مجوز معتبر هستند قابل اطمینان نبوده و اجازه ارائه خدمات درمانی را ندارند.

2- بهترین مرکز روانشناسی در آمل | برخورداری از متخصصین حرفه ای

یک مرکز مشاوره حرفه‌ای باید بتواند در زمینه‌های مختلف به مردم خدمات ارائه کند. از همین رو لازم است که از متخصصین سلامت روان از جمله مشاوران و روانشناسان  مجرب در جهت ارتقای کیفیت خدمات روانشناسی کمک بگیرد. روانشناسان برای ارائه خدمات درمانی باید از حداقل مدرک کارشناسی ارشد برخوردار باشند. هم چنین دوره‌هایی که متخصصان در زمینه درمان اختلالات مختلف گذرانده‌اند و سابقه کار تجربی آن‌ها می‌تواند راهنمای خوبی برای انتخاب یک مرکز مشاوره باشند.

3- استفاده از روش های نوین درمان

امروزه برای اکثر مشکلات و وضعیت‌های روان شناختی درمان‌های حرفه‌ای و خاصی طراحی شده است. برای مثال درمان شناختی- رفتاری و رویکردهای مرتبط با آن نظیر رویکرد طرحواره درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد یا همان اکت، امروزه در سراسر دنیا برای بهبود انواع مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی، وسواس، مشکلات زناشویی و… به کار گرفته می‌شوند. یک مرکز مشاوره معتبر باید بتواند با متودهای جدید دنیا خود را منطبق کرده و از روش‌های جدید درمان برای کمک کردن به مراجعین استفاده نماید.

4- بهترین مرکز روانشناسی در آمل | داشتن تجهیزات کافی

یکی از کارهای اصلی مراکز روانشناسی گرفتن تست و آزمون‌های روانی مختلف از افراد است. از همین رو مراکز مشاوره باید از تجهیزات کافی برای گرفتن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تشخیص انواع مشکلات روانشناختی برخوردار باشند. هم چنین امروزه برای رفع مشکلاتی نظیر بیش فعالی کودکان در کنار درمان‌های دارویی و روانشناختی از ابزارهای خاصی نظیر نوروفیدبک و بایوفیدبک نیز استفاده می‌شود که وجود آن‌ها در مراکز می‌تواند به تجهیز هرچه بیشتر آن‌ها کمک نماید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

5- ارائه خدمات متنوع

بهترین مراکز مشاوره کشور امروزه مراکزی هستند که علاوه بر امکان مراجعه حضوری، خدمات تلفنی و آنلاین را نیز برای مراجعان خود فراهم می‌کنند. این خدمات به مراجعین کمک می‌کنند تا از هرجای کشور برای بهبود یا ارتقای وضعیت روحی و روانی خود با متخصصین تماس بگیرند و با محدودیتی در این زمینه مواجه نباشند. برای دریافت هر کدام از خدمات زیر به صورت غیر حضوری کلیک کنید.

مشاوره خانواده تلفنی

مشاوره تلفنی ازدواج

مشاوره‌جنسی تلفنی

مشاوره تلفنی کودک

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

آدرس بهترین مرکز روانشناسی در آمل

1- مرکز جامع مشاوره روانشناسی ذهن نو _ تهران _ آمل _ تلفن دفتر مرکزی 02191002360

2- مشاوره روانشناسی آواژه – 02166419012

برای دریافت مشاوره از برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا روانشناس دارو هم تجویز می کند؟

خیر، روانشناسان بالینی از اطلاعات دارویی برخوردارند اما از این اطلاعات تنها در جهت ارزیابی مراجعانی که نیاز به مداخلات دارویی و شناختی دارند، استفاده می‌کنند و در این شرایط فرد را به یک روان پزشک ارجاع می‌دهند.

دل درد ناشی از استرس یا دل درد عصبی با علائمی شامل نفخ، دردهای مداوم، آروغ‌زدن، مشکل در هضم و گوارش و … نمایان می‌گردد. اضطراب و دردهای شکمی یا دل دردهای عصبی ممکن است برای هر فردی اتفاق بیافتد که معمولا به صورت ناگهانی و با دردهای شدیدی همراه هستند. دلیل اصلی دل دردهای عصبی، استرس و اضطراب می‌باشد؛ چراکه این دو عامل در طولانی مدت اثرات منفی بر روی قسمت‌های مختلف بدن از جمله روده و معده می‌گذارند و عملکرد آن‌ها را دچار اختلال می‌کنند. همراه با استرس، هورمون کورتیزول در بدن ترشح می‌گردد؛ بدن برخی از افراد به هورمون استرس واکنش بیشتری در قالب دردهای مختلف و مبهم در بخش‌های مختلف بدن از جمله روده و معده نشان می‌دهد. با اطلاع از دلایل ایجاد دل‌درد ناشی از استرس، می‌توان در جهت پیشگیری و درمان آن اقدام کرد. برای دریافت درمان استرس کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه دل درد ناشی از استرس می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع:  دل درد ناشی از استرس یا دل درد عصبی

علائم دل درد عصبی و یا ناشی از استرس

 

احساسات ما، استرس و اضطراب‌هایی که در طول روز تجربه می‌کنیم، دارای تاثیر مستقیمی بر روی جسم و اندام‌های داخلی بدن همچون روده و معده و … می‌باشند که می‌توانند منجر به دل درد ناشی از استرس شوند.  برای آشنایی بیشتر با علائم استرس کلیک کنید.

زمانی که فرد دچار استرس و اضطراب می‌گردد، هورمونی تحت عنوان هورمون کورتیزول و یا هورمون استرس در بدن او ترشح می‌شود. ترشح این هورمون برخی علائم حیاتی بدن شامل ضربان قلب، فشار خون و … را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در برخی از افراد واکنش بدن به هورمون استرس، از حد نرمال فراتر رفته و سبب ایجاد مشکلات گوارشی و هضم شامل دل‌درد ناشی ازاسترس و یا درد شکمی عصبی‌ می‌شود.

در برخی دیگر از موارد نیز دل درد های عصبی می‌تواند علائم و نشانه دیگر بیماری‌های گوارشی از جمله سندروم روده تحریک‌پذیر باشد. سندروم روده تحریک‌پذیر از جمله اختلالات دستگاه گوارش است که حرکت عادی روده را دچار مشکل می‌کند.  برای آشنایی بیشتر با بیماری های روان تنی کلیک کنید. در ادامه به علائم اصلی و مهم دل درد ناشی از استرس اشاره کرده‌ایم :

 

  • نفخ زیاد و احساس گرما در شکم
  • احساس پیچ خوردگی و گرفتگی در شکم
  • دفع گاز تکرار شونده
  • یبوست و بروز مشکلاتی در دفع
  • حالت تهوع
  • سوء‌ هاضمه
  • اسهال و تکرر دفع
  • سوزش معده
  • دلشوره
  • احساس نگرانی و اضطراب
  • لرزش و کشش عضلات
  • و …

تنگی نفس و دل درد ناشی از استرس

دل درد ناشی از استرس گاهی با ریفلاکس معده همراه شده و به بافت مری آسیب می‌رساند. در این شرایط افراد احساس تنگی نفس کرده و علائم تنفسی را نیز تجربه می‌کنند. همچنین این موضوع منجر به سوزش قفسه سینه نیز می‌شود. از این رو نفس کشیدن را برای افراد دشوار می‌کند. در واقع زمانی که افراد نشانه های تنفسی را نیز در چنین تجربه کردند باید حتما برای درمان معده خود اقدام نمایند.

تشخیص دل درد ناشی از استرس

تشخیص دل درد ناشی از استرس از رو اهمیت دارد که می‌توان آن را از نشانه ها و یا بیماری های دیگر متمایز کرد. زمانی که افراد علت دل درد خود را پیدا کنند؛ در زمینه درمان نیز می‌توانند به طور تخصصی تری کمک دریافت کنند. در این زمینه باید به متخصص داخلی مراجعه کرده و برخی از آزمایش ها را نیز انجام دهند. آزمایش های خون و مدفوع، آندوسکوپی و سی تی اسکن، تست های تنفسی مانند کربن دی اکسید همگی در این مورد موثر هستند.

دل درد عصبی در کودکان

دل درد ناشی از استرس و دردهای شکمی، علاوه بر بزرگسالان در کودکان نیز شایع می‌باشد. معمولا این دسته از دل‌دردهای ناشی از استرس و اضطراب در کودکان با علائم متفاوت‌تری نمایان می‌شود. به عنوان مثال ممکن است کودک دائم دچار دل درد باشد، در حالی که در بدن او هیچ گونه عفونتی وجود نداشته باشد.

در چنین وضعیتی برای بهبود دل‌درد ناشی از استرس در کودکان، باید به سلامت روانی او بسیار توجه شود. در نظر داشته باشید که مشاوره کودک مرکز مشاوره ذهن نو می‌تواند به شما عزیزان کمک کند تا با شناخت استرس‌های فرزندتان، از دل‌درد ناشی از استرس در او پیشگیری کرده و یا آن را درمان کنید.

علت ایجاد دل درد عصبی یا ناشی از استرس

همانند دیگر قسمت‌های بدن، دستگاه گوارش انسان نیز دارای سیستم عصبی جداگانه‌ای است. در انتهای معده، عصب‌هایی وجود دارد که به هورمون‌های استرس ترشح شده از سوی مغز پاسخ می‌دهند.

چنین سیستم عصبی داخلی که در بدن‌مان طراحی شده، باعث می‌شود وقتی که فرد دچار استرس و اضطراب شود، به جای اینکه خون به معده برود به سیستم‌های حیاتی‌تر بدن همچون قلب، ریه و عضلات پمپاز شود. این سیستم عصبی در کنترل استرس در بدن نقش موثری دارد اما در صورتی که استرس بیش از حد و مدام تکرار شود، رسیدن خون کم‌تر به معده می‌تواند سبب دل درد ناشی از استرس شود.

بنابراین عوامل محیطی دارای تاثیر بسیار زیادی بر روی عملکرد سیستم عصبی داخلی هستند. برخی از مشکلات و رویدادهای محیطی شامل مشکلات مالی، طلاق، مرگ عزیزان، بیماری‌های صعب‌العلاج و … می‌توانند بر روی عملکرد سیستم گوارش تاثیر منفی بگذارند و سبب ایجاد دل دردهای عصبی شوند. برای آشنایی با سایر عوارض استرس و فشار عصبی کلیک کنید.

ورم معده در اثر دل درد ناشی از استرس

فراموش نکنید که معده درد ناشی از استرس گاهی نشان دهنده بروز مشکلی در بدن است. برای مثال نشانه های اولیه ورم معده، سندروم روده تحریک پذیر و یا ابتلا بیماری کرون و گاستریت گاهی همین دل درد هستند. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که این موضوع را پیگیری نمایید. در این شرایط می‌توانید از بروز بیماری های خطرناک تر پیشگیری نمایید.

نقش تغذیه در کنترل دل دردهای عصبی

تغذیه دارای نقش موثری در پیشگیری و درمان دل‌درد ناشی از استرس است. در ادامه به برخی نکات در مورد نقش تغذیه در کنترل دل‌درد ناشی از استرس یا دل درد عصبی اشاره کرده‌ایم :

  • عدم استفاده بیش از حد از میوه و قند سوربیتول موجود در خوراکی‌ها
  • اجتناب از خوردن غذاهای تند و پر ادویه
  • خوردن فیبرهای محلول
  • استفاده از دانه‌های کامل
  • خودن برخی از میوه‌ها مانند زردآلو (موثر در کنترل ترشح بیش از حد اسید معده)
  • داشتن وعده‌های غذایی بیشتر اما با حجم کم و سبک‌تر
  • اجتناب از خوردن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه و شکلات به خصوص در زمان دل درد ناشی از استرس
  • استفاده از منابع غنی منیزیم، ویتامین‌های گروه ب و ویتامین ث
  • مصرف پروبیوتیک‌ها مانند ماست‌های پروبیوتیک
  • استفاده از قرص، عرق و چای نعنا
  • مصرف دمنوش بابونه
  • استفاده از چای لیمو
  • و …

در صورتی که با رعایت نکات فوق و استفاده از یک رژیم غذایی سالم بازهم به دل‌درد ناشی از استرس و درد های عصبی روده و معده دچار هستید، بهتر است برای انجام بررسی های بیشتر با متخصص روانشناسی صحبت کنید.

درمان دل‌ درد ناشی از استرس

بدیهی است که دل‌درد ناشی از استرس با کنترل استرس و اضطراب تا حد زیادی کنترل می‌شود. بنابراین بهتر است در قدم اول سعی کنید با مراجعه به یک روانشناس، از میزان استرس‌های خود کم کنید و آن را در حد کنترل شده‎‌ای نگه دارید.

علاوه بر این به کارگیری برخی دیگر از راهکارها نیز به شما کمک می‌کند تا از دست دل درد ناشی از استرس و دردهای عصبی برای همیشه راحت شوید. در ادامه به برخی راهکارها که در جهت تسکین و درمان دل‌درد ناشی از استرس موثر است، اشاره کرده‌ایم :

  • دریافت مشاوره کنترل استرس
  • به کارگیری تکنیک‌های آرام‌سازی، ریلکسیشن و ذهن آگاهی
  • استراحت کافی و داشتن خواب منظم و با کیفیت
  • مثبت اندیشی
  • انجام ورزش‌های سبک به صورت روزانه همچون پیاده روی
  • نوشیدن آب کافی و هیدراته کردن بدن
  • پرهیز از مصرف کافئین

داروی مناسب برای دل درد ناشی از استرس

در صورتی که فرد با استفاده از راهکارهای ارائه شده موفق به کنترل استرس و تسکین دل درد ناشی از استرس نشود، می‌تواند با صلاح دید متخصص، برای درمان از دارو استفاده کند. از متداول‌ترین داروهایی که برای دردهای عصبی در معده و روده استفاده می‌گردد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • رابپرازول
  • کلردیازپوکساید
  • موتیدون

توصیه می‌شود به منظور جلوگیری از ایجاد مشکلات حادتر گوارشی، از مصرف خودسرانه این داروها بپرهیزید. هر کدام از داروهای نام برده با توجه به شرایط بیماری در فرد و توسط متخصص تجویز می‌گردد.

پیشگیری از دل درد ناشی از استرس

 

پیشگیری از بروز دل درد ناشی از استرس مهم ترین اقدامی است که می‌توان در این زمینه انجام داد. چرا که در بیشتر موارد افراد بعد از بروز این درد به فکر درمان می‌افتند. اما باید در ابتدا با انجام کارهایی از این موضوع پیشگیری کرده و در قدم بعدی برای درمان اقدام نمود. برخی از این کارها شامل موارد زیر می‌شوند.

داشتن تغذیه مناسب

درمان استرس و اضطراب

دارودرمانی

تغییر در سبک زندگی

استفاده از روش های آرام سازی

خودمراقبتی

سخن آخر

در زندگی‌های امروزی که افراد با استرس‌ها و اضطراب‌های متعددی مواجه هستند، دل درد ناشی از استرس و دردهای شکمی به یکی از مشکلات رایج تبدیل شده است.

شما عزیزان باید سعی کنید که میزان استرس و اضطراب خود را در حد کنترل شده‌ای مدیریت کنید تا منجر به مشکلات جدی‌تری نشود. برای این کار حتما از مشاوره متخصصان و روانشناسان استفاده کنید. شرکت در جلسات مشاوره سبب می‌شود شما با روش‌های مدیریت استرس و اضطراب آشنا شوید و کم کم بر اضطراب خود کنترل داشته باشید.

در صورتی که دچار کمبود وقت هستید، می‌توانید برای دریافت خدمات مشاوره روانشناسی به صورت تلفنی، با مشاوران مرکز مشاوره ذهن نو تماس حاصل بفرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دل درد ناشی از استرس می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بی احترامی به پدر خیلی اوقات با پشیمانی و دلشکستگی خود فرزندان همراه هست. توهین به پدر مساوی با توهین به پایه‌های اصلی خانواده به حساب می‌آید. به علاوه بی احترامی هیچ دردی را دوا نمی‌کند و باعث بدتر شدن شرایط خواهد شد. معمولا درگیری‌ها از دوره نوجوانی شروع می‌شود، عدم درک متقابل اصلی‌ترین دلیل درگیری بین فرزندان و پدر است، اما این به معنای موجه بودن بی احترامی به پدر خانواده نیست. به منظور حل مسائل باید به دنبال راهی برای از بین بردن این فاصله کرد. در ادامه نحوه برخورد و واکنش نسبت به این رفتارها به والدین در جهت بهبود رفتارهای فرزندان‌شان آورده‌ایم. در صورتی که این راهکارها موثر نبود حتما مشاوره خانواده دریافت نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بی احترامی به پدر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع:  بی احترامی به پدر چه عواقبی دارد

بی احترامی به پدر و ارزش او در خانواده

 

نقش پدر در خانه بسیار ارزشمند و حیاتی است. برای ساختن فضای محترمانه و صمیمانه در خانه، وجود مؤثر پدر به‌ عنوان مدیر بسیار اهمیت دارد. ایجاد صمیمیت و احترام متقابل میان والدین و فرزندان از وظایف پدران جامعه است. پرورش فرزندانی که از اعتماد به‌ نفس کامل برخوردار باشند بدون وجود نقش پدر، تقریبا غیر ممکن است.

طبق مطالعه‌ ای در وزارت دادگستری آمریکا، پدر مهم‌ ترین عاملی است که تعیین می‌کند آیا کودک در آینده دست به قانون‌ شکنی و ارتکاب جرم خواهد زد یا خیر؟ این پژوهش نشانه دهنده اهمیت بسیار زیاد پدران در آموزش و فرزند پروری کودکان خود است. نقشی که پدر خانواده در قانون‌مند کردن و احترام به نظم و هنجار اجتماعی دارد، با هیچ عامل دیگری قابل جبران نیست. تمام این موارد ارزش و اهمیت وجود پدر را در خانواده‌ ها به‌خوبی مشخص می‌کند. لذا جایگاهی چنین مهم نباید توسط هیچ‌ یک از اعضای خانواده و در هیچ برهه‌ ای از زمان، مورد توهین و بی‌ احترامی قرار گیرد. بی احترامی به پدر باعث ساختار شکنی خانواده خواهد شد و نتایج خوبی برای تمامی اعضای خانه به همراه نخواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دعوا با پدر و مادر کلیک کنید.

 

علت بی احترامی های فرزندان به پدر

برخی اشتباهات در نحوه تربیت و فرزندپروری والدین باعث تقویت و مداومت رفتارهای نادرست در کودکان می‌گردد. بی احترامی به پدر علت های مختلفی دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

???? بی‌توجهی و نادیده گرفتن رفتارهای بی‌ادبانه کودکان

???? واکنش‌های عادی و بدون سرزنش والدین به رفتارهای بی‌ادبانه فرزندان

????نا آگاهی از نحوه مناسب برخورد با این‌گونه رفتارهای ناخوشایند کودکان

???? جایز شمردن بدرفتاری‌های کودکان در واکنش به اتفاقات مختلف

در برخی موارد نیز با وجود تمام تلاش‌ های والدین برای تربیت صحیح فرزندانشان، باز هم در این راه شکست می‌خورند. گاهی اختلالاتی همچون بیش فعالی، اختلالات سلوک و اختلال نافرمانی مقابله‌ ای از پیش در کودک شکل‌گرفته است.

در این حالت، تغییر دادن رفتارهای فرزند بسیار سخت و طاقت‌ فرسا است. پیشنهاد می‌شود در این مواقع، از راهنمایی‌های مشاوران و روانشناسان حوزه کودک و نوجوان بهره بگیرید. با این کار می‌توان با روش‌ هایی علمی و تأییدشده در جهت بهبود رفتارهای کودک جهت بی احترامی به پدر گام برداشت. پیشنهاد می‌شود برای درک بهتر مقاله اختلافات خانوادگی را نیز بخوانید.

نتایج بی احترامی به پدر

از منظر دیدگاه‌های روانکاوی، پدر مظهر قدرت و قانون است. این حضور پدر است که باعث تربیت به هنجار و اجتماعی شدن صحیح کودک می‌گردد. از منظر فروید (پدر روانکاوی)، در صورتی‌ که جایگاه و نقش پدر در خانواده و به‌ ویژه از سوی کودکان مورد حمله و بی‌ حرمتی قرار گیرد آسیب‌ های شخصیتی زیادی گریبان گیر فرزندان می‌شود. بی احترامی به پدر نتایج آسیب زایی به همراه دارد که در ادامه راجع به آن صحبت کرده ایم.

???? شکل‌گیری شخصیت هنجارشکن

???? ادامه‌دار و عادت شدن بدرفتاری‌ها از سوی فرزندان

????تعمیم بدرفتاری با پدر به سایر مراجع قدرت در جامعه

???? افزایش احتمال شکل‌گیری اختلال نافرمانی مقابله‌ای در فرزندان

???? در موارد بسیار شدید، زمینه‌سازی برای شکل‌گیری شخصیت ضداجتماعی

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

???? نمونه‌هایی از بی احترامی فرزندان

در فرهنگ‌ های مختلف، رفتار های متفاوتی از فرزندان به‌ عنوان رفتار بی‌ ادبانه فرض می‌شود؛ اما در مورد برخی رفتارهای بی‌ادبانه، تمامی آن‌ها توافق نظر دارند. برخی از رفتارها در حضور والدین و به‌ خصوص پدر بی‌احترامی محسوب می‌گردد. در ادامه به نمونه هایی از بی احترامی به پدر اشاره کرده ایم.

???? داد زدن کودک بر سر پدر

???? گفتن ناسزا و کلمات رکیک

????تمسخر برخی سنت‌های خانوادگی

???? توهین به برخی از ارزش‌های موردقبول پدر

???? بی‌توجهی چشمگیر نسبت به توصیه‌های پدر

اکثر این رفتار ها در نتیجه همان علت‌ هایی است که در بالا اشاره شد، از جمله بی‌اعتنایی به رفتارهای ناپسند کودک و عادی انگاشتن این‌گونه رفتارها. اغلب کودکان این نحوه برخورد را از طریق یادگیری مشاهده‌ای و الگوگیری از همسالان و سایر اطرافیان و نیز والدین یاد می‌گیرند.

درصورتی‌که در همان ابتدا که این رفتارهای ناپسند و بی احترامی به پدر در کودک به چشم خورد، برخوردی قاطع با او و در فرصتی مناسب صورت گیرد، این‌گونه رفتار ها تقویت نمی‌گردد. در این حالت رفتارهای بی‌ادبانه بعد از چند بار تکرار، از دایره رفتاری کودک حذف ‌شده و تداوم پیدا نمی‌کند.

واکنش‌های مناسب برای برخورد با بی‌احترامی‌های فرزند

 

بی احترامی به پدر نیازمند برخورد و واکنش مناسب است. زمانی که فرزند شما شروع به بی احترامی کرد؛ باید برخورد قاطعانه با او داشته باشید. در این بخش مقاله راجع به واکنش های مناسب برای برخورد با بی احترامی های فرزند اشاره کرده ایم.

???? با آرامش ولی قاطعانه در مورد بد بودن رفتار کودک به او تذکر دهید.

????دلایل بد و ناپسند بودن رفتار کودک را به او توضیح دهید و به‌صورت منطقی با او رفتار کنید.

???? به‌جای رفتار ناپسند، رفتاری مناسب را به‌عنوان جانشین به او پیشنهاد دهید.

???? تا زمانی که کودک رفتار مناسب را جایگزین نکرده، اعلام رضایت و خوشنودی نکنید.

توجه داشته باشید که جایگزین کردن یک رفتار به‌ جای رفتار دیگر، نیازمند تکرار و تکرار است. نباید انتظار داشت که در یک بازه زمانی چند روزه، کودک موفق به ترک برخورد بی‌ادبانه‌اش باشد. در این وضعیت صبوری و واکنش درست و متناسب والدین است که اهمیت می‌یابد تا برخورد مناسب را به‌طور مکرر به کودک یادآوری کنند.

درصورتی‌که شدت رفتار ناپسند به حدی بود که کنترل و تغییر آن به‌تنهایی از عهده والدین خارج بود، بهتر از مشاوره‌های متخصصین حوزه رفتار کودک بهره‌مند شوند. پیشنهاد می‌شود مقاله اختلاف با پدر و مادر را مطالعه نمایید.

داستان بی احترامی به پدر

حضرت یوسف (علیه السلام) بعد از فراز و نشیب هایی که داشت به مقام فرمانروایی مصر رسید. حضرت یعقوب (علیه السلام) که پدر حضرت یوسف بود، سال ها با رنج، مشقت، فراق و دوری پسرش را تحمل کرده بود در نهایت توان جسمانی خود را از دست داده بود. زمانی که مطلع شد حضرت یوسف (علیه السلام) فرمانروای مصر شده است؛ شادمان با کاروان به سوی مصر حرکت کرد. حضرت یوسف (علیه السلام) نیز با شکوهی خاص در حالی که بر مرکب سوار شده بود به استقبال پدر رفت. هنگامی که چشمانش به پدر برخورد، قصد پیاده شدن داشت اما سلطنت اجازه پیاده شدن را به او نداد.

بعد از اینکه مراسم به پایان رسید؛ جبرئیل از سوی خداوند به نزد حضرت یوسف (علیه السلام) آمد و گفت: چرا به احترام پدر پیاده نشده ای، اینک دستانت را باز کن! زمانی که یوسف دستان خود را باز کرد، نور از میان انگشتان او برخاست و به سوی آسمان رفت. حضرت یوسف (علیه السلام) در تعجب گفت این چه نوری بود که از دستم خارج شد؟ جبرئیل پاسخ داد: این نور نبوت بود که به دلیل پیاده نشدن از مرکب به احترام پدر، از نسل تو خارج می‌شود و دیگر تو نسلی از پیامبری نخواهی داشت.

در واقع حضرت یوسف (علیه السلام) به پدر بی احترامی نکرد؛ بلکه به پدر خود کم احترامی کرد. ما همین کم احترامی به پدر تاوان سنگینی برای او داشت.

کلام آخر

بی احترامی به پدر یک رفتار اشتباه و قابل سرزنش است. زمانی که فرزندان با والدین خود رفتار اشتباهی داشته باشند؛ عواقب شدیدی را تجربه خواهند کرد. اما پدر و مادران نیز باید روش های بازخورد با فرزندان خود را بدانند. آگاهی از این روش ها به آنها کمک خواهد کرد تا فرزندشان را با اصول تربیتی مناسبی پرورش دهند. برای آگاهی از این اصول حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده و همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

نوشابه های انرژی زا با اینکه امروزه محبوبیت زیادی داشته بیشتر افراد از آنها استفاده می‌کنند؛ اما مضرات زیادی بر سلامت جسمانی و حتی روان دارد. برخی تصور می‌کنند که تاثیر نوشیدنی های انرژی زا برای افزایش انرژی و یا بی خوابی، روانی بوده و از نظر علمی واقعیت ندارد. نمی‌توان این موضوع را به طور قطعی پذیرفت. چرا که در این نوشیدنی ها مقدار زیادی شکر و کافئین وجود دارد که هر دو این مواد انرژی زا هستند. اما به طور کلی تبلیغات نیز در شکل گیری این باور تاثیر داشته اند. به دلیل شیوع زیاد مصرف این نوع نوشیدنی، کسب اطلاعاتی در این مورد اهمیت داشته و افراد باید در مورد مصرف آن احتیاط کنند. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نوشابه انرژی زا می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

منبع:  نوشابه های انرژی زا

نوشابه های انرژی زا

نوشابه های انرژی زا همچنین انواع مختلفی هم دارند که محتویات آنها نیز تقریبا یکسان است. نمی‌توان از تاثیر آنها با افزایش هوشیاری و بهره وری افراد چشم پوشی کرد. در ابتدا این تنها مزیت این نوع از نوشیدنی است. اما بعد از مدتی خوردن آن برای افراد تبدیل به عادت شده و هیچ تاثیری بر رفع خستگی آنها نمی‌گذارد. از طرفی مشکلات دیگری را نیز برای افراد ایجاد می‌کند. از این رو کنترل و یا ترک مصرف آن از اهمیتی زیادی برخوردار است. این نوشیدنی مخصوصا در میان جوانان و نوجوانان بسیار محبوب است که همین رسیدگی به آن را مهم تر می‌کند.

عوارض مصرف نوشابه انرژی زا

 

همانطور که به آن اشاره شد؛ مصرف بی رویه از نوشابه انرژی زا با بروز مشکلاتی برای سلامت جسمانی و روانی همراه است. در این قسمت به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم.

????مشکلات قلبی

از آنجایی که مصرف نوشابه انرژی زا فشارخون و ضربان قلب را بالا می‌برد؛ مصرف مکرر آن قلب را تحت فشار قرار داده و منجر به بروز مشکلات مختلفی از جمله سکته قلبی می‌شود. از طرفی مصرف این نوشابه ها میزان کلسیمی که از سلول های قلب به بیرون منتشر می‌شود نیز افزایش یافته و از این رو فرد دچار حالاتی مانند، بالارفتن ضربان قلب، استفراغ، عدم هوشیاری و حتی ایست قلبی می‌گردد.

 

طبیعی است که به دلیل حجم زیادی از شکر و همچنین اسانس هایی که در این نوشیدنی وجود دارد؛ افراد بعد از مدتی دچار اضافه وزن شوند. در واقع یکی از اصلی ترین دلایل چاقی در دنیا مصرف نوشابه انرژی زا است.

????پیامدهای روانی

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ مشخص گردید که مصرف نوشابه انرژی زا احتمال بروز رفتارهای خشونت آمیز افزایش می‌دهد. از طرفی با مصرف این نوشیدنی ها استرس و اضطراب در افراد افزایش یافته و احتمالا فشار بیشتری را از نظر روانی تحمل می‌کنند. برای اطلاع از انواع غذاهای تشدید کننده افسردگی کلیک کنید.

????اعتیاد به الکل

در برخی موارد نوشیدنی های انرژی زا را همراه با الکل مصرف می‌کنند. به همین دلیل بعد از مدتی اینکار برای افراد تبدیل به عادت شده و هربار این نوشیدنی را فقط با الکل مصرف می‌کنند. به همین دلیل این موضوع احتمال اعتیاد به الکل را به شدت افزایش داده و در واقع افراد را شرطی می‌کند.

????تاثیر بر کیفیت خواب

به دلیل اینکه افراد از نوشیدنی های انرژی زا برای کاهش زمان خواب و بیدار ماندن استفاده می‌کنند؛ طبیعی است که بعد از مدتی زمان و کیفیت خواب افراد بهم ریخته و دچار مشکلات مختلفی می‌شوند. در واقع زمان خواب و بیداری بهم ریخته و افراد به سختی می‌توانند آن را به حالت طبیعی برگردانند.

اعتیاد به نوشابه های انرژی زا

یکی از مهم ترین عوارض مصرف نوشیدنی های انرژی زا، اعتیاد به این نوشیدنی است. از آنجایی که این نوشیدنی حاوی کافئین است و همچنین کافئین نیز خاصیت اعتیادآوری دارد؛ این نوشابه نیز می‌تواند برای افراد ایجاد وابستگی نماید. بسیاری از افراد به قدری به این نوشیدنی اعتیاد پیدا می‌کنند که خوردن آن برایشان مانند آب است. از طرفی دیگر آن را برای بیدارماندن و یا انرژی گرفتن مصرف نمی‌کنند؛ بلکه در حالت عادی نیز به خوردن آن نیاز دارند. برای آشنایی بیشتر با انواع مواد اعتیادآور کلیک کنید.

محتویات نوشابه های انرژی زا

نوشیدنی های انرژی زا مختلف حاوی ترکیبات مشخصی هستند که حاوی شکر، ویتامین بی، مشتقات اسید آمینه و عصاره های گیاهی است. معمولا بر اساس میزان این مواد، قیمت این نوشیدنی ها نیز متفاوت است. منبع اصلی کالری در این نوشیدنی ها شکر است. با اینکه برخی از آنها شکر ندارند اما کربوهیدرات کمی دارند. عصاره های گیاهی که در این نوشیدنی ها استفاده می‌شود در بیشتر موارد شامل جیسینگ است.

مزایای استفاده از نوشابه های انرژی زا

با اینکه نوشابه انرژی را مضرات زیادی برای بدن دارند؛ اما در برخی موارد نیز کاربردی بوده و باعث هوشیاری بیشتر افراد می‌گردند. همچنین باید گفت که استفاده از این نوشیدنی ها به اندازه مشکلی ایجاد نکرده و ممانعتی ندارد. برای مثال در زمان امتحانات و یا حتی کارکردن در شیفت شب این نوشیدنی می‌تواند موثر واقع شود.

مصرف نوشابه های انرژی زا برای کودکان

متاسفانه امروزه بسیاری از کودکان از نوشابه انرژی زا استفاده می‌کنند که برای رشد آنها بسیار مضر است. در واقع به دلیل اینکه آنها در سن رشد هستند؛ تاثیرات نوشابه های انرژی زا برایشان بیشتر شده و سلامت آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طرفی علت چاقی بیشتر کودکان نوشیدن بی رویه نوشابه های انرژی زاست. از این رو والدین باید در این مورد مداخله کرده و از بروز اعتیاد به این نوشیدنی پیشگیری نمایند. برای اطلاع از انواع تغذیه سالم کودکان کلیک کنید.

زمان مصرف نوشابه های انرژی زا

اگر افراد تمایل دارند از نوشابه های انرژی زا استفاده کرده؛ اما تحت تاثیر معایب آن قرار نگیرند می‌توان در زمان درست و همچنین به مقدار کم از آن مصرف کنند. بر اساس چرخه زیستی بدن بهترین زمان برای نوشیدن نوشابه های انرژی زا و یا حتی قهوه بین ساعت 9:30 تا 11:30 صبح است. همچنین در بعد از ظهر نیز می‌توانند بین ساعت 1:30 تا 3:30 از این نوشابه ها مصرف کنند.

نوشابه های انرژی زا طبیعی

 

فراموش نکنید که به غیر از شکر مواد طبیعی دیگری هستند که می‌توانند انرژی بدن را تامین کنند. با اینکه شکر انرژی بیشتری از آنان تولید می‌کند؛ اما با توجه به عوارض آن، مصرف دیگر شیرینی های طبیعی بهتر است. برای مثال افراد می‌توانند برای تامین انرژی بدن خود و به عنوان جایگزینی مناسب برای نوشابه های انرژی زا از شربت آبلیمو، چای سبز، چای زنجبیل و عسل، آب نارگیل و… استفاده نمایند.

سخن پایانی

علیرغم محبوبیت نوشابه های انرژی زا بین افراد، کمتر کسی به عوارض جانبی این نوشیدنی ها اهمیت می‌دهد. با اینکه مصرف به اندازه از آنها مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند؛ اما بعد از مدتی این نوشیدنی وابستگی ایجاد کرده و اعتیادآور است. افراد باید در رژیم غذایی خود به این موضوع توجه داشته و مصرف این نوشیدنی را کنترل نمایند. از طرفی با مشورت با یک متخصص، از بروز عوارض جانبی نیز پیشگیری کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوشابه انرژی زا می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

خانواده ترکیبی به خانواده‌هایی گفته می‎‌شود که یکی از اعضای خانواده شامل مادر و یا پدر نانتی هستند. در خانواده‌های ترکیبی چالش‌های زیادی پیش روی اعضای خانواده وجود دارد که برای جلوگیری از ایجاد مشکلات بزرگ‌تر باید شناسایی و حل شوند؛ تا اعضا بتوانند در یک خانواده سالم زندگی کنند. در صورتی که در خانواده ترکیبی توجهی به مشکلات اعضای خانواده به خصوص فرزندان نشود، کودکان دچار ضربه‌های روحی و روانی فراوانی می‌شوند. البته باید اشاره کنیم که توجهات والدین نیز باید در حد متعادل باشد تا زمینه‌ساز ایجاد موقعیتی برای سوء استفاده فرزندان نگردد. برای حل مسائل احتمالی بهتر است قبل از تشکیل چنین خانواده‌ای حتما از مشاوره خانواده استفاده نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده های ترکیبی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع:  خانواده ترکیبی یا ناتنی

خانواده‌ ترکیبی یا ناتنی

به خانواده‌هایی که یک یا چند نفر از اعضای خانواده آن‌ها ناتنی می‌باشند (نسبت خونی نداشته باشند)، خانواده‌های ترکیبی گفته می‌شود. طی سال‌های اخیر به موازات بالا رفتن آمار طلاق در کشورمان، تعداد خانواده‌های ترکیبی نیز زیاد شده است. 

زن و مردی که به دلایل مختلفی از یکدیگر جدا می‌شوند، با ازدواج مجدد با یک فرد دیگر، باعث شکل‌گیری خانواده‌های ترکیبی می‌شوند. حال اینکه در این خانواده‌های ترکیبی چه تعداد فرزندانی وجود داشته باشد بستگی به خانواده قبلی زن و مرد دارد. به طوری که ممکن است خانواده ترکیبی شامل فرزندانی از همسر فعلی و همسر سابق باشد. 

در چنین خانواده‌هایی معمولا چالش‌های مختلفی نیز شامل ناسازگاری اعضای خانواده، ضربه روحی به کودکان، آسیب‎‌های روانی و … وجود دارد. از مهم‌ترین این مشکلات سازگار نشدن فرزندان با خواهر و برادر ناتنی و یا پدر و مادر نانتی‌شان می‌باشد. توصیه ما به اعضای خانواده‌های ترکیبی این است، برای اینکه بتوانند تعاملی را در میان اعضای خانواده ایجاد کنند؛ حتما از مشاوره خانواده کمک بگیرند. پیشنهاد می‌شود مقاله زندگی با والدین ناتنی را نیز بخوانید.

سه نوع خانواده ترکیبی

با توجه به توضیحات ارائه شده درباره مفهوم خانواده‌های ترکیبی سه نوع خانواده خواهیم داشت که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خودشان را دارند.

 

_ مادر ناتنی * پدر تنی

_ مادر تنی * پدر ناتنی (طبق مشاهدات بیشتر این نوع خانواده‌ترکیبی رایج هستندچرا که هنگام جدایی بیشتر مادران مسئولیت حضانت را به عهده می‌گیرند)

_ ترکیب مادر و فرزندانش با پدر و فرزندانش

مشکلات موجود در خانواده‌ ترکیبی (ناتنی)

 

از مشکلات اصلی موجود در خانواده‌های ترکیبی، عدم سازگاری فرزندان با یکدیگر است. گاهی هم پدر و یا مادر خانواده نمی‌تواند با فرزند همسرش کنار بیاید و همین موارد مسئله ساز می‌شود. 

به طوری که کودکان در چنین خانواده‌هایی به خصوص اگر در سنین حساس نوجوانی باشند، با پدر و یا مادر ناتنی خود بداخلاقی و بد رفتاری دارند و نمی‌توانند او را به عنوان فرد جدید در زندگی‌شان بپذیرند. 

مشکلات فرزندان تنها با والد ناتنی‌شان نیست؛ بلکه آن‌ها از پدر و یا مادر واقعی خود نیز به دلیل شرایط ایجاد شده کینه به دل می‌گیرند. به همین دلیل معمولا والدین در خانواده‌های ترکیبی در تربیت فرزندان خود دچار چالش‌هایی هستند.

از دیگر مشکلاتی که در خانواده‌های ترکیبی وجود دارد، عدم هماهنگی میان اعضای خانواده است. در واقع آن‌ها دائما در تلاش هستند با هماهنگ کردن فرزندان، سعی کنند همچون یک خانواده عادی زندگی کنند. برای حل این مشکلات ابتدا فرزندان باید بتوانند با پدر و مادر ناتنی خود سازگار شوند و سپس خواهر و یا برادر ناتنی خود را بپذیرند. 

مشکلاتی که زن و مرد در خانواده ترکیبی تجربه می‌کنند

آنچه که در خانواده ترکیبی بسیار مهم است، نحوه رفتار پدر و مادر با فرزندان می‌باشد. از آنجا که رفتارهایی همچون جانبداری یا وظیفه‌شناسی و … سبب بروز برخی مشکلات میان فرزندان می‌شود، بهتر است والدین مطابق با اصول روانشناسی کودک با فرزندان تنی و ناتنی خود رفتار کنند.  

از جمله مشکلاتی که در خانواده ترکیبی پیش روی زن و مرد قرار دارد، این است که آن‌ها میان خواسته‌های همسر فعلی، همسر قبلی و در نهایت فرزندانی که دارند، گیر می‌افتند. والد ناتنی حتی اگر دارای قدرت و اختیار لازم جهت اداره امور خانه نیز باشد؛ ممکن است از سوی فرزندان ناتنی پذیرفته نشود و این موضوع به تدریج او را سرخورده و افسرده نماید. 

از سویی دیگر وجود هر گونه اختلاف و یا دعوا در میان والدین، موقعیتی را برای سوء استفاده فرزندان فراهم می‌کند. از مهم‌‌ترین چالش‌های پیش روی زن و مرد در خانواده‌های ترکیبی، نافرمانی و عدم پذیرش آن‌ها از سوی فرزندان ناتنی می‌باشد. باید بدانید که به احتمال زیاد رسیدن به سازگاری در چنین خانواده‌هایی زمانبر باشد. بنابراین بهتر است در این زمینه صبر داشته باشید تا بتوانید یک ارتباط موثر و موفق را ایجاد کنید. برای آشنایی بیشتر با مسائل مربوط به چند همسری کلیک کنید.

زن و مرد برای تشکیل یک خانواده ترکیبی باید به مسائل زیر فکر کنند

_ ایجاد راه ارتباطی با فرزندان همسر

 

_ حمایت دلسوزانه برای بچه های همسر برای برقراری ارتباطی محکم

_ توافق در مورد راه و روش فرزند پروری (این مورد حتما باید با متخصصان کودک و خانواده مشورت شود)

مشکلات بچه ها در خانواده ترکیبی

مهم‌ترین مشکلات خانواده‌های ترکیبی متوجه فرزندان است. در ادامه به برخی از مشکلات فرزندان در خانواده ترکیبی اشاره کرده‌ایم :

  • فرزندان خانواده‌های ترکیبی، ممکن است موقعیت خود را در خانواده از دست بدهند. 
  • برخی از کودکان ممکن است در زندگی قبلی پدر و یا مادرشان، تک فرزند بوده و به داشتن اتاق مجزا و مستقل بودن عادت داشته باشند. معمولا اگر قرار باشد این کودکان اتاق خود را با خواهر و با برادر ناتنی‌شان به اشتراک بگذارند؛ دعواها و اختلافات شروع می‌شود. 
  • از دیگر چالش‌هایی که برای فرزندان خانواده‌های ترکیبی وجود دارد، به اشتراک گذاشتن پدر و یا مادرشان با دیگر فرزندان است. 

در صورتی که احساس می‌کنید فرزندتان در اثر شکل‌گیری خانواده ترکیبی، دچار تغییرات سختی شده است و در معرض آسیب‌های روحی و روانی قرار دارد، برای دریافت مشاوره کودک به روانشناس مراجعه کنید. 

مزیت‌های خانواده ترکیبی

خانواده‌های ترکیبی در کنار تمامی چالش‌ها و مشکلاتی که دارند، دارای مزیت‌هایی نیز می‌باشند. در چنین خانواده‌هایی پدر و مادر از رابطه جدید خود رضایت دارند و می‌توانند با عشق و محبت فضای خانه و زندگی گرم‌تری را تجربه کنند. 

اگر پدر و مادر ناتنی با فرزندان تنی و ناتنی خود به یک صورت رفتار کنند و مهربان و دلسوز باشند؛ فرزندان نیز سریع‌تر سازگار می‌‌شوند و کم‌تر جای خالی پدر و یا مادر خود را احساس می‌کنند. 

در چنین شرایطی حتی ممکن است فرزندان از داشتن خواهر و برادر ناتنی خوشحال شوند و تنهایی خود را با آن‌ها قسمت کنند. داشتن خواهر و برادر جدید نیز می‌تواند در روابط اجتماعی فرزندان تاثیرگذار باشد. برای آشنایی با ملاک های خانواده سالم کلیک کنید.

راهکارهایی برای کاهش مشکلات در خانواده ترکیبی

پدر و مادر تا حد زیادی می‌توانند با به کارگیری راهکارهایی در جهت کاهش مشکلات خانواده ترکیبی قدم بردارند. این پدر و مادر هستند که باید بپذیرند آن‌ها در جایگاه یک بزرگسال باید تلاش کنند با فرزندان ناتنی خود به گونه‌ای رفتار کنند که سبب ایجاد سازگاری آن‌ها شود.

بنابراین پدر و مادر باید سعی کنند فرزند همسر خود را درک کنند. او در شرایطی قرار دارد که پدر و یا مادر خود را از دست داده است و از طرفی دیگر باید فرد جدید را نیز به عنوان جایگزین او بپذیرد. 

می‌توانید قوانین خانه را به کمک فرزندان تعیین کنید. ساعت خواب، بودن در کنار دوستان، گذراندن تعطیلات و … را به کمک فرزندان تنی و یا ناتنی خود برنامه ریزی کنید. سعی کنید به فرزندان فرصت دهید تا بتوانند با احساسات خود کنار بیایند و شما و شرایط جدید را بپذیرند.

می‌توانید برای دریافت راهکارهای موثر که زمینه‌ساز کاهش تنش و مشکلات شود و روابط میان اعضای خانواده را مستحکم نماید؛ از مشاوره خانواده کمک بگیرید. 

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

نکاتی که باید به عنوان والد تنی/ ناتنی رعایت کنید

گوش دادن و اهمیت دادن به فرزندان.

 

دنیا را از زاویه دید آن ها نگاه کنید. موقعیت و جایگاه فرزند تنی و ناتنی خود را درک کنید.

محیط خانواده را مملو از احساس اطمینان کنید تا همه بچه ها بتوانند از احساسات و مسائلشان صحبت کنند.

تلاش کنید تا نظامی ایجاد شود که تک تک اعضا احساس آرامش داشته باشند.

برای هر فرزند حتما وقت بگذارید.

به فرزندان نشان دهید که همیشه حاضرید به آن ها کمک کنید و می توانند به شما تکیه کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده های ترکیبی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

خانواده ترکیبی، چه زمانی دارای مشکلات زیادی است ؟

در صورتی که تعداد اعضای خانواده و یا به عبارت بهتر فرزندان خانواده ترکیبی زیاد یاشد، شکل‌گیری رابطه عاطفی میان خواهران و برادران ناتنی نیز سخت‌تر است

ترک تحصیل دانش آموزان در طی سال‌های اخیر رو به کاهش بوده است، اما متاسفانه هنوز هم میان دانش‌آموزان و نوجوانان دیده می‌شود. در میان کسانی که در مدرسه‌ها مشغول به تحصیل هستند، برخی از نوجوانان درس خواندن را اتلاف وقت و انرژی و کاری بیهوده می‌دانند و به همین دلیل اقدام به ترک تحصیل می‌کنند. این مورد در اغلب موارد سبب نگرانی والدین و خانواده ها می‌گردد. برخی دیگر از دانش‌آموزان نیز متناسب با شرایط زندگی خود، به منظور قدم گذاشتن در مسیر کار و کسب درآمد، فکر رفتن به مدرسه را از خود دور می‌کنند. ترک‌تحصیل دارای پیامدهای بسیاری برای یک فرد و جامعه است. در ادامه به دلایل ترک‌تحصیل و علل به وجود آمدن آن پرداخته‌ایم. در صورتی که با چنین مساله ای خودتان یا یکی از اعضا مواجه شده‌اید حتما از خدمات مشاوره تحصیلی استفاده بفرمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیلات می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تحصیلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع:  ترک تحصیل دانش آموزان

ترک تحصیل در چه سنینی رایج است؟

 

مطابق اصول جهانی، سن خارج شدن دانش‌آموزان از مدرسه 18 سالگی است و قبل از این سن افراد باید تحت نظارت و پوشش آموزش و پرورش قرار گیرند. حال با توجه به این موضوع، اگر کودک و یا نوجوانی قبل از اتمام 18 سالگی و با دلایل مختلف از مدرسه محل تحصیل خود خارج شود، ترک‌تحصیل کرده است. 

مطابق قوانین کشورمان ادامه تحصیل تا دوره متوسطه دوم و پایان مقطع نهم، برای همه اجباری است و همین امر توانسته میزان ترک تحصیل افراد را در سنین کودکی کاهش دهد. متاسفانه قوانین اجباری مبنی بر ادامه تحصیل در دوره متوسطه دوم وجود ندارد به همین دلیل بیشترین آمار ترک‌تحصیل در کشورمان نیز مربوط به این سن می‌باشد.

دلایل ترک تحصیل

اشاره کوتاهی کردیم دلایل متعددی برای ترک‌تحصیل دانش‌آموزان و نوجوانان در دوره متوسطه دوم وجود دارد. تحصیل پس از مقطع نهم در کشورمان اجباری نیست و همین موضوع باعث ترک تحصیل خیلی‌ها در این سن شده است. در ادامه به مهم‌ترین دلایل ترک تحصیل در نوجوانان اشاره کرده‌ایم:

 

➰ دلایل فرهنگی

متاسفانه در برخی مناطق روستایی کشورمان به دلیل فقر فرهنگی، خانواده‌ها و در پی آن دانش‌آموزان، درس خواندن را امری بیهوده می‌دانند. به طوری که والدین احساس می‌کنند اگر فرزندانشان درس بخوانند، نمی‌توانند آنطور که باید در انجام کارها به آن‌ها کمک کنند. در نهایت اغلب افراد ترک تحصیل را انتخاب می‌کنند. 

برخی دیگر نیز بر این باورند که نتیجه درس خواندن فرزندان پسرشان، فقط یک هزینه اضافی برای خانواده است. برای این دسته از افراد کار کردن و فعالیتی که درآمدی را به دنبال داشته باشد، از اهمیت بالاتری برخوردار است. ترک تحصیل دختران نیز در این خانواده‌ها به منظور ازدواج زود هنگام صورت می‌گیرد. از آنجایی که دیر ازدواج کردن در این نوع از فرهنگ، مسئله‌ای نگران کننده است؛ ازدواج کردن یک ارزش به شمار می‌رود و تحصیلات را مانعی در این زمینه می‌دانند.

➰ ترک تحصیل به دلیل مشکلات اقتصادی

دلیل ترک تحصیل بسیاری از نوجوانان مخصوصا پسران نبود شرایط اقتصادی مناسب برای ادامه تحصیل می‌باشد. در واقع فقر و مشکلات اقتصادی سبب می شود که این دسته از افراد ضمن نداشتن شرایط مالی جهت ادامه تحصیل، از مدرسه نیز خارج شده و برای کمک به معیشت خانواده وارد بازارکار شوند.

➰ نبود بازار کار

یکی دیگر از دلایلی که فرد تصمیم به ترک تحصیل می‌گیرد، نبود زمینه مناسب برای کارکردن تحصیل کرده‌ها است. میزان بیکاری در میان افراد تحصیل کرده باعث شده، دیگر کسانی که در ابتدای مسیر هستند؛ نسبت به درس خواندن بی‌انگیزه شوند. در واقع آن‌ها انتخاب می‌کنند به جای صرف وقت و عمر در مدرسه و دانشگاه، زودتر وارد بازار کار شده و از طریق راه‌های آزاد به درآمد برسند.

➰ علت های شخصی

از دیگر علل ترک‌تحصیل، مشکلات فردی است. بدیهی است همه دانش‌آموزان نمی‌توانند عملکرد خوبی را در مدرسه از خود نشان دهند. داشتن عملکرد ضعیف و کسب نمرات پایین در امتحانات، سبب می‌شود که این دسته از دانش‌آموزان از درس خواندن و مدرسه دلزده شده و تصمیم به ترک تحصیل بگیرند.

این دانش آموزان انگیزه کافی برای پیشرفت تحصیلی ندارند و یا ممکن است شرایط خانوادگی‌شان نیز موجب کاهش انگیزه آن‌ها گردد. در واقع آن‌‌ها با خودشان به این نتیجه می‌رسند که نمی‌توانند از طریق درس و مدرسه موفق شوند و باید برای پولدار شدن وارد بازار کار شوند. لازم است والدین به این نکته توجه داشته باشند که گاه تصمیمات دانش‌آموزان در سنین نوجوانی، به دلیل تغییراتی است که آن‌ها در این سن تجربه می‌کنند. والدین می توانند با کسب آگاهی‌های لازم و درک نوجوان از بروز مشکلاتی مانند ترک تحصیل جلوگیری نمایند.

➰ مشکلات موجود در سیستم آموزشی

کمبود امکانات و مشکلات موجود در سیستم آموزشی نیز می‌تواند سبب ترک تحصیل در نوجوانان شود. سیستم آموزشی که در آن آموزش‌ها بر پایه مشارکت دانش‌آموزان، بازی و یادگیری، شاد بودن در محیط آموزش و … است، انگیزه بیشتری برای ادامه تحصیل وجود دارد.

متاسفانه در سیستم آموزشی ایران، درس خواندن و آموزش، صرفا با سخنرانی معلم انجام می‌شود و شنونده بودن برای بسیاری از دانش آموزان به امری کسل کننده تبدیل می‌گردد که انگیزه لازم برای ادامه تحصیل را از آنان می‌گیرد. از طرفی سخت‌گیری به دانش‌آموزان به طوری که افراد با نیاوردن نمره حد نصاب، ملزم به تکرار پایه هستند؛ سبب می‌شود آن‌ها با عملکرد تحصیلی ضعیف به ترک تحصیل فکر کنند.

برای آشنایی با بهترین شیوه برخورد با معلم بد اخلاق کلیک کنید.

➰ افسردگی

برخی از دانش آموزان به دلیل تجربه افسردگی های شدید؛ به ترک تحصیل مجبور می‌شوند. مشکلات روحی قدرت بسیار زیادی در روند ترک‌تحصیل دارند و اگر مورد درمان قرار نگیرند؛ با مشکل روبرو خواهند شد. 

پیشگیری از ترک تحصیل

طبیعتا در اغلب موارد می‌توان با حل مشکلاتی که منجر به ترک‌تحصیل می‌شود، آمار افراد با مدرک زیر دیپلم را کاهش داد. از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از ترک تحصیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

???? فرهنگ سازی

از آنجایی که در روستاها و مناطق محروم، پسران به دلیل وارد شدن به بازار کار و دختران به دلیل ازدواج زودهنگام مجبور به ترک تحصیل می‌شوند، فرهنگ سازی می تواند از ترک‌تحصیل آن‌ها جلوگیری کند.

???? داشتن سیستم آموزشی پیشرفته

افزایش امکانات در سیستم آموزشی کشور و همینطور برخورداری دانش‌آموزان از آزادی بیشتر جهت بیان عقایدشان، می‌تواند در بسیاری از موارد مانع ترک تحصیل دانش آموزان شود. بهتر است در مدارس به دانش‌آموزان فرصت ارائه خلاقیت و نظر داده شود، تا برای ادامه تحصیل انگیزه بیشتری داشته باشند.

???? مشاوره های فردی و انگیزشی

برای دانش‌آموزانی که به دلیل مشکلات خانوادگی، انگیزه کافی جهت ادامه تحصیل ندارند و یا در دوره تغییرات سن نوجوانی، تصمیمات غلطی را اتخاذ می‌کنند؛ مشاوره فردی و انگیزشی می‌تواند مانعی برای ترک تحصیل آن‌ها باشد. 

???? کمک های مالی

از مهم‌ترین دلایل ترک تحصیل در میان نوجوانان نداشتن شرایط اقتصادی مناسب است، کمک‌های مالی می‌تواند آن‌ها را به مسیر درس خواندن بازگرداند. در این زمینه مسئولین می‌توانند برای خانواده‌های کم بضاعت و ساکن مناطق محروم، هزینه‌ای را جهت تحصیل در نظر بگیرند.

???? نقش خانواده

نوع تربیت و خانواده‌ای که یک انسان در آن شکل می‌گیرد، دارای تاثیر مستقیمی بر روی ویژگی‌های روحی و روانی و تصمیمات فرد در زندگی است. در صورتی که خانواده شرایط روانی و اقتصادی مناسبی را برای فرزندشان فراهم کنند، آن‌ها هیچ گاه به ترک تحصیل برای رهایی از مشکلات فکر نخواهد کرد. اگر به عنوان پدر و مادر از نحوه برخورد با نوجوان مطلع نیستید، لازم است برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات بیشتر، مشاره روانشناسی نوجوان را دریافت نمایید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو و صفحه اینستاگرام ذهن نو کلیک کنید.

پیامدهای ترک تحصیل

از اولین و مهم‌ترین پیامد ترک تحصیل نوجوان، شکل گیری جامعه‌ای با افراد بی سواد است. چراکه هر چه سطح سواد زنان و مردان در جامعه‌ای بیشتر باشد، آن جامعه رفاه بیشتری نیز خواهد داشت. فرزندان تربیت یافته در جامعه با افراد با سواد نیز با سلامت جسمانی و روانی بیشتری رشد و پرورش پیدا می‌کنند.

دخترانی که به اجبار و یا اختیار، در سنین کم از درس خواندن دست می‌کشند، مجبور هستند مسئولیت‌های ازدواج را بر عهده بگیرند و مشغول بچه داری شوند. در حالی که می توانستند از دوران نوجوانی و جوانی خود در جهت پرورش استعدادهایشان بهره بیشتری ببرند.

همینطور این موضوع برای پسران نیز وجود دارد و ترک تحصیل برای آنان و وارد شدن به بازار کار می‌تواند آن‌ها را از سنین کم با دغدغه‎های اقتصادی مواجه کند. در واقع آن‌ها زمانی که دچار بحران‌های دوره نوجوانی هستند، مجبور به تحمل فشارهای اقتصادی می‌باشند. از اثرات منفی ترک تحصیل در دختران و پسران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

???? لذت نبردن از دوره نوجوانی در زندگی

???? نداشتن احساس ارزشمندی اجتماعی

????عدم توانایی شرکت در بحث‌ها به دلیل کم بودن میزان تحصیلات

???? ناتوان بودن در برابر حل مشکلات

???? عدم کشف استعدادها و هویت شخصی

????بی تجربگی در تربیت فرزند از سوی مادران جوان

????ازدواج در سن کم

???? از بین رفتن احترام

???? روی آوردن به ناهنجاری ها

????کاهش میزان سود

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه موفقیت تحصیلی کلیک کنید. 

شرایط لازم برای ترک تحصیل

 

ترک تحصیل نیازمند شرایط است و دانش آموزانی که زودتر از موعد مدرسه را ترک می‌کنند یا قبل از اتمام دوره توان درس خواندن ندارند، در شرایط زیر مجبور به ترک تحصیل هستند. 

???? عدم شرکت در امتحانات 

???? دانش آموز بر اساس ضوابط مدرسه ثبت نام نکند

????دانش آموز مشمول نظام وظیفه عمومی باشد که 3 ماه بیشتر غیبت غیر موجه داشته باشد

???? شاگرد بر اساس مقررات آموزشی از ادامه تحصیل محروم می‌شود

????دانش آموز و والدین در 18 سالگی درخواست ترک تحصیل دهند

???? محصل در واحد آموزشی ثبتنام نکند.

حتما درباره فواید تحصیلات در دوره های مختلف زندگی تان بخوانید.

نحوه ترک تحصیل

برای ترک تحصیل لازم است تا فرایندی را سپری کنید. به خاطر داشته باشید که برای ترک‌تحصیل حتما باید دلیل موجهه داشته باشید. در ادامه فرایند را توضیح داده ایم.

⭕ ورود به سامانه سیدا ( sida.medu.ir ) و انتخاب گزینه عملیات اولیه 

⭕ ورود به بخش سازماندهی و ثبتنام

⭕درج مشخصات فردی دانش آموزان 

⭕ مشاهده اسامی دانش آموز

⭕ انتخاب و درج علت ترک تحصیلی

اقدامات لازم بعد از ترک تحصیل

پس از ترک تحصیل باید به دنبال علاقه و یادگیری مهارت بروید. اما در کنار تمامی مهارت ها هیچ چیزی جای تحصیلات را نمی‌گیرد. اگر تصمیم جدی در این زمینه گرفته اید؛ حتما از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید تا برای شما هدف مناسب جهت رسیدن به موفقیت مشخص کنند. 

کلام آخر

همانطور که گفته شد افراد به دلایل مختلفی به ترک تحصیل می‌پردازند. اگر این ترک به هر دلیل باشد؛ بهتر است شما به کمک روانشناس به دنبال مهارت ها و کسب موفقیت در زمینه شغل باشید تا اهداف خود را تیک بزنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیلات می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تحصیلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

ترک تحصیل در سنین نوجوانی چه پیامدهایی را برای افراد در پی دارد؟

ازدواج زود هنگام در دختران در پی ترک تحصیل، سبب پدید آمدن نسلی از مادران می‌شود که به جای صرف وقت برای پرورش استعدادهای خود، مجبور به بچه داری و زندگی زناشویی شده‌اند. ترک تحصیل پسران و وارد شدن به بازار کار نیز، سبب می‌شود آن‌ها از سنین کم درگیر مسائل اقتصادی و مشکلات زندگی شوند.

بهترین مرکز روانشناسی در ستارخان کجاست؟ آیا از خدماتی که در مراکز روانشناسی توسط مشاور ، روانشناس در مرزداران ارائه می‌شود اطلاعی دارید؟ مشاوره یکی از خدماتی است که توسط متخصصین سلامت روان از جمله مشاوران، روانشناسان و روان پزشکان ارائه می‌شود. استفاده از این خدمات تنها به کسانی که دارای مشکل خاصی هستند اختصاص ندارد بلکه بسیاری از افراد برای ارتقای وضعیت روحی خود یا برای کسب اطلاعات در مورد وضعیت هوشی فرزندانشان از آن استفاده می‌کنند. ما در ادامه به معرفی بهترین مراکز روانشناسی در ستارخان و خدمات ارائه شده توسط آن‌ها پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

برای دریافت مشاوره از برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع:  بهترین مرکز روانشناسی در ستارخان

چه انتظاراتی باید از بهترین مرکز روانشناسی ستارخان داشت؟

مرکز مشاوره و روانشناسی از جمله مراکزی است که خدمات مرتبط با بهبود و ارتقای وضعیت روان را به عموم مردم ارائه می‌دهند. کارشناسانی که در این مراکز خدمات رسانی می‌کنند مشاور، روانشناس و روان پزشکان را در بر می‌گیرند. هر کدام از این متخصصین می‌توانند در زمینه‌های مختلف به شما کمک کنند. برای مثال زمانی که مشکلات روان شناختی به دارو نیاز دارند روان پزشکان به کمک افراد می‌آیند.

زمانی که وضعیت‌های روان شناختی با استفاده از خدمات روان درمانی و به طور کل درمان‌های گفت و گو محور قابل بهبود هستند روانشناسان به ارائه خدمات مشاوره می‌پردازند و زمانی که افراد برای مشورت در مورد موضوعاتی نظیر تصمیم گیری شغلی و تحصیلی نیاز به کمک دارند، مشاوران به کمک آن‌ها می‌آیند. برای دریافت مشاوره تلفنی در تمامی زمینه های ذکر شده کلیک کنید.

انواع خدمات ارائه شده در بهترین مرکز روانشناسی در ستارخان

شاید برای شما جای سوال باشد که در بهترین مرکز روانشناسی در ستارخان دقیقا چه خدماتی ارائه می‌شود و چه کسانی می‌توانند به آن‌ها مراجعه نمایند. از جمله مهم‌ترین خدمات ارائه شده در این مراکز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– درمان اختلالات روانشناختی فردی نظیر افسردگی، اضطراب، وسواس، اعتیاد و…

 

– درمان مشکلات بین فردی، ارتباطی و اختلالات شخصیتی

– بهبود مشکلات مرتبط با ازدواج از طریق خدمات تخصصی زوج درمانی

– بهبودمشکلات و تنش‌های بین اعضای خانواده از طریق خدمات تخصصی خانواده درمانی و مشاوره خانواده

– بهبود مشکلات مرتبط با عملکرد جنسی از طریق خدمات تخصصی سکس تراپی و مشاوره جنسی

– ارائه مشاوره قبل از ازدواج

– بهبود اختلالات رفتاری و مشکلات رشدی کودکان

– بررسی وضعیت هوشی کودکان و انجام سایر تست‌های روانشناسی

– سایر خدمات مرکز شامل مشاوره تحصیلی ، مشاوره شغلی ، مشاوره طلاق ، مشاوره خیانت و … می‌شود.

خصوصیات بهترین مرکز روانشناسی در ستارخان

برای اینکه بتوانید مراکز تخصصی را از سایر مراکز که به ارائه خدمات غیر علمی می‌پردازند، تشخیص دهید در نظر گرفتن برخی ملاک‌ها می‌تواند به شما کمک کند. از جمله مهم‌ترین ملاک‌هایی که بهترین مراکز مشاوره را از سایرین جدا می‌کند باید به موارد زیر اشاره کرد:

1- داشتن مجوز رسمی

اولین ملاکی که قبل از مراجعه به مراکز روانشناسی باید به آن توجه نمایید برخورداری از مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی کشور یا سازمان بهزیستی است. مراکزی که فاقد مجوز معتبر هستند قابل اطمینان نبوده و اجازه ارائه خدمات درمانی را ندارند.

2- بهترین مرکز روانشناسی در ستارخان | برخورداری از متخصصین حرفه ای

یک مرکز مشاوره حرفه‌ای باید بتواند در زمینه‌های مختلف به مردم خدمات ارائه کند. از همین رو لازم است که از متخصصین سلامت روان از جمله مشاوران و روانشناسان  مجرب در جهت ارتقای کیفیت خدمات روانشناسی کمک بگیرد. روانشناسان برای ارائه خدمات درمانی باید از حداقل مدرک کارشناسی ارشد برخوردار باشند. هم چنین دوره‌هایی که متخصصان در زمینه درمان اختلالات مختلف گذرانده‌اند و سابقه کار تجربی آن‌ها می‌تواند راهنمای خوبی برای انتخاب یک مرکز مشاوره باشند.

3- استفاده از روش های نوین درمان

امروزه برای اکثر مشکلات و وضعیت‌های روان شناختی درمان‌های حرفه‌ای و خاصی طراحی شده است. برای مثال درمان شناختی- رفتاری و رویکردهای مرتبط با آن نظیر رویکرد طرحواره درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد یا همان اکت، امروزه در سراسر دنیا برای بهبود انواع مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی، وسواس، مشکلات زناشویی و… به کار گرفته می‌شوند. یک مرکز مشاوره معتبر باید بتواند با متودهای جدید دنیا خود را منطبق کرده و از روش‌های جدید درمان برای کمک کردن به مراجعین استفاده نماید.

4- بهترین مرکز روانشناسی در ستارخان | داشتن تجهیزات کافی

یکی از کارهای اصلی مراکز روانشناسی گرفتن تست و آزمون‌های روانی مختلف از افراد است. از همین رو مراکز مشاوره باید از تجهیزات کافی برای گرفتن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تشخیص انواع مشکلات روانشناختی برخوردار باشند. هم چنین امروزه برای رفع مشکلاتی نظیر بیش فعالی کودکان در کنار درمان‌های دارویی و روانشناختی از ابزارهای خاصی نظیر نوروفیدبک و بایوفیدبک نیز استفاده می‌شود که وجود آن‌ها در مراکز می‌تواند به تجهیز هرچه بیشتر آن‌ها کمک نماید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

5- ارائه خدمات متنوع

بهترین مراکز مشاوره کشور امروزه مراکزی هستند که علاوه بر امکان مراجعه حضوری، خدمات تلفنی و آنلاین را نیز برای مراجعان خود فراهم می‌کنند. این خدمات به مراجعین کمک می‌کنند تا از هرجای کشور برای بهبود یا ارتقای وضعیت روحی و روانی خود با متخصصین تماس بگیرند و با محدودیتی در این زمینه مواجه نباشند. برای دریافت هر کدام از خدمات زیر به صورت غیر حضوری کلیک کنید.

مشاوره خانواده تلفنی

مشاوره تلفنی ازدواج

مشاوره‌جنسی تلفنی

مشاوره تلفنی کودک

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

آدرس بهترین مرکز روانشناسی در ستارخان

1- مرکز جامع مشاوره روانشناسی ذهن نو _ تهران _ ستارخان _ تلفن دفتر مرکزی 02191002360

2- مشاوره روانشناسی آواژه – 02166419012

برای دریافت مشاوره از برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تعبیر خواب کبوتر زمانی معنا دارد که رویا را در نزدیکی سحر ببینید و موضوع خواب برگرفته از حوادث روز نباشد. از نظر روانشناسان رویا شاهراهی به ضمیر ناخودآگاه محسوب می‌شود و در نزدیکای سحر که خواب عمیق شده، گویا دریچه‌های ورود به ناخودآگاه هم باز می‌شوند. شاید همان بخشی از ذهن باشد که معبران باستانی آن را دروازه‌ای به سوی عالم غیب می‌دانند. بنابراین هر رویا را از دو جنبه می‌توان تعبیر کرد؛ بعد روانشناسی و بعد عرفانی. تعبیر خواب هر آنچه که باشد حال و برداشت شما از آن خواب هم تاثیر بسیاری بر معنای آن دارد. گاه خوابی معنای بدی دارد، اما شما هم در خواب و هم در بیداری احساس خوبی از دیدن آن خواب دارید، بنابراین علی رغم توضیحات زیر می‌توان گفت برداشت‌تان بسیار اهمیت دارد. برای دریافت تعبیر خواب تان می‌توانید مشاوره تلفنی دریافت کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تعبیر خواب کبوتر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع:  تعبیر خواب کبوتر سفید و سیاه

تعبیر خواب کبوتر از نظر معبران باستانی

به عقیده معبران باستانی، دیدن حالت‌های مختلفی از کبوتر در خواب می‌تواند تعابیر متفاوتی نیز داشته باشد. در ادامه تعبیر کبوتر را از منظر معبران باستانی و اسلامی مرور کرده‌ایم. برای دیدن انواع تعبیر خواب کلیک کنید.

معنی خواب کبوتر از نظر محمد بن سیرین

محمد بن سیرین از بزرگترین معبران باستانی می‌باشد که می‌گوید : اگر فردی در خواب ببیند که گوشت کبوتر می‌خورد، به این معنی است که از مال و اموال زنی استفاده خواهد کرد.

معنی خواب کبوتر از نظر ابراهیم کرمانی

به عقیده ابراهیم کرمانی، اگر فردی در خواب ببیند بانگ و صدای کبوتری را می‌شنود، به این معنی است که از سوی افراد مهمی خبری را دریافت خواهد کرد.

معنی خواب کبوتر از نظر جابر مغربی

جابر مغربی دیدن کبوتر در خواب را به کاری بیهوده تعبیر کرده است و می‌گوید، اگر کبوتر در خواب وارد خانه فرد بیننده خواب شود، به معنای یک کار ناحق است.

 

اگر فردی در خواب ببیند که صاحب یک کبوتر است، به این معنی است که مسافر او از سفر برمی‌گردد. داشتن کبوترهای زیاد در خواب، به این معنا است که بیننده خواب در عالم بیداری صاحب فرزندان بسیاری می‌شود. اگر زنی در خواب ببیند که کبوتران بسیاری دارد به این معنی است که او ازدواج کرده و صاحب فرزندان دختر می‌شود.

تعبیر خواب کبوتر از نظر امام صادق (ع)

امام صادق (ع) نیز از معبران باستانی می‌باشد که می‌فرماید “کبوتر در خواب دارای پنج تعبیر متفاوت است” که در ادامه آن‌ها را آورده‌ایم :

  • زن و همسر
  • کنیز و خدمتکار
  • مال و ثروت
  • دریافت نامه از شخص غائب
  • ریاست

خواب‌کبوتر از نظر خالد محد العنبری

کبوتر در خواب نشان دهنده زنی محبوب در میان مردم می‌باشد. اگر فردی در خواب ببیند که کبوتری را شکار می‌کند، به این معنی است که از سوی افراد با جایگاه اجتماعی بالای، پولی را دریافت خواهد کرد.

اگر مرد مجردی در خواب خود، کبوتری ببیند به این معناست که با زنی زیبا و خوش اخلاق ازدواج می‌کند.

معنی‌ خواب‌ کبوتر از نظر منوچهر مطیعی تهرانی

منوچهر مطیعی تهرانی از معبران باستانی است که برای موضوعات مختلف در خواب، تعابیر موشکافانه‌ای را ارائه می‌دهد. از نظر این معبر باستانی کبوتر در میان تمامی اقوام و ملت‌ها نشانه‌ای از عشق، محبت، صلح و دوستی است.

این پرنده بعد از قو، بسیار به جفت خود وفادار است و به لانه و زادگاه خود عشق می‌ورزد. این پرنده در عین اهلی بودن بسیار آرام است و با صاحب خود نیز ارتباط خوب و نزدیکی را برقرار می‌کند.

اگر فردی زندانی در خواب خود کبوتر ببیند از زندان آزاد می‌شود. اگر بیماری خواب کبوتر ببیند شفا پیدا می‌کند و اگر کسی بدهی داشته باشد، قرض خود را ادا می‌کند.

از نظر منوچهر مطیعی تهرانی، کبوتر در خواب نمادی از صلح و دوستی است. اگر فردی در خواب ببیند که گوشت کبوتر می‌خورد، به این معنی است که بیننده خواب از مال و اموال یک زن استفاده می‌کند. همینطور اگر کسی در خواب ببیند که کبوتری در بام حیاط خانه اش نشسته است به این معنی است که او صاحب ثروت خواهد شد.

تعبیر خواب کبوتر از نظر روانشناسان

روانشناسان با مطالعاتی که بر خواب و رویا داشته‌اند، متوجه فعالیت‌های روانی ناخودآگاه در هنگام خواب شده‌اند. ناخودآگاه همان بخشی است که در عالم بیداری سکوت کرده، ولی تاثیر زیادی بر باورها، شناخت و حتی رفتار ما دارد. وقتی که به خواب می‌روید، ناخودآگاه کنترل را به دست گرفته و هر آنطور که می‌خواهد رفتار می‌کند. ناخودآگاه مانند راهرویی که پر از در هست در خود ساکنانی دارد که از کودکی تا به امروز این راهرو بلندتر و پرجمعیت‌تر گشته است. در عالم خواب گویی این ساکنان بیرون آمده و گاه خاطرات و گاه ترس‌ها و گاهی هم آرزوها را مرور می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با خواب دیدن کلیک کنید.

اما گاهی هم رویاهایی می‌بینیم که هرگز اتفاق نیافتاده و یا به آن فکر نشده. برای مثال ممکن است زمانی خواب کبوتر ببینید که در طول روز اصلا به آن فکر نکردید یا هیچ گونه مشغله ذهنی در مورد آن نداشتید.

روانشناسان به خصوص آن‌هایی که با رویکردهای روانکاوی کار می‌کنند بر این باورند که اشیاء مختلف در خواب می‌توانند نماد و بازتاب یک موضوع خاص باشند. آن‌ها از طریق کاوش در مورد نوع هیجانی که در خواب وجود داشته و کمک گرفتن از تکنیک‌هایی نظیر تداعی آزاد، در مورد رویا تلاش می‌کنند به معنای نهفته در خواب پی ببرند. برای آشنایی بیشتر با روش های مربوط به روانکاوی کلیک کنید.

تعبیر خواب کبوتر به روش یونگ

یونگ یکی از بزرگ‌ترین نظریه پردازان علم روانشناسی است، که مطالعات زیادی در زمینه رویا و تعبیر آن انجام داد. در کتاب تعبیر رویا به روش یونگ آمده است که دیدن خواب کبوتر به این دلیل است که فرد بیننده خواب خود را به خاطر کارهای دیگران مقصر می‌داند.

در تعابیر دیگری از یونگ، کبوتر در خواب به معنای اخبار نیز می‌باشد. به این معنی که کبوتری که در خواب دیده‌اید حامل پیامی از سوی ضمیر ناخودآگاه شما می‌باشد.

معنی خواب کبوتر سفید

به عقیده یونگ کبوتر سفید در خواب بسیار خوب است و دیدن آن در خواب می‌تواند نشان دهنده موارد زیر باشد :

  • صلح
  • آرامش
  • هماهنگی
  • محبت
  • بی‌گناهی
  • وفاداری
  • عشق
  • سادگی
  • ملایمت
  • دوستی

خواب جفت گیری کبوترها

جفت گیری کبوترها در خواب می‌تواند نمادی از عشق، آرامش و یک زندگی شاد باشد.

معنی خواب پرواز کبوترها

پرواز کبوتر در خواب اشاره به شخصی دارد که شما به عنوان فرد بیننده خواب به او علاقه بسیار داشته اید، اما او از کنار شما رفته است و فوت شده است.

تعبیر خواب کبوتر به روش آنلی بیتون

آنلی بیتون می‌گوید : اگر فردی در خواب دسته‌ای از کبوتران سفید را ببیند به این معنی است که او در زندگی و آینده خود پیشرفت می‌کند.

اگر فردی در خواب ببیند که کبوتران در حال جفت‌گیری هستند و یا برای خود لانه درست می‌کنند، به این معنی است که فرد بیننده خواب برای خود خانواده‌ای تشکیل می‌دهد و عین داشتن آرامش، یک زندگی شاد را تجربه می‌کند.

صدای محزون و غم آلود کبوتران در خواب به معنای انتظار داشتن کمک از دیگران است. در تعابیری دیگر این خواب به ناراحت شدن از مرگ یکی از عزیزان نیز تعبیر می‌شود.

اگر فردی در خواب یک کبوتر مرده ببیند به این معنی است که به دلیل بی‌وفایی و یا مرگ از همسرش جدا می‌شود. کبوتر خسته در خواب نیز به معنای غالب شدن غم و اندوه بر آرامش است.

شنیدن صدای کبوتران در خواب دختران جوان، به معنای ازدواج با مرد دلخواهشان است. کبوتران در حال پرواز در خواب نیز به عقیده آنلی بیتون به معنای دریافت اخبار خوب می‌باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه تعبیر خواب کبوتر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

خودنمایی و پز دادن را می‌توان یکی از نیازهای طبیعی انسان ها دانست. از آنجایی که همه انسان ها نیاز به توجه و دیده شدن دارند؛ عجیب نیست که گاهی دست به اینکار زده و به این روش نظر دیگران را جلب کنند. امروزه به دلیل گسترش وسایل ارتباطی و حتی اینترنت، افراد بیشتر از گذشته این نیاز را در خود احساس کرده و یا حتی در این حوزه با یکدیگر رقابت می‌کنند. نشان دادن دستاوردهای خود به دیگران و یا حتی خوشحالی کردن بابت آنها، خودنمایی محسوب نمی‌شود. هرچند برخی از افراد در این مورد زیاده روی کرده و حتی بابت موضوعات پیش پا افتاده نیز به دیگران پز داده و یا فخر فروشی می‌کنند. واکنش دیگران نسبت به این موضوع بسیار مهم بوده و بهتر است در مورد آن اطلاعاتی داشته باشند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه خودنمایی و پز دادن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره فردی تلفنی یا حضوری با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع:  خودنمایی و پز دادن نشانه چیست

خودنمایی و پز دادن نیاز است؟

در بیشتر موارد، رفتار خودنمایی و پز دادن از نیاز افراد به مورد توجه واقع شدن، نشات می‌گیرد. چنین افرادی احتمالا توسط جامعه و یا حتی خانواده مخصوصا در دوران کودکی، به اندازه کافی مورد توجه نبوده اند؛ از این رو به شکل های مختلفی سعی در جبران آن دارند. به طور کلی دلایل مختلفی برای بروز این رفتار وجود دارد. اما فراموش نکنید که همه افراد امکانات و یا نقص های مختلفی دارند.

در واقع لزومی برای خودنمایی وجود ندارد. البته همه انسان ها به نحوی در حال نشان دادن و یا حتی ثابت کردن خود به دیگران هستند. چرا که این نیاز در ما فطری است و همچنین از طریق آن احساس لذت می‌کنیم. اما می‌توان این نیاز را به روش های بهتری نیز ارضا نمود.

علت خودنمایی و پز دادن چیست؟

 

بررسی دلایل بروز خودنمایی و پز دادن، باعث می‌شود تا افراد بتوانند به روش موثری با آن برخورد کرده و این موضوع را حل نمایند. در مورد اصلی ترین دلیل آن صحبت کردیم. اما برای این موضوع دلایل دیگری نیز وجود دارد.

✨شخصیت خودشیفته

یکی از اصلی ترین دلایل پز دادن و خودنمایی ابتلا افراد به اختلال شخصیت خودشیفته است. چنین افرادی تمایل دارند تا همواره در مرکز توجه بوده و دیده شوند. از این رو از این روش استفاده کرده به طور مداوم در مورد امکانات و شرایط خود صحبت می‌کنند. در واقع بیشتر از هر موضوع دیگری در مورد خودشان صحبت می‌کنند. حتی گاهی برای کم نیاوردن از دیگران، دروغ گفته و داستان های غیرواقعی تعریف می‌کنند.

✨کمبود اعتماد به نفس

شاید فردی که دست به پز دادن و خودنمایی می‌زند؛ هیچ اختلال شخصیتی نداشته باشد. اما به دلیل کمبود اعتماد به نفس مدام می‌خواهد خود را بیشتر از چیزی که هست نشان دهد. چنین افرادی معمولا در زندگی خود دست کم گرفته شده و یا سرکوب شده اند. به همین دلیل برای پنهان کردن این موضوع و یا غلبه بر آن از این روش استفاده می‌کنند. برای اطلاع از راه های افزایش عزت نفس کلیک کنید.

✨نیاز به تایید از سوی دیگران

یکی دیگر از دلایل خودنمایی و پز دادن، نیاز به تایید از سوی دیگران است. چنین افرادی نیز از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برند. در واقع وقتی افراد بیش از اندازه به نظر دیگران اهمیت داده و آنها را مبنای زندگی خود قرار می‌دهند؛ دچار چنین حالتی شده و ناخودآگاه مجبور به خودنمایی می‌شوند.

نشانه های خودنمایی و پز دادن

طبیعی است که خودنمایی و پز دادن توسط شخصی با نشانه های مختلفی همراه می‌شود. با اینکه به راحتی می‌توان این افراد را تشخیص داد؛ اما به طور کلی بهتر است افراد با شناسایی این علائم از برقراری ارتباط با چنین فردی خودداری کرده و یا حتی معاشرت خود را محدود نمایند. برخی از این نشانه های شامل موارد زیر می‌شود.

مدام در حال صحبت کردن در مورد دارایی ها و یا حتی ویژگی های ظاهری خود هستند

خلق و خوی ناپایداری دارند

به دنبال گرفتن توجه به روش های غیرمعمول هستند

از اینکه نتوانند در مورد خودشان صحبت کنند؛ دچار سرخوردگی می‌شوند

در همه بحث ها مشارکت کرده و همواره چیزی برای تعریف کردن دارند

معمولا انسان های پرحرف با شخصیت نمایشی هستند

گاهی دروغ نیز می‌گویند

اعتماد به نفس پایینی دارند

انسان های سطحی هستند و دید درستی نسبت به زندگی ندارند

برخورد با خودنمایی و پز دادن

از طرفی روش برخورد کردن با خودنمایی و پز دادن در دیگران نیز بسیار مهم است. بیشتر افراد در چنین شرایطی عصبانی شده و از روش های شدید استفاده می‌کنند. اما این شرایط را بدتر می‌کند. در واقع آنها به توجهی که به دنبال آن هستند؛ می‌رسند و یا تصور می‌کنند که دیگران به آنها به خاطر موقعیت شان حسودی می‌کنند. به همین دلیل باید با آنان به گونه ای رفتار کرد که هم این ویژگی در آنان کمرنگ شده و هم به خودمان آسیبی نرسد.

✅توجه کردن و همراهی با آنها

فراموش نکنید که چنین افرادی به دلیل نیاز به توجه، از خودنمایی و پز دادن استفاده می‌کنند. از این رو بهتر است آنها را به خواسته خود رسانده و از این طریق آنها را ارضا کنید. در واقع وقتی به خوبی به حرف های آنان گوش دهید و یا حتی گاهی آنان را تایید کنید؛ آنان بیشتر به شما علاقمند شده و حتی از کار خود شرمگین می‌شوند. به همین دلیل بهتر است به جای رو کردن دست آنها و یا پرخاشگری، سکوت کرده و به حرف های آنان گوش دهید.

✅پرهیز از مقابله به مثل

برخی از افراد تصور می‌کنند که اگر در مقابل خودنمایی و پز دادن، آنان نیز اینکار را انجام دهند؛ می‌توانند طرف مقابل را متوجه اشتباه خود بکنند. اما این یک باور اشتباه است و منجر به شدید تر شدن این رفتار در دیگری و یا حتی خودتان می‌شود. زندگی یک مسابقه نیست که برنده آن بر اساس این موضوعات تعیین شود. هر فردی شرایط متفاوتی داشته که باید آن را بپذیر.

✅صحبت کردن به طور مستقیم

یکی دیگر از روش های برخورد با خودنمایی و پز دادن، صحبت کردن با چنین افرادی به طور مستقیم است. در واقع می‌توانید به آنها بگویید که این روش درستی برای جلب کردن نظر دیگران نبوده و بهتر است این رفتار را در خود کاهش دهند. چرا که گاهی برای دیگران هیچ اهمیتی ندارد که وضعیت زندگی شما چگونه است و یا حتی جالب هم نیست. البته اینکار احتمالا آنها را عصبانی کرده و فایده ای ندارد. اما به هر حال بهتر است که متوجه رفتار اشتباه خود بشوند.

پیامدهای خودنمایی و پز دادن

 

گاهی خودنمایی و پز دادن دیگران را دچار سوتفاهم کرده و منجر به بروز مشکلاتی برای فرد می‌گردد. برای مثال وقتی دیگران چیزهای غیرواقعی را در مورد زندگی دیگران می‌شوند؛ آنان را باور کرده و یا حتی تلاش می‌کنند که از این فرد سواستفاده کنند. این تنها یکی از دلایلی است که بهتر است در مورد شرایط زندگی خود مبالغه نکرده و یا حتی دروغ نگوییم. همچنین با اینکار فرد احتمالا بعد از مدتی دوستان خود را از دست داده و تنها می‌شود.

سخن پایانی

با اینکه برقراری ارتباط با چنین افرادی بسیار دشوار است؛ اما به هر حال بهتر است نکاتی را به آنها متذکر شد و یا آنها را راهنمایی نمود. از لحاظ روانشناسی وقتی فردی در حال خودنمایی و پز دادن است؛ مخصوصا در مورد چیزهای غیرواقعی، احساسات دیگران را جریحه دار کرده و یا حتی منجر به بروز احساس ناکافی بودن در آنها می‌شود. از این رو باید با این موضوع با کمک مشاور مقابله کرد و عوارض جانبی آن را کاهش داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه خودنمایی و پز دادن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره فردی تلفنی یا حضوری با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.